שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס היום (שלישי) להצעה שעלתה על ידי גורמים במשק לגבי ביטול הפטור ממע"מ של 75 דולר על רכישות מקוונות בחו"ל ואמר כי אין כל החלטה כזאת.

"אני כל פעם קורא ומגלה משהו חדש - פעם החלטנו להטיל מס על הקניות באינטרנט ופעם ככה - קחו הכל בעירבון מוגבל", אמר ליברמן בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה שמתקיים בירושלים. "מנסים להפוך הצעות לעובדות, אני לא שלפן ולא אוהב לאלתר. מאמין בעבודה שיטתית ומסודרת. העניין נמצא בבדיקה על ידי צוות באוצר ובבוא היום נשקול את העניין ונקבל החלטה".
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)
על הפיטורים במשרד האוצר וסגירת המטות שפורסמה אתמול לראשונה ב-ynet הוסיף: "הכפילויות זה דבר קריטי. ביקשתי מאגף התקציבים לעשות מחקר על כל הכפילויות בממשלה. אז נאה דורש נאה מקיים, אני מגלה מטה תשתיות, מינהלת הכשרות, אתמול החלטנו לסגור אותם. גם ככה ההכשרות מפוצלות בין משרד העבודה למשרד הכלכלה. נדרוש בתקציב לאחד את זה במקום אחד. לא צריך מאבק בין הרשויות במשרדים. יש פה אינסוף כפילויות, אם נבטל אותן, נרוויח מיליארדים כל שנה, נפחית בירוקרטיה ונפשט את התהליכים".
על התחלת העבודה על התקציב, שהבוקר אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק לדחות את אישורו ל-135 יום מיום כינון הממשלה אמר: "אנחנו עומדים בפני משימה בלתי אפשרית, כשהמגבלה הראשונה זה הזמן והמגבלה השנייה זו הקואליציה הצרה, קשה להתנהל בדיונים כשהרוב הפרלמנטרי צר מאוד".
הוא הוסיף: "התקציב האחרון התקבל במרץ 2018, ומאז בעיקר היינו עסוקים במשבר הפוליטי העמוק ולמעשה כל המשק במצב מזעזע. ראינו את זה גם ביחס חוב-תוצר, גם בגירעון וגם בהוצאה, נתונים שהם מאוד מאוד מטרידים ומדאיגים. כמובן אנשים באו לממשלה, אנשים חדשים, חלקם שרים חדשים לגמרי, יש מי שאומר בואו נתעלם מכל המושגים הישנים. יחס חוב-תוצר, גירעון, זה לגמרי לא חשוב, כרגע צריך להוציא כסף - אני חושב שאנשים לא מבינים שאנחנו שחקן קטן במשק הגלובלי עולמי.
"צריך להבין אם נשתולל בנושאים האלה כמו יחס חוב-תוצר וגירעון, נתחיל לחטוף דו"חות שליליים מקרן המטבע, מהבנק העולמי. אחרי שנחטוף דוחו"ת שליליים אותן חברות דירוג אשראי יתחילו להוריד את הדירוג של ישראל, מיד נראה עלייה בריביות ומכאן לאובדן שליטה על כלכלת ישראל הדרך קצרה. לכן מבחינתי אנו ננהל מדיניות אחראית, בלי גזירות בלי מיסים אבל קודם כל מדיניות אחראית ולא נשתולל עם כל הלחצים הפוליטיים שישנם".
על הלחצים מצד גופים שונים לתקציבים אמר: "נכנסתי למשרד האוצר, וכולם פנו מכל הכיוונים - ארגונים חברתיים, איגודים מקצועיים, בתי חולים, עובדים סוציאליים. צריך לעשות תיעדוף ולראות מה האפשרויות שלנו. אנחנו לא ארה"ב, אין לנו מכונה שמדפיסה דולרים ואנחנו לא יפן ולא בריטניה שמאחוריהן עומדת כלכלה ענקית עם חברות הגדולות בעולם".
ליברמן גם התייחס לתוכנית החל"ת החדשה שאושרה אתמול בקריאה ראשונה. מדובר בהצעת החוק בעניין תשלום דמי אבטלה לזכאים החל מ-1.7 לפיה נשים שיילדו בין יולי לדצמבר 2021 וקיבלו דמי אבטלה בשל הקורונה יהיו זכאיות לדמי לידה. לפי ההצעה, בני ה-67 ומעלה יוותרו ללא מענה, דבר שעורר ביקורת. "מישהו לוקח אחריות אז כולם פתאום מוטרדים", אמר ליברמן בכנס. "מראש הוא חוקק כחוק קצוב בזמן. החלטנו שיש סקטורים וקבוצות שחייבים לעזור להם, תעשיית התעופה וענף התיירות, נשים בהיריון. ברור שביטול החל"ת עד גיל 45 הוא החלטה לא פשוטה".
ליברמן אמר בנוסף, כי "אנחנו רוצים לשתף פעולה עם ההסתדרות ולהגיע לעסקת חבילה במשק".
בנוגע להסרת חסמים על יבואנים והקלת הבירוקרטיה אמר: "במכון התקנים צריכים להתכונן לעבור מקביעת הסטנדרטים לפיקוח. כל מוצר שיש לו תקינה במדינות OECD לא צריך תקינה נוספת בישראל. ניקח הצהרה מאותם אנשים שעסקו ביבוא המקביל, הפיקוח חייב להיות הדוק אבל לא צריך מראש לשים חסמים כאלו ואחרים".
על שילוב החרדים בעבודה אמר ליברמן, כי "מה שחשוב בנושא החרדי זה לתת לצעירים השכלה ומקצוע, אחרת לא נוכל להוציא אותם מהעוני. העסקנים החרדים רוצים להחזיק את הקהילה החרדית כבני ערובה. כי היכולת של צעיר בן 18 שמעולם לא למד מתמטיקה, אנגלית ומחשבים, להשתלב בשוק שואפת לאפס. ואז נשאר לו מסלול אחד - כולל. את זה חייבים למנוע. זכותם של אנשים להחליט מה שירצו אבל המדינה חייבת לתת לו מורה, ידע. ועל זה הוויכוח, כי בן אדם שכבר עצמאי כלכלית אף אחד לא יכתיב לו איזה פתק לשים בקלפי".