משרד האוצר ישריין מיליארדי שקלים למימון מלחמת "חרבות ברזל". רק ביום הלחימה השלישי התקיים במשרד האוצר דיון רחב ראשון כדי לתת, כלשון שר האוצר בצלאל סמוטריץ', "מתן מענה תקציבי רציף בימי הלחימה". בשעות הבוקר פרסמנו כי במשרד האוצר קיימת ביקורת על התנהלות הממשלה בתחום הכלכלי בעת המלחמה. כך למשל, גורם בכיר ציין כי למרות תפקידי האוצר הרבים בעת אירוע מלחמתי, קוימה התייעצות ראשונה רק בצאת השבת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הערכות ראשונות הן שהמלחמה תעלה בשבוע אחד בלבד לתקציב המדינה כ-3-4 מיליארד שקל ויתכן שגם יותר. העלות כוללת את גיוס אנשי המילואים, התחמושת, השבתת חלק מהמשק, תשלומי הביטוח הלאומי ועלויות רבות נוספות.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהודעה שפרסמה לשכת שר האוצר נאמר כי הנהלת המשרד קיימה הערכת מצב מיוחדת בראשות שר האוצר לאור המצב הביטחוני, בהשתתפות כל חברי הנהלת האוצר. "לאירוע צפויות להיות השפעות משמעותיות על המשק, והערכתן נעשית בזהירות ובמקצועיות בשים לב לאי הוודאות הגבוהה השוררת ביחס להתפתחות האירועים ומאפייניהם".
עוד נאמר בהודעה, כי "המשרד ממוקד כל כולו בתמיכה במאמץ המלחמתי והלאומי, ובכלל זה במתן סיוע ומענה שוטף לצרכים התקציביים של הגופים המבצעיים, על מנת שיוכלו לפעול באופן חלק מבחינה תקציבית במהלך ימי הלחימה".
במשרד האוצר אמרו כי "צה"ל, מערכת הביטחון, המשטרה וכוחות ההצלה פועלים בהתאם לצורך המבצעי ובאופן שוטף וללא מגבלות. עלויות הלחימה הישירות יתבהרו בהמשך, ויגובש מענה לכך בהתאם לצורך".
בהתאם להנחיית השר סמוטריץ' ובתיאום עם המנכ"ל שלומי הייזלר והממונה על התקציבים יוגב גרדוס שוריינה מסגרת תקציבית להשלכות האזרחיות הרציפות של הלחימה. במשרד האוצר ציינו כי המשרד עוקב באופן שוטף אחר הצרכים שעולים ממשרדי הממשלה השונים, ומאפשר את פעילות המעטפת בהתאם לצורך הנדרש. פיצויים בגין נזקים אזרחיים ישופו מקרן מס רכוש בהתאם.
אולם בכירים במשרד האוצר מתחו כאמור קודם לדיון ביקורת קשה על כי בכל יום השבת לא קוימה ישיבה דחופה לבחינת המצב, לא גוייסו מיד בהוראת הממשלה עשרות צוותים של מס רכוש כדי שיגיעו מיד לאזורי הפגיעה של טילים ולא נעשו פעולות למימון מיידי של צרכי חיילים מגויסים. בין השאר התבטא בכיר באוצר כי כאשר הבין שאין כלל אספקת מזון מספקת לחיילים הוא עצמו יצא למרכול יחד עם אחרים לרכוש כמויות מזון ולשלוח אותם לחיילים שגוייסו.
גורם בכיר אחר שיבח את נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון על כי מיהר להגיב על הזינוק בשער הדולר והורה להזרים לשוק 30 מיליארד דולר.
ביום חמישי יפרסם משרד האוצר את מצבו של תקציב המדינה בספטמבר אולם כעת ברור כבר שהגירעון בתקציב באוקטובר יהיה עצום והתחזיות כעת הן שהגירעון בתקציב שתוכנן השנה להיות 1.1% מהתוצר (20.6 מילמיארד שקל) יגיע כנראה לפי שלושה ויותר.