ברקע הסערה סביב הזינוק במחירי החלב, אשר הובילו שורה של יבואניות ויצרניות להודיע על גל של עליות מחירים משמעותיות, יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן תקף היום (ה') את האוצר בדיון בוועדה. "אתם מבסוטים שמחירי החלב עולים כי אתם גובים יותר מס, אני מתחיל להאמין בקונספירציה הזו", אמר ביטן והוסיף: "אני דורש מהאוצר להביא עד יום שני פתרון שיבטיח הקפאת מחירים עד ספטמבר כדי שנוכל להשיב את מחיר החלב למחירו ערב העלייה ב-30.4.2023".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עוד טען יו"ר הוועדה, כי "כל מה שנדרש מהאוצר זה 100 מיליון שקל לפיצוי המחלבות. אם יש לכם פתרון אחר, תביאו. אם עד יום ב' לא יהיה פתרון אנחנו נאלץ להיכנס לפעולה וננקוט בפעולות חריגות אחרות. אני מבטיח לכם שבנושא הזה תהיה התארגנות של כל המפלגות, למשל להפחית את שיעור המע"מ. אנחנו הולכים לקראתכם בהרבה חוקים, הפעם תלכו איתנו. לפעמים יש מצבים שאין ברירה".
1 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי אסף חן)
ביטן הוסיף וטען כי "תנובה מייצרת כמעט 70% מהמוצרים המפוקחים. שטראוס כמעט לא מייצרים מפוקחים, אבל העלו עכשיו את מחיר המפוקחים. כך החברות הגדולות צריכות להשתתף במאמץ של המפוקחים. לא יכול להיות שמי שלא כדאי לה לא תייצר. מי שאשם כעת בעליית המחירים זו הממשלה שנתנה אישור לעליית מחיר החלב ובכך למעשה לכל השאר להעלות מחירים".
סגן אגף התקציבים באוצר, כפיר בטט, ענה לביטן וטען כי "משנות ה-80 אנחנו לא מסבסדים מוצרי צריכה. אנחנו מסבסדים את הנצרך ולא את המצרך. יש מנגנונים שמבטיחים הצמדת קיצבאות והבטחת הכנסה למדד ויש נקודות זיכוי במס. אנחנו לא צריכים לסבסד מוצר מסוים בגלל שהוא נצרך. לבוא ולהגיד שניקח מכיס אחד דרך הוצאה של האוצר ולתת לחלב, זה לא פתרון. הפתרון שלנו הוא חקיקה לשינוי מבני בחוק ההסדרים".
מנגד, יו"ר הוועדה כעס וטען כי "זה ייקח זמן - אני רוצה פתרון עד יום שני. אם לא, אנחנו נאלץ את הח"כים להיכנס לפעולה שונה, כמו עם קצבאות הנכים שהתנגדתם וכל הבית התארגן בעד".
חה"כ אלון שוסטר, שהיה גם שר החקלאות בעברו, השתתף גם הוא בדיון ואמר כי "אין לנו - הרפתנים - מרווח שמספק יכולת תמרון. החקלאים לקחו על עצמם התייעלות והרפתות את פתיחת הייבוא למוצרי חלב, בתמורה שלא הפוליטיקאים יקבעו את מחירי המוצרים המפוקחים, אלא מנגנון אוטומטי לפי המחיר שקבעה הנוסחה. הקטנת המע"מ יכולה לסייע לצמצמם את המחירים מול חו"ל, אך פיקוח על המחירים לא יעיל אם המחיר נמוך מדי ולא כדאי לייצר אז יש חוסר, או אם הוא גבוה מדי. אני מעדיף שתהיה זמינות המוצר על המדפים".
מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, הוסיף: "נקלענו לבעיה שמחייבת התערבות. אני מסכים שצריך לכבד הסכמים, אני בעד שוק פתוח וכולם יודעים שמשק החלב הוא לא כזה. מחיר החלב עולה כעת בגלל אוקראינה - בשל מחיר הגרעינים. אין ספק שצריך לעשות משהו כדי שלא יעלה בעוד שלושה חודשים, ולא נראה שהתשומות הולכות לרדם. כיום, לפי התחשיבים, כל אחוז שרוצים לא להעלות זה עולה 25 מיליון שקל. כשנותנים משהו - צריך גם לקבל".