אפשר לאחל מזל טוב למשרד האוצר, למדינת ישראל, לאזרחיה. אחרי 42 חודשים עבר בקריאה ראשונה בכנסת תקציב מדינה דו-שנתי חדש ולצידו חוק הסדרים עב כרס מכל קודמיו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באמת מגיע מזל טוב? נכון. לא כל יום הולדת הוא שמח. יש מי שהיו רוצות ורוצים לספור פחות שנים, אבל כאן המזל טוב הוא בעיקר על עצם הבשורה: למדינת ישראל יהיה (כנראה) תקציב מדינה בעוד חודשיים ושבוע, אחרי שיאושר בקריאה שנייה ושלישית. אז בינתיים זה שליש מזל טוב.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נכון. אין תוספות קצבה לקשישים, אין בשורה משמחת לבתי החולים, אין חינוך חינם מגיל 0 ועד אחרי האוניברסיטה, כמו שרבים בקואליציה היו רוצים. אבל יש בכל זאת בשורות בתקציב הראשון של "ממשלת השינוי" ושר האוצר הטרי עדיין, אביגדור ליברמן: יש עוד מיליארדים לבריאות, חינוך, רווחה ומשטרה שהיו תקועים, ונקווה שיעשו איתם דברים טובים. אחרי 20 חודשים בלי אפשרות לעבות את תקציבם באופן קבוע אלא רק טלאים טלאים באין תקציב מדינה מאושר - זו כבר התקדמות.
ויש גם רפורמות, 42 במספר. שנכללות עדיין כולן בחוק ההסדרים, ומשרד האוצר לשלם גם "אתנן" לא גבוה מדי כדי להעביר את שלוש הרפורמות מעוררות המחלוקת יותר מכולן:
650 מיליון שקל ישלם האוצר כדי לרצות את מתנגדי חוק העלאת גיל הפרישה לנשים. מטרת הכסף תהיה סיוע לממן את ההפחתה בשעות עבודת הנשים בשנות עבודתן האחרונות במקצועות השוחקים.
בתוך התוספת כלולה הכפלת תקציב מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לטובת עידוד המשך עבודה. משרד האוצר נענה לעמדת חברות הכנסת ממרצ, העבודה ויש עתיד כך שלתקציב מענקי העבודה לעובדות יתווספו 130 מיליון שקל למתווה הממשלתי לנשים.
בהתחשב בכך שמדובר בנושא שלא הצליחו לפתור אותו במשך שנים, הפשרה במקרה הזה נראית יותר מהגיונית. כל עוד ליברמן אכן יצליח להשיג פתרון מוסכם לנושא - מדובר יהיה בניצחון גדול.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, יאיר לפיד, בני גנץ ואביגדור ליברמן במליאת הכנסת
נפתלי בנט, יאיר לפיד, בני גנץ ואביגדור ליברמן במליאת הכנסת
נפתלי בנט, יאיר לפיד, בני גנץ ואביגדור ליברמן במליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)
ברפורמה בחקלאות נראה כי הצליח שר האוצר לתמרן את המתנגדים, למרות שהם רשמו הישגים משמעותיים - ואף ניסו לטעון שהצליחו לבטל את כל הרפורמה. ענף הביצים בינתיים בחוץ, אך ליברמן הבהיר שפתיחת הייבוא של הפירות והירקות עדיין בידיו.
הפשרה כאן היא למעשה דחיית המאבק למועד מאוחר יותר - ככל הנראה, מדובר בקרב ביצורים שיימשך עד הרגע האחרון, ואולי גם אחריו.
3 צפייה בגלריה
הפגנת החקלאים מול משרדי הממשלה
הפגנת החקלאים מול משרדי הממשלה
הפגנת החקלאים לפני חודש מול משרדי הממשלה
(צילום: יואב דודקביץ)
והיה גם הפסד אחד כמעט בנוק אאוט: רשות הרגולציה, שראש הממשלה, שר המשפטים ושר האוצר הציגו בגאווה במסיבת עיתונאים חגיגית מיוחדת, רוקנה למעשה מתוכן ותהיה בעצם משהו ברמה של "ועדת קישוט". במקום רשות רגולטורית תוקם רשות מייעצת, שהמשרדים יחויבו להיוועץ איתה. אבל מי שרק מייעץ לא כופה כלום ולכן אולי מיותר בכלל להקים את הרשות המיותרת במבנה שעליו הוחלט הערב.
כעת נותר לראות אילו שינויים יכפו הח"כים שייבקשו לקנות את עולמם בחודשיים הקרובים, עד שיאושרו בוועדות הכנסת (בעיקר בוועדת הכספים, שבראשות איש מפלגתו של ליברמן, ח"כ אלכס קושניר) כל 42 הרפורמות שבחוק ההסדרים לקראת הקריאה השנייה והשלישית, שצפויות ב-10 בנובמבר. בינתיים אפשר לאחל הערב מזל טוב ושנה טובה. למדינה יש כבר שליש תקציב מאושר.