העלייה בשיעור הריבית של המשכנתאות בארה"ב ומחירי הדיור הגבוהים הרחיקו את הקונים מהשוק, ומכירות הבתים המשיכו לרדת באוקטובר, ירידה רצופה זה תשעה חודשים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
המכירות של בתים קיימים - הכוללים צמודי קרקע ובתים משותפים - ירדו ב-28.4% באוקטובר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וירידה של 5.9% מאז ספטמבר, כך לפי הדוח הלאומי של איגוד המתווכים (NAR). בכל ארצות הברית נרשמו ירידות רצופות הממשיכות את מגמת ההאטה שהחלה בפברואר, ומסמנות את הרצף הארוך ביותר של ירידה במכירות מאז שנת 1999.
1 צפייה בגלריה
הונאה משכנתא משכנתה משכנתאות ארצות הברית ארה"ב
הונאה משכנתא משכנתה משכנתאות ארצות הברית ארה"ב
נדל"ן בארה"ב. פחות מוכרים ופחות קונים
(צילום: AP)

המכירות באוקטובר היו ברמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2020, אז הביאו הסגרים של מגפת הקורונה לקיפאון בשוק הנדל"ן.
למרות ההאטה במכירות, המשיכו מחירי הדירות לעלות גם בחודש שעבר. מחיר הדירה החציוני היה 379,100 דולר באוקטובר, עלייה של 6.6% לעומת השנה שעברה. אבל השיא נרשם ביוני - 413,800 דולר. עליית המחירים מסמנת יותר מעשור של עליות מחירים שנתיות.
לפי לורנס יון, הכלכלן הראשי איגוד המתווכים, יותר רוכשי דירות פוטנציאליים נמצאו לא זכאים למשכנתא באוקטובר כאשר שיעורי הריבית של המשכנתאות המשיכו לטפס. ההשפעה הייתה גדולה יותר באזורים היקרים יותר ובשווקים שבהם היו עליות משמעותיות במחירי הדירות בשנים האחרונות.
עוד עולה מהנתונים, כי אלה הנאבקים לקנות את ביתם הראשון המשיכו להתרחק מהחלום, והיוו רק 28% מהעסקאות בחודש שעבר.
ברגע שיהיה קל יותר לרכוש בית, במצב של ירידת מחירים או ריביות נמוכות יותר על המשכנתא – תתעורר שוב מצוקת דיור, כיוון שיש האטה בהתחלות הבנייה בנוסף לכך שבעלי הבתים הנוכחיים לא מעוניינים למכור.
התחלות הבנייה באוקטובר ירדו ב-4.2% לעומת ספטמבר, וירדו ב-8.8% לעומת השנה שעברה, לפי נתוני הלשכה האמריקנית למפקד האוכלוסין ומשרד השיכון והפיתוח העירוני האמריקאני.
בינתיים, שיעורי הריבית למשכנתאות יורדים מרמות השיא של החודש שעבר והשער נפתח לעוד רוכשי דירות לזכאות למשכנתא.