ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה היום (ג') לדיון שעסק במצב הדיור הציבורי בישראל. ביטון הזכיר כי לאחר שנבחר לוועדה אמר: "אדם הוא תבנית נוף מולדתו ואיש ציבור הוא תבנית נוף ביתו. ביתנו היה בראשיתו מעברה ולאחר מכן דירת עמידר. על כן, מצב הדיור הציבורי המחפיר ואי עמידת הממשלות ביעדים שהציבו לעצמן לביסוסו והרחבתו, לתחזוקתו הראויה, מחייבת דיון עומק".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, הציג את תוכניתו להתנעת מערך הדיור הציבורי, שפורסמה אתמול ב-ynet, ואמר כי מדובר רק בצעד ראשון. לדבריו, בשלוש השנים הקרובות ירכשו 1,700 דירות חדשות לדיור הציבורי ויבנו עוד 3,000 יחידות דיור, כך שבסך הכל מדובר ב-4,700 דירות חדשות לדיור הציבורי. הוא הדגיש כי לא מדובר בתום התביעות של משרד השיכון ממשרד האוצר, ואמר כי הוא מקווה שכבר ב-2022 תחל הרכישה.
1 צפייה בגלריה
 מיכאל ביטון וזאב אלקין בוועדת הכלכלה
 מיכאל ביטון וזאב אלקין בוועדת הכלכלה
מיכאל ביטון וזאב אלקין בוועדת הכלכלה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ אורלי לוי אבקסיס (הליכוד) הזכירה כי מדובר בפחות דירות ממה שהוצע בתוכנית של שר השיכון לשעבר, יואב גלנט, שהביאה לרכישה של 1,000 דירות בשנה. היו"ר ביטון ביקש להזכיר לה כי אמנם גלנט התייחס ברצינות לבעיה, אבל תוכניתו בוצעה שנה אחת ולאחר מכן בעיית היעדר תקציב מאושר למדינה תקעה זאת. אלקין ציין כי בסופו של דבר נרכשו בתוכנית גלנט רק 700 דירות.
מנהל אגף בכיר נכסים וחברות במשרד הבינוי והשיכון, נתנאל לפידות, הציג נתונים לפיהם כיום יש 52 אלף דירות במאגר הדיור הציבורי וגרים בהן 122 אלף דיירים, לעומת 12 אלף דירות בבתי גיל הזהב בהם גרים 13,500 אלף דיירים. הוא הוסיף כי המשרד ישפר גם את תחזוקת הדירות.
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) ביקשה לדעת מתי יפסקו הפינויים של דיירי הדיור הציבורי ואמרה כי צריך לשפץ את כל 900 הדירות שלא ראויות למגורים. ח"כ גבי לסקי ציינה כי יש בעיה עם הדור השלישי שלא זכאי למגורים "בגלל הקריטריונים הנוקשים", ואמרה כי צריך לחשוב מחדש על הקריטריונים. ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד) הוסיפה כי הסיוע לשכר דירה לא מספק וצריך לטפל גם בו. ח"כ רון כץ (יש עתיד) ציין כי יש לא מעט דירות שהוסבו לשימושים אחרים וצריך להחזיר אותן לדיור הציבורי.

"שנים הייתה הרעבה של הדיור הציבורי והעלמת כספים"

מקדם מדיניות בפורום לדיור ציבורי, דני גיגי, טען כי התוכנית לא תספיק לפתור את הבעיה של 210 אלף משפחות שנמצאות במצוקה, והזכיר כי בכל העולם יש דיור ציבורי. השר אלקין השיב כי התוכנית היא רק תחילת הדרך וכי בכוונתו להקים ועדה, בראשות שופט בדימוס, שתבחן את הקריטריונים שלא עודכנו מזה עשרות שנים.
ביטון ביקש במהלך הדיון מנציגי האוצר והשיכון לבחון מודל שבו דייר יוכל לרכוש את ביתו בתשלומים במשך 30 שנה, בתקופה בה הוא גר בו כמו בליסינג, כאשר בסוף התקופה הוא יצטרף להשלים את ההפרש בין מה ששילם עד אז לבין מחיר הדירה. מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר, חגי רזניק, אמר כי כדי לפתור את הבעיה, המדינה צריכה להשתמש בכלים שיש לה - שילוב דיור ציבורי בשיווקי קרקעות חדשים, בזכויות בנייה בהתחדשות עירונית ולהכניס את היד לכיס ולהוסיף תקציב לרכישת דירות.
ביטון סיכם את הישיבה ואמר כי "במשך שנים הייתה הרעבה של הדיור הציבורי והעלמת כספים". הוא הוסיף כי הוועדה תקיים ישיבת מעקב באמצע חודש נובמבר לשם קבלת דיווח מהצוות המשותף שהוקם לגיבוש מתווה לרכישת יחידות דיור ציבורי. הוועדה קראה לאוצר להגדיל את התקציב המיועד לרכישת יחידות דיור ציבורי מעודפי התקציב של שנת 2021 וקראה למשרד השיכון לבחון מחדש את הקריטריונים לקבלת דירה בדיור הציבורי.
עוד אמר ח"כ ביטון כי הוועדה מבקשת ממשרד השיכון לבחון מחדש את מדיניות הפינויים מדירות של הדיור הציבורי, ולדווח לוועדה על כך בדיון המעקב. כמו כן, קראה הוועדה לבחון מודלים חדשניים להסב את כספי הסיוע בשכר דירה לצורך רכישת דירות לדיור הציבורי, ולפעול לכך שבכל שיווק קרקע תהיה הקצאה של דירות לדיור הציבורי. "היינו מדינה ענייה שבנתה דיור ציבורי ונהיינו מדינה עשירה שהורגת את הדיור הציבורי. אני מקווה שנשנה את המדיניות הזו", אמר.