המשבר בענף הבנייה: מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, שיגר אתמול (א') מכתב דחוף למנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, ובו קרא לו להתערב באופן בהול במציאת פתרון למשבר בכוח האדם בענף הבנייה.
במכתב שהגיע לידי ynet כתב מורגנשטרן כי ענף הנדל"ן נמצא מאז המלחמה "במשבר חריף מאין כמוהו" מאחר שאלפי אתרי בנייה אינם פעילים לנוכח המצוקה המשמעותית של כוח אדם בענף. מורגנשטרן הסביר כי "כתוצאה מכך משבר הדיור הקיים בישראל מחמיר עוד יותר, ועשרות אלפי משפחות נאלצות להמתין זמן רב עד לקבלת המפתח לדירתן".
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
מנכ"ל משרד השיכון הזכיר כי כדי להתמודד עם המשבר, נקבעו שתי החלטות ממשלה להגדלה משמעותית של מכסת העובדים הזרים לענף, ובהתאם כבר מוינו למעלה מ-20 אלף עובדים ממדינות כגון אוזבקיסטן, הודו, סרי לנקה ומולדובה. לדבריו, "אלפי עובדים אשר עברו את המבחנים עושים דרכם לישראל בימים אלה".
עם זאת, הדגיש כי למרות זאת, "עדיין מתגלים חסמים מהותיים המונעים את מימוש החלטות הממשלה הלכה למעשה ואת הבאת היקף כוח האדם הנדרש לענף הבנייה. הבאת עובדים זרים תלויה בהסדרים רגולטוריים מול משרדי ממשלה רבים, ביניהם משרדי האוצר, החוץ, המשפטים, רשות האוכלוסין ועוד".
בעקבות זאת, קורא מורגנשטרן לשלי לנקוט מספר צעדים להסרת חסמים, באופן שיאפשר את הרחבת מסלולי גיוס העובדים הקיימים, הוספת מסלולי גיוס עובדים חדשים והגדלה תקציבית משמעותית לטובת הבאת העובדים.
כך למשל, שוב מציע מורגנשטרן להגדיל את מכסת העובדים הזרים שניתן לגייס במסגרת פרטית (כלומר שלא בהסכמים בילטרליים) ב-10,000 עובדים נוספים. מדובר בהצעת החלטה של משרד השיכון שהובאה לממשלה ונפסלה על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה.
2 צפייה בגלריה
יהודה מורגנשטרן
יהודה מורגנשטרן
מנכ"ל משרד השיכון, יהודה מורגנשטרן
(צילום: ריאן פרויס)
עוד הוא מציע יצירת מסלול במסגרתו חברות בנייה ישראליות מוכרות יוכלו לגייס עובדים זרים באופן ישיר לטובת העסקתם בישראל; וכן יצירת מסלול גיוס המבוסס על ניסיון מוכח קודם של העובד הזר במדינות אחרות, אשר לדבריו חוסך זמן ומשאבים משמעותיים בגיוס עובדים ממדינות המוצא.
בנוסף מוצע להקצות "תקציב משמעותי" לטובת תמרוץ קבלנים להעסיק עובדים אלה, זאת משום שלדבריו "עלות העסקתם יקרה מעלות העסקת פועלים פלסטינים"; או לאפשר "הקטנה משמעותית של האגרות והערבויות, המגיעות למאות מיליוני שקלים בשנה"; וכן לאפשר הקצאה תקציבית משמעותית לטובת רכבת אווירית להבאת העובדים לארץ.
מורגנשטרן סיכם את המכתב בכך שכתב כי "אין צורך בהקמת ועדה נוספת אשר תשב על המדוכה ימים נוספים. ימים אלה יקרים מפז... אבקש את התערבותך הדחופה על מנת שנוכל – ביחד עם כלל השותפים – לגבש מתווה סופי בנוגע להבת עובדים זרים".