אחד מבכירי משרד האוצר התייחס בשיחה עם ynet להודעת בנק ישראל מהבוקר (שני) שימכור עד 30 מיליארד דולר כדי לנסות ולמנוע את קריסת השקל, ושיבח את הנגיד תוך הפניית ביקורת מרומזת לממשלה: "יש מבוגר אחראי אחד בכלכלת המדינה - הנגיד".

1 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שאבי)

התבטאות זו היא רק חלק מביקורת קיימת בתוך משרד האוצר על התנהלות הממשלה בתחום הכלכלי בעת המלחמה. גורם בכיר נוסף ציין כי למרות תפקידי האוצר הרבים בעת אירוע מלחמתי קוימה התייעצות ראשונה רק בצאת השבת. "כמעט כולם פה שומרי מצוות. לא התקיים שום דיון משמעותי לפני צאת השבת אפילו לא הוראה ממשלתית לגייס צוותי מס רכוש בשבת בשל התקפות הטילים והנזקים העצומים בעוטף עזה".
אחד מבכירי משרד האוצר יצא ביוזמתו לסייע ברכישת ואיסוף מזון לחיילים לאחר שנודע לו שאין די אספקת מזון לחיילים שגוייסו לחיזוק עוטף עזה.
גורמים במשרד האוצר הביעו דאגה מדוח חמור שצפויה לפרסם חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס ביום שישי השבוע אך לא סבורים שהחברה תתייחס כבר בהרחבה למשמעויות הלחימה כעת משום שזאת מצויה בעיצומה. יחד עם זאת בכיר מאוד באוצר אמר ל-ynet כי ידוע לו שאין לפי שעה כוונה להוריד את דירוג האשראי של ישראל אולם ייתכן שהתחזית "יציב" תוחלף בתחזית "שלילי".
גורם נוסף ציין כי "האווירה במשרד האוצר קשה כמו בכל הארץ וניתן לקוות שהמשרד יפעל בתחום הכלכלי טוב יותר מאשר בתחום הביטחוני".
נזכיר כי נגיד בנק ישראל אמיר ירון ממתין להחלטתו של רה"מ נתניהו לגבי המשך כהונתו שמסתיימת בדצמבר. החלטה שעשויה להשפיע גם על המצב בשווקים.
כאמור, לאור הירידות החדות ובעיקר לקראת הצפי להמשך המגמה בצל המלחמה, בנק ישראל הכריז היום על תוכנית יוצאת דופן למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד שקל. "הבנק יפעל בתקופה הקרובה בשוק ככל שיידרש על מנת למתן את התנודות בשער השקל ולספק את הנזילות הנדרשת להמשך הפעילות הסדירה של השווקים".
עוד ציינו בבנק המרכזי, כי "בנוסף לתכנית ה-30 מיליארד, ובמידת הצורך, אספקת הנזילות לשוק תתבצע גם ע"י הפעלת מנגנוני עסקאות SWAP של הבנק בשוק בסכום של עד 15 מיליארדי דולרים. בנק ישראל ממשיך לנטר את ההתפתחויות, עוקב אחר כלל השווקים ויפעל בכלים העומדים לרשותו בהתאם לצורך".