דמי אבטלה מלאים ישולמו גם בתחילת 2022 למי שימצאו בהכשרות מקצועיות. כך אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. מדובר בהארכת הוראת השעה שהתקבלה במהלך משבר הקורונה, ולפיה הזכאים לדמי אבטלה שנמצאים בהכשרה מקצועית מטעם המדינה יקבלו דמי אבטלה מלאים - ולא 70%, כפי שנקבע בחוק.
ועדת העבודה והרווחה אישרה בכך להאריך בשנה את הוראת השעה לפיה דמי האבטלה ישולמו במלואם למי שמשתתפים בהכשרה מקצועית, ללא כל קיזוזים. יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן-מרום (העבודה), קראה למשרד הכלכלה לבדוק היטב ולהכין מחקר בנושא - ואם יובטח מעמדן של ההכשרות המקצועיות, לקבוע את החוק באופן קבוע ולא רק כהוראת שעה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
בנוסף ליו"ר הוועדה, הצעת החוק משותפת גם לחברי הכנסת אתי עטיה (הליכוד) איתן גינזבורג (כחול לבן), ניר אורבך (ימינה) וולדימיר בליאק (יש עתיד).
מדובר בהחלטה הגיונית ומתבקשת לאור מחדל ההכשרות המקצועיות עליו מתריע מבקר המדינה שוב ושוב בשנתיים האחרונות, אלא שמבדיקת ynet עולה כי בחודש נובמבר האחרון היו רק 29 זכאים לדמי אבטלה שמשתתפים בהכשרות המקצועיות.
לפי הנתונים של הביטוח הלאומי, בכל שנת 2021 (בלי חודש דצמבר) מספר מקבלי דמי האבטלה שהשתתפו בהכשרות מקצועיות מטעם המדינה עמד על 852 בלבד, לעומת 381 בלבד בשנת 2020 (שבה מספר ההכשרות המקצועיות בכלל היה מינימלי באופן יוצא דופן) ו-904 בשנת 2019. כלומר, ביטול הקיזוז עליו הוחלט ישפיע, אולי, על טיפה בים.
נועה שוקרון, נציגת אגף התקציבים במשרד האוצר הסבירה כי המשק התאושש מהסגרים הקודמים, וכך מראים שיעורי האבטלה, שכיום הם כ-5.9% כולל אלו שיצאו לחל"ת – ולכן החוק החדש מוצע כהוראת-שעה, לשנה בלבד, ולא כחוק קבוע. לדבריה, עלות החוק היא כחמישה מיליון שקל לשנה. חנן פוטרמן, מהלשכה המשפטית של הביטוח הלאומי, תמך בהצעה שאושרה בוועדת השרים לחקיקה, ולפיו עלות החוק תהיה רק כ-4.1 מיליון שקל.
לפי שתי ההערכות לעלות החוק, הזניחה יחסית, נראה כי גם בממשלה מבינים שביטול הקיזוז לא יעלה הרבה - פשוט משום שאין יותר מדי אנשים שהוא ישפיע עליהם. אם נסתכל על נתוני החודשים האחרונים של מקבלי האבטלה שהולכים להכשרות מקצועיות - נראה כי מדובר בעשרות בודדות בכל חודש.
ד"ר רינת כהן, מנהלת האגף להכשרה מקצועית במשרד הכלכלה, ציינה כי בשנה האחרונה השתתפו 3,700 בהכשרות מקצועיות, 3,850 לומדים נוספים במסלול נוסף וכ-7,000 שוברים ששולמו להכשרות פרטיות. רוב ההכשרות בשיתוף עם המעסיקים - ולכן הן מותאמות למצב המשק ולדרישות המשתנות. לדבריה, 71% מהמשתתפים בהכשרות בעשור האחרון הושמו בעבודה. כהן תמכה בהצעה שלפיה דמי האבטלה יעמדו על 100% בעת ההכשרה.
לדברי ח"כ אתי עטיה, החוק החדש יעודד תעסוקה ויציאה לעבודה והוא צודק ומוסרי, ח"כ ולדימיר בליאק התריע כי ההכשרות המקצועיות טרם מיצו את יכולתם, והמובטלים הרבים שיצאו לחל"ת טרם שבו לעבודה. ח"כ איתן גינזבורג הזהיר כי חלק מההכשרות אינן מותאמות למאה ה-21, וחלה במהלך השנים ירידה חדה במספר המשתתפים בהן.