35 ימים נותרו לאישור תקציב מדינה ראשון בכנסת מזה שלוש שנים ושמונה חודשים. מעולם לא היה למשרד האוצר כל כך הרבה זמן להכין תקציב מדינה וחוק הסדרים - יותר משלוש שנים וחצי כבר עובדים על גיבוש הרפורמות השונות. אולם, הביטויים הנשמעים בכנסת, ולא רק מספסלי האופוזיציה, לא מחמיאים במיוחד למגבשי 42 פרקי חוק ההסדרים הגדול אי פעם: "החוק לא מבושל", "הפרק הזה לא אפוי", "החוק מבולבל ולא ברור".
כך הובא בפני הכנסת חוק אגרות הגודש, שכבר גובש לפני שנים במשרד האוצר, מאז שעלה הרעיון להפעיל את האגרות. לא ברור בדיוק כיצד אפו בכירי המשרד, מאגף התקציבים ועד לייעוץ המשפטי, מאז שנת 2017, את החוק. הוא הגיע לכנסת עם חורים, פגיעה באוכלוסיות שלמות והכללה של מגזרים שכבר הוחרגו או שברור שיוחרגו ממנו בהמשך.
3 צפייה בגלריה
לאחר העברת תקציב המדינה בקריאה ראשונה
לאחר העברת תקציב המדינה בקריאה ראשונה
חוגגים את העברת התקציב בקריאה ראשונה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
כך הוציאה מהחוק ועדת השרם לחקיקה את רבע מיליון הנכים מחובת תשלום האגרה - ובצדק. שאל נכה 100%: "מה רוצים בדיוק? שאעלה עם עגלת הנכים לאוטובוס כל יום כדי לא לשלם עשרות שקלים ביום?". וכך לא פטרו משום מה מהאגרה את רכבי אלפי האזרחים המתנדבים ברצון טוב לארגוני ההצלה והסיוע.
כדי למנוע פקקים ברור לגמרי ומוצדק שבעלי רכב פרטי, שיבקשו להיכנס בשמונה בבוקר לטבורה של תל אביב, ישלמו עשרות שקלים. אך מדוע בעל אופנוע יצטרך לשלם אפילו חצי אגרה? הרי דווקא המעבר לרכב דו-גלגלי צפוי להביא את הישועה ולשחרר רבים מהפקקים בגוש דן.
בכל מקרה הציבור הרחב יתחיל לשלם אותו בעוד קרוב לשלוש שנים, כאשר הוא מתוכנן להיכנס לתוקף - וזאת אם גביית האגרות לא תידחה בעוד שנה-שנתיים, כמקובל במחוזותינו.
3 צפייה בגלריה
פקק תנועה בנתייבי איילון
פקק תנועה בנתייבי איילון
פקק תנועה בנתייבי איילון. חוק לא אפוי
(צילום: יריב כץ)
באופן הזה הוגשו לא אפויות עוד רפורמות מרכזיות בחוק ההסדרים. עד כדי כך לא מבושלות, שהיה צורך להכריז השבוע על הקמת צוות מיוחד לבדיקת כל סוגיית פערי המחירים ברפורמה הגדולה בחקלאות. מדוע לא הוקם הצוות המיוחד לפני הגשת החוק?
התוצאה היא שהרפורמה הלא אפויה והחלקית - בלי פרק הביצים שנשר גם הוא מהחוק - תובא לאישור הכנסת שלושה חודשים וחצי לפני שהצוות יגיש את מסקנותיו והמלצותיו לשרי האוצר, הכלכלה והחקלאות בסוף חודש פברואר. "יתכן שבעקבות ההמלצות יבוצעו שינויים ברפורמה", אישרו בסביבתו של שר האוצר. האפייה אורכת זמן מסתבר.
וכך מתברר שגם חוק הכשרות הוגש כעדות חברי כנסת "בנוסח מבולבל", שיביא קרוב לוודאי לתיקונים בו; חוק המטרו הגדול הוצא כליל מחוק ההסדרים, בשל מורכבותו העצומה, והיום נשמעה שוב ביקורת גם נגד רפורמת הייבוא - בטענה שבמסגרת הרפורמה החדשה מתקנים רפורמה שחוקקה רק לפני שנה בלי שניתנה הזדמנות ליישמה. פרקים נוספים בחוק ההסדרים הוגדרו כ"לא מושלמים" והאוצר התבקש אפילו על ידי ראשי ועדות מטעם הקואליציה לבצע בהם "תיקונים".


חברתי או אנטי? האמת נמצאת באמצע

סוגיה נוספת שהפכה לברת מחלוקת בדיונים בכנסת היא סביב הכרזתו של שר האוצר מזה כמעט ארבעה חודשים, אביגדור ליברמן, שהתגאה השבוע בכנסת, ולא בפעם הראשונה, כי "זה התקציב החברתי ביותר בתולדות המדינה". מאידך, טען יו"ר ועדת הכספים המיתולוגי (12 שנים עם הפסקה קצרה), ח"כ משה גפני, שראה כבר כמה וכמה תקציבי מדינה וחוקי הסדרים, כי "זהו התקציב האנטי חברתי ביותר שהוגש אי פעם לכנסת".
אז מה נכון? האמת נמצאת איפה שהוא באמצע הדרך.
בעבר ראינו חוקי הסדרים עם תוספות ענק תקציביות לחינוך ולתשתיות בפריפריה (למשל, בימי ראש הממשלה שיזם זאת, יצחק רבין); תוספות גדולות לניצולי השואה, שיזם שר האוצר יאיר לפיד (שאביו טומי היה יו"ר מועצת יד ושם וקרוב לנושא); ארבע רפורמות "נטו" לביטול מכסים ומאבק ביוקר המחייה וגם הורדת מע"מ בעת שמשה כחלון היה שר האוצר, ושורה של הטבות לחלשים, שיזמו שרי האוצר בייגה שוחט, סילבן שלום, יובל שטייניץ וגם יורם ארידור, שיזם במשך חודשים ארוכים שורת הטבות מפליגות לכלל הציבור, במסגרת מה שכונה אז "כלכלת בחירות".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן יאיר לפיד ישיבת ממשלה
אביגדור ליברמן יאיר לפיד ישיבת ממשלה
אביגדור ליברמן ויאיר לפיד בישיבת הממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי )
עם זאת, טענת חברי כנסת חרדים, כי מדובר בתקציב וחוק הסדרים עמוסי גזירות - רחוקה מאוד מהמציאות. איפה בדיוק יש "הטלת מיסים רבים וקיצוצים בתקציב", כאמירות שהשמיעו חברי כנסת מיהדות התורה וש"ס? זהו התקציב נטול העלאות המיסים ביותר שהוגש מזה שנים.
רק שני מיסים לא משמעותיים לשנה הקרובה נכללים בו - על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים. אגרות הגודש הן מס שייגבה רק בעוד כשלוש שנים. קיצוצי תקציב אין אפילו במשרד ממשלתי אחד (למעט סגירת שלושה משרדים מיותרים לגמרי).
לעומת זאת יש תוספות נאות של כמה מיליארדי שקלים לחינוך, בריאות, רווחה, ניצולי שואה, משטרה, פריסת סיבים אופטיים שיסייעו גם בפריפריה והשקעה בתשתיות תחבורה בגליל ובנגב.
המסקנה המתבקשת: התקציב וחוק ההסדרים לשנים 2021-2022 הם לא "החברתיים ביותר" וגם לא "האנטי-חברתיים ביותר".
והדבר החיובי ביותר שניתן יהיה להכריז עליו בראשית החודש הבא הוא שאחרי כמעט ארבע שנות קיפאון, יהיו למדינת ישראל עשרות רפורמות כלכליות חדשות ונחוצות, שניתן לקוות שיעברו עד ל-10 בנובמבר - מועד אישורן בכנסת בקריאה שנייה ושלישית - עוד בישול ואפייה נחוצים.