זרוע התעסוקה במשרד הכלכלה מתכננת לבצע יחד עם המעסיקים בשנת 2022 עשרות אלפי קורסי הכשרה להתאמה למקצועות נרשים במשק. כך עולה מסקירה שהגישה היום (ב') שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי ונציגי זרוע העבודה לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, הכוללת פירוט על ההכשרות המקצועיות והקורסים שממנת המדינה.
לפי הסקירה, בשנת 2021 השתתפו 60 אלף תלמידים בקורסי הכשרה מקצועית של זרוע העבודה לעומת 34 אלף בשנת 2020. מדובר במספר גבוה יחסית, אך הוא כולל בין השאר קורסים רבים קצרים יחסית שמקיימים מעסיקים לעובדים במימון המדינה ולא רק הכשרות מקצועיות משמעותיות והסבות מקצוע. בשנה שעברה תקף מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, את אי ביצוען של הכשרות והסבות מקצועיות משמעותיות במימון המדינה, בעיקר בשנת הקורונה הראשונה, שנת 2020.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
עובדים, אילוסטרציה
עובדים, אילוסטרציה
עובדים, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
זרוע העבודה מציינת כי בשנה החולפת היא שמה דגש על קידום הכשרות מקצועיות וטכנולוגיות בשיתוף מעסיקים, על מנת לדייק את רמת ההכשרה עם מעסיק ולהגביר השמות. בתוך כך בסקירה נאמר שבשנה החולפת זרוע העבודה החלה ברפורמה של מערך ההכשרות המקצועיות, במסגרתה הקימה את מנהלת המעסיקים יחד עם נשיאות המגזר העסקי וההסתדרות שמטרתה איסוף צרכים של מעסיקים לביקושים של עובדים, התאמת מערך ההכשרות המקצועיות לצורכי המשק, ושילוב מעסיקים בתוכניות ההכשרה.
בשל כך, בשנת 2021 מעל 6,000 תלמידים עברו הכשרות אצל מעסיקים, לעומת 430 בלבד בשנת 2020. עוד נאמר כי על פי סקר בוגרים שהזרוע ערכה בשנת 2021, נמצא כי - 89% מתוך בוגרי ההכשרות מועסקים, 67% מועסקים במקצוע שלמדו ו-78% מהבוגרים היו ממליצים בוודאות על ההכשרה שעברו.
בנוסף, הזרוע אחראית על עשרות מכללות טכנולוגיות, סמינרים ומוסדות להכשרה המכשירים כ-32 אלף בוגרים עם תואר הנדסאי בשנה.

היעדים ל-2022: שילוב גברים חרדים ונשים ערביות

מעבר לשיפור ההון האנושי כך שיותאם לצורכי המשק, בין היתר באמצעות חיזוק הקשר עם מעסיקים והכשרות, בזרוע העבודה מתכוונים לטפל בשנת 2022 באתגרי שילוב האוכלוסיות המגוונות בתעסוקה. שני היעדים המרכזיים בתחום הזה יהיו שיעורי התעסוקה של הגברים החרדים ושל הנשים הערביות.
בקרב נשים ערביות בגילאי 25-64 שיעור התעסוקה עומד על 37.4% נכון לרבעון השלישי של 2021, והיעד לשנת 2022 הינו 41.4%. לגבי גברים חרדים בגילאי 25-64 שיעור התעסוקה עומד על 47.7% ברבעון השלישי 2021, והיעד לשנת 2022 הינו 51.5%.
בתוך כך, הזרוע שמה לעצמה כיעד להגמיש את ההכשרות ולהגביר את הרלוונטיות שלהן לשוק העבודה, כאשר בין השאר יינתנו מלגות קיום לזכאים של עד כ-10,000 שקלים לכל לומד בהכשרה. לפחות 40% מסך הלומדים בקורסי ההכשרה יעשו זאת בשילוב מעסיקים.
לדברי טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121, המובילה את שותפות "המקפצה - המטה להשקעה במקצועות המחר": "היעדים הממשלתיים חייבים להיות הרבה יותר גבוהים, כי הכשרה של 15 אלף אנשים בלבד בשנה זה מעט מאוד יחסית למאות אלפי המובטלים והעובדים בשכר נמוך שזקוקים לשדרוג מקצועי. ציפינו לבשורה הרבה יותר משמעותית. אנו מקווים כי שרת הכלכלה תגרום לכל גופי התעסוקה לעבוד יחד ולהוציא לפועל קורסים בהיקפים גבוהים בהרבה בשותפות עם מעסיקים, הן בהגדרת המקצועות, הן בפריסה הארצית שלהם והן בקביעת תכני הלימוד".

ברביבאי: "מבינים ששוק העבודה לא יחזור למה שהיה"

יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה), אמרה בדיון כי לוועדה קשר פורה ויעיל עם המשרד. היא קראה לשרה לקדם את הוראת-השעה שיזמה המעניקה דמי אבטלה מלאים למי שנמצא בהכשרה מקצועית, ולטפל באי-מיצוי הפריון בישראל ובפערי-השכר בין גברים לנשים.
השרה ברביבאי הבטיחה לקדם את ההכשרות המקצועיות בכלל ואת הוראת-השעה בפרט, ושיבחה את יו"ר הוועדה על פעילותה. לדבריה, המשרד משקיע בתעשיות ארוכות-טווח ובודק את צרכי המדינה ומבחינה דמוגרפית את הכלכלה העתידית, ולהערכתה "שוק העבודה לא יחזור למה שהיה. החקיקה צריכה להתייחס לעובד כפרט, לתעסוקה העתידית, ולמיצוי שוק העבודה הפוטנציאלי".
עוד אמרה כי יש להעניק לילדים בפריפריה הזדמנות-שווה לבן גילו במרכז הארץ, ולפעול לסגירת-פערים ביכולת ההזדמנות בתעסוקה למגזר החרדי והערבי. 25 אלף חרדים שיוכלו לצאת לעבוד מיד לאחר אישור חוק הגיוס החדש - חייבים לקבל תכנית ממשלתית מתוקצבת ומסודרת לשילובם בעבודה.
תאיר איפרגן, הממונה על זרוע העבודה במשרד, סיפרה על ההתאוששות המשק, וכי אחוז האבטלה כיום (4.7%) קרוב לזה ערב פרוץ המגיפה (3.8%). עדיין קיים פער של כ-66 אלף מועסקים בדצמבר 2021 לרמות התעסוקה ב-2019. כיום נרשמו 1.4 מובטלים על כל משרה פנויה במשק (141 אלף), והענפים בו מספר המשרות הפנויות הוא גבוה במיוחד הוא ההסעדה והאירוח (13%), מידע ותקשורת (9%) ובינוי (7%). עוד ציינה כי רוב המועסקים מהבית בימים אלו הן מועסקות, 32% נשים שאינן חרדיות, 32% נשים חרדיות, ו-19% נשים ערביות.
עוד צויין בסקירה כי מזה תקופה ארוכה עומדת בראשות זרוע העבודה, ממונה בפועל, המקבילה בתפקידה למנכ"ל משרד ממשלתי, תאיר איפרגן, לאחר שהמנהל הקודם פרש מתפקידו לפני חודשים אחדים. הזרוע מונה כיום כ-900 עובדות ועובדים. בזרוע מועסקות 64% נשים, ומתוך 13 משרות בכירות 8 מהן מאיישות נשים. הזרוע חולשת על תקציב של 3.4 מיליארד בשנה, הכולל בין היתר תקציב להכשרות מקצועיות ולעידוד הורים לתעסוקה, באמצעות סבסוד מעונות היום לגיל הרך.
איפרגן, הממונה על זרוע העבודה: "זרוע העבודה הוכיחה שבעזרת משאבים ומדיניות ניתן להביא עשרות אלפי הכשרות איכותיות שמובילות להשמה בקצה. בשנת 2022 אנו שמים דגש על הכשרות טכנולוגיות ומקצועיות בשיתוף מעסיקים כדי להביא לציבור הרחב מגוון הכשרות איכותיות ומותאמות לשוק העבודה. יחד עם זאת, נמשיך לקדם תעסוקה לעובדים מאוכלוסיות מגוונות שאינן משתתפים היום בשוק העבודה, למען חוסנה של החברה הישראלית והמשק הישראלי."