ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים, התייחס היום (א') בריאיון לאולפן ynet לסערה שעוררה החלטתו של שר האוצר אביגדור ליברמן כי בשנת הלימודים הקרובה ילדים של תלמידי ישיבה לא יהיו זכאים לסבסוד למעונות לגילי 3-0 בשל החלת מיצוי כושר השתכרות כקריטריון לזכאות לסבסוד. "יש 140 אלף משרות פנויות במשק. המעסיקים צמאים לעובדים. גם כאלה שיש להם הכשרה וגם כאלה שאין להם. זה רק עניין של החלטה, מי שרוצה למצוא עבודה ימצא, כולל המגזר החרדי", אמר קושניר.
לדבריו, "במשך הרבה מאוד שנים המדינה נתנה תמריץ שלילי לאנשים לצאת לשוק העבודה. מי שלא עבד, קיבל סבסוד. הפעולה הזאת צריכה להיות בדיוק הפוכה. מי שיוצא לשוק העבודה ומשתלב בכלכלה הישראלית והופך להיות שחקן פעיל, צריך לקבל סיוע. אגב, מי שיימצא בהכשרה מקצועית שבסוף מובילה אותו להשתלבות בשוק התעסוקה ימשיך לקבל את הסובסידיה אז לא חייב ישר ללכת לעבודה, אפשר ללכת לקבל מקצוע וללכת לעבודה".
1 צפייה בגלריה
אלכס קושניר
אלכס קושניר
יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
קושניר סבור כי המהלך עשוי להביא לגידול במספר החרדים שמשתלבים בשוק העבודה. "ב-2003 נתניהו עשה פעולות דומות וזה גרם לעלייה בהשתתפות בשוק התעסוקה בציבור החרדי. אז הוא עשה שני דברים, הוא קיצץ את קצבאות הילדים והתנה את הסובסידיה בכושר השתכרות. אותו דבר קרה גם ב-2013 כשלפיד היה שר אוצר. ואנחנו רואים בשתי הנקודות האלה עלייה ברורה בהשתתפות בשוק התעסוקה של החרדים".
אבל היום הרבה נשים חרדיות עובדות, ברגע שאתם מתנים כושר השתכרות של שני ההורים אז אתם אומרים לאותן נשים שיצאו לעבוד: תחזרו הביתה ותהיו עם הילדים. "זה לא מה שאנחנו אומרים. אנחנו אומרים לגברים חרדים: 'תצאו לעבוד'. הרי זה סטארט-אפ ישראלי, בשום מקום בעולם הקהילות החרדיות לא משאירות את הגברים שלהן בבית כל הזמן. הם גם עובדים וגם לומדים. והם לא פחות חרדים, והכל בסדר, שום דבר לא נפגע. כל זעקות השבר האלה של הפוליטיקאים החרדים, אגב, לא תמיד מתכתבות עם הדעות של הציבור החרדי. אני מקבל הרבה מאוד פידבקים מהציבור החרדי עצמו שמברכים על הצעד הזה כי מבינים שבסוף יש פה רצון וניסיון לשלב אותם בשוק התעסוקה".
קושניר הוסיף, כי "אנחנו לא מפתיעים אף אחד, הנושא הזה היה בהסכם קואליציוני, דנו בזה לאורך הרבה מאוד זמן ואנחנו נחושים שזה יקרה בספטמבר".
על ההאשמות מצד הפוליטיקאים החרדים כי המהלך יגרום להעמקת העוני בקרב אברכים, אמר קושניר כי "מי שהחזיק את האנשים בעוני, תלוי קצבאות, ללא כישורים המתאימים לשוק התעסוקה המודרני, הם אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני. יש להם אינטרס פוליטי ברור, הם מבינים שהתלות בקצבאות בסופו של דבר מתורגמת בתלות בפתק בקלפי, ולכן הם אלה שמחזיקים את הציבור החרדי בעוני, במצב שהם לא יכולים להשתלב בשוק התעסוקה, ללא כישורים, ילדים שלא לומדים לימודי ליבה, אנחנו באים לשנות את זה".
קושניר גם הדגיש כי לא יהיו העלאות מיסים. "אם אתה רוצה לתמרץ את הפעילות הכלכלית במשק, אתה לא יכול להטיל עליה מיסים. עכשיו יש כמה פעולות נוספות שצריך לעשות. נכון שהשנה הזאת, התקציב שלה הוא בעצם תקציב תוצאתי כי אנחנו נמצאים כבר כמעט בסוף השנה, הרפורמות האמיתיות צריכות להתחיל ב-2022 והרפורמות צריכות להיות מוכוונות למקומות שבהם אפשר להביא תשואה גבוהה להון ככל שניתן.
"ב-2021-2022 לא יעלו מיסים. לגבי 2023 זה בסופו של דבר יהיה מבחן התוצאה. אם נצליח להפעיל מנועי צמיחה חזקים יותר ונוכל להזרים כסף של אולי משקיעים פרטיים לתוך המשק הישראלי אז לא נצטרך לעשות את זה ולכן התקציב הקרוב צריך להיות מוקדש ליצירת מנועי צמיחה".
עם זאת, על העלאות מיסים עקיפות כמו ביטול הפטור ממע"מ על קניות אונליין אמר קושניר, כי "זה נושא שהוא קצת יותר מורכב וכרגע זה נידון במשרד האוצר. זה לא יקרה כצעד חד צדדי. אם זה יקרה, זה יקרה עם איזשהו תהליך נוסף במקביל. אגב, לא בטוח שזה יקרה".