כאשר דרש בצלאל סמוטריץ' בתוקף, בעת המגעים להקמת הקואליציה, להתמנות לשר האוצר של מדינת ישראל, הוא בוודאי לא לקח בחשבון שזה מה שיצפה לו: משבר פוליטי וכלכלי קשה במיוחד, תקיפתו בכל מקום - בכנסת ובתקשורת, מימין ומשמאל, ובעיקר כלכלה במשבר עמוק, הן בגין ההתרחשויות בעולם והן סביב חקיקת הרפורמה המשפטית.
שרי אוצר לא מעטים בעבר העידו כי התפקיד הזה הוא כפוי הטובה ביותר מבין תפקידי השרים בממשלת ישראל. שרי אוצר לא מעטים יצאו חבוטים מהמשרד הזה והקריירה הפוליטית שלהם הגיעה לקיצה, ממש נגדעה באוצר, לרוב לאו דווקא רק באשמתם. כאלה היו, בין השאר, יגאל הורוביץ, יגאל כהן-אורגד, יורם ארידור, דן מרידור, סילבן שלום ורבים וטובים אחרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)
והיו גם מי שזכו להגיע לראשות הממשלה, גם אחרי כהונה במשרד האוצר, כמו אהוד אולמרט, בנימין נתניהו (שכיהן הן לפני והן אחרי היותו שר האוצר), יאיר לפיד וכמובן הוותיק מבין שרי האוצר, לוי אשכול.
אולם, בימים אלה, דומה שארבעה חודשים ושבוע בלבד אחרי הקמת ממשלת נתניהו החדשה - מצבו של סמוטריץ' ותדמית משרד האוצר הם בתחתית דירוג שרי ומשרדי הממשלה.
לצד חקיקת הרפורמה המשפטית, נחבטים שר האוצר ובכירי משרדו תחת כל עץ רענן ומעל לכל במה, כאשר למעשה האוצר כמעט שלא פועל לטיפול חירום דחוף במצב הכלכלי.
גל ההתייקרויות שגואה משבוע לשבוע שוטף את המשק, הריבית עלתה מאוד ותמשיך לעלות בגין האינפלציה הגואה, הבורסה רושמת ירידות שערים יותר מכל בורסה אחרת במערב, הישראלים מבוהלים ומושכים כספים מקופות גמל, קרנות פנסיה והשתלמות, משקיעים חדשים נמנעים מלהגיע לישראל והוותיקים מעבירים כספים ופעילויות לחו"ל. מנכ"לים לשעבר במשרד האוצר הגדירו את המצב אפילו במילה "קטסטרופה".
סמוטריץ' לא האשם הבלעדי במה שקורה. הוא נקלע למצב שאין לתארו אלא כמעגל קסמים. בשל התייקרות חומרי הגלם בעולם, בצל משבר הקורונה ומלחמה קשה בליבה של אירופה, לצד עליית שערי המטבעות הזרים, על רקע חקיקת הרפורמה המשפטית - גל של התייקרויות שוטף את המשק.
ההאטה בפעילות הכלכלית, יחד עם הירידות בשערי המניות לצד המשבר בנדל"ן שנובע מהעלאות הריבית הרצופות, גורמים לירידה בהכנסות המדינה ממיסים. הגירעון בתקציב תופח בעוד שחברי כנסת, בעיקר מהמפלגות החרדיות, מזהים כעת חולשה רבה של ראש הממשלה ומעלים עוד ועוד תביעות לתוספות תקציביות - והגירעון יגדל כך עוד יותר.
התוצאה הבלתי נמנעת תהיה שבמשמרת של השר סמוטריץ' תיאלץ הממשלה לאשר קיצוצים גדולים בתקציב המדינה ואולי גם העלאות מיסים - שנתניהו שצונח בסקרים מתנגד להם מאוד בימים אלה. בינתיים האזרחים יקבלו פחות שירותים ממשרדי הממשלה וצניחת המנדטים של הליכוד והציונות הדתית אף עלולה להחריף.
כל זה גם עלול להוביל לעוד ועוד העלאות ריבית, קשיי החזר לנוטלי המשכנתאות, ועקב המצב הכלכלי המורע מחכה בפינה עוד צרה - ירידה בדירוג האשראי של ישראל. כבר בסוף השבוע הבא חברה נחשבת נוספת, סטאנדרד אנד פור, צפויה לפרסם דוח קשה על המגמה השלילית של כלכלת ישראל, על רקע הרפורמה המשפטית, וחברת הדירוג אולי אף תפחית גם היא (אחרי מוד'יס) את תחזית הדירוג.
מה שסמוטריץ' יעשה או לא יעלה - יהיה רע מבחינתו: אם יגיב בצעדים קשים של קיצוצים בתקציב והעלאות מיסים - מניותיו יתרסקו. אם יחליט לא להגיב בצעדים של ממש - מצב הקופה יורע עוד יותר ודירוג האשראי של ישראל יהיה בסכנה. אם לא ייבלמו ההתייקרויות - נגיד בנק ישראל, המבוגר האחראי במצב שנוצר, הפרופ' אמיר ירון, יעלה עוד את הריבית, ומצב האזרחים והעסקים יורע עוד יותר.
זהו מעגל קסמים בלתי נגמר, שיהיה בימים טרופים אלה קשה מאוד לצאת ממנו. בוודאי על רקע אי היציבות הפוליטית וכעסם של האזרחים, משני הצדדים, המוחים במאות אלפים ברחובות.
וחמור מכל: הממשלה עדיין עוסקת לאחרונה כמעט רק בנושא אחד - הרפורמה המשפטית. זאת, בעת שבלי משים הפקירה את התחום הכלכלי. ובינתיים, הניסיונות של נתניהו וסמוטריץ' לבצע בימים האחרונים מקצה שיפורים וצעדי בלימה של ההתייקרויות - כשלו.