ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן אישרה היום (א') לקריאה שנייה ושלישית פרקים מחוק ההסדרים לשנים 2023-2024 שנועדו להגביל את הספקים הגדולים בענף המזון והטואלטיקה במיזוגים ומתן הנחות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בין היתר אושר כהוראת שעה כי החל מ-1 בינואר 2024 ועד סוף 2025 לא יוכלו ספקים עם מחזור מכירות של מעל ל-300 מיליון שקל לקשור הנחה במוצר אחד בדרישה למכור מוצר אחר. כלומר, ייאסר עליהם להתנות במו"מ מול רשתות המזון מתן הנחה על מוצר מסוים מתוצרתם, בכך שהרשת תמכור מוצר אחר שהספק דורש. זאת כדי לנסות למנוע כל התערבות של הספקים במחיר המוצר או במגוון המוצרים על המדף.
1 צפייה בגלריה
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
(צילום: יריב כץ)

בנוסף, נאסר על חברות שהן ספק גדול של קמעונאי המזון להתמזג בדרך של רכישה עם חברות קטנות, שמחזור המכירות שלהן הוא מעל 30 מיליון שקל. המטרה היא למנוע מחברות גדולות להגדיל עוד יותר את כוחן ואת הריכוזיות במשק על ידי רכישת חברות קטנות. מדובר בהוראת שעה שתהיה תקפה לשנה וחצי ולאחר מכן ייבדק אם אכן הייתה יעילה. זאת לאחר שעלתה טענה, כי ישנן חברות קטנות הנמצאות בקשיים, שרק רכישה על ידי חברה אחרת תצילן.
כמו כן, כדי להגדיל את המגוון של הספקים על המדפים ולתת תמריץ לרשתות לשמור על נוכחותם של יצרנים קטנים על המדף, אושר כי רשתות השיווק הגדולות לא יידרשו לאישור הממונה על התחרות אם ירצו לפתוח סניף באזור ביקוש, בתנאי שיימצא כי בחצי השנה שקדמה למועד פתיחת החנות מכרו 55% או יותר ממוצרים של ספקים קטנים ובינוניים (כיום הרשות מונעת פתיחת סניפים במקומות בהם יש לרשת מספר סניפים ונוכחות משמעותית, מחשש לריכוזיות שתצבור באזור ותפגע בתחרות). כמו כן נקבע כי שיעור המכירות מיצרנים קטנים ובינוניים יעלה ב-1% כל שנה. ההוראות יהיו בתוקף עד 31 במאי 2026, כאשר שר הכלכלה והתעשייה, באישור ועדת הכלכלה, יוכל להאריך את ההוראה בתקופה נוספת של עד שנה.