רוצים להיפטר מהבקבוקים שצברתם? תוודאו שהסניף שאתם קונים בו מקבל בקבוקי שתייה למיחזור. כמה מרשתות השיווק החליטו על דעת עצמן לא לקבל בקבוקים למיחזור מאז תחילת המלחמה וגם הבוקר, אחרי שהמשרד להגנת הסביבה הודיע שיחל לאכוף שוב את ההנחיה - יש סניפים שלא מקיימים אותה. צרכנים נדחו על הסף כשביקשו להחזיר בקבוקים ולקבל בחזרה את דמי הפיקדון (1.2-0.3 שקלים).
לפי חוק הפיקדון, הרשתות חייבות לקבל בקבוקים למיחזור, אך כאמור: לא בכל הסניפים מקיימים בימים אלה את ההנחיה.
1 צפייה בגלריה
בקבוקים למיחזור
בקבוקים למיחזור
בקבוקים למיחזור
(צילום: מוטי קמחי)
לטענת הרשתות המשרד להגנת הסביב התיר להן שלא לקבל בקבוקים. במשרד מכחישים ומדגישים שמעולם לא התירו לרשתות שלא לקבל בקבוקים בעת המלחמה, אלא רק הודיעו שלא יאכפו את החובה במהלך אוקטובר. החל מהיום, 1 בנובמבר, התחדשה גם האכיפה.

ברמי לוי לא מקבלים

כרגע מדובר ברולטה: חלק מהסניפים מקבלים בקבוקים, אחרים לא מקבלים ויש גם רשתות שהחליטו לא לקבל בקבוקים באופן גורף לכאורה. כך למשל, בסניף שופרסל שלי בורוכוב בגבעתיים אמרו לנו הבוקר שלא מקבלים בקבוקים. לעומת זאת, בסניף סירקין בעיר מקבלים בקבוקים.
ברמי לוי בני ברק שאלנו אם מקבלים בקבוקים ואמרו לנו: "לא, עדיין לא. כל עוד יש מלחמה, אנחנו בינתיים לא מקבלים בקבוקים. אלה הוראות שקיבלנו מהמשרדים ומלמעלה". גם בסניף רמי לוי רחובות אמרו לצרכן ש"לא מקבלים עד שיהיה אישור".
בויקטורי ראשל"צ שאלנו אם אפשר למסור בקבוקים למיחזור. הקופאית אמרה לנו: "תקנו משהו"? (כשאין שום חובה לקנות משהו בסניף על מנת להחזיר בקבוקים), כשהשבנו שכן, היא אמרה "בסדר" והזכירה לנו שאפשר להחזיר עד 50 בקבוקים כל פעם. בקארפור, יוחננוף ומחסני השוק מקבלים בקבוקים הבוקר.

"דורשים לאפשר לאנשים לקבל את הפיקדון"

אלעד עמיחי, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה, הממונה על חוק הפיקדון אמר ל-ynet שהדבר ייבדק. "בתחילת המלחמה, רשתות השיווק פנו אלינו דרך איגוד לשכות המסחר ואמרו שהן לא יכולות לאסוף בקבוקים למיחזור משום שבשל המצב יש מחסור בעובדים וכן כאוס ואי ודאות, בטח בסניפי קו העימות. הן ביקשו לקבל הקלה. אין לנו אפשרו לעשות שינוי בחוק הפיקדון, אבל הודענו להן שבשל המצב ננקוט במדיניות של אי אכיפה של הוראות החוק בימים אלו.
"בשום מקרה לא הודענו ולא התכוונו להודיע על אישור גורף לא לקלוט בקבוקים ובטח שלא נתנו הנחיה לא לקלוט. להיפך חידדנו שהם צריכים להמשיך לקבל בקבוקים, רק שלא תהיה אכיפה.
"לצערנו, רשתות השיווק הפסיקו באופן שיטתי לקבל בקבוקים. הן השתמשו בהנחיה שלנו כדי לתלות שלטים שלכאורה מאפשרים לנהםלא לקבל בקבוקים. באחת הרשתות אף תלו לכאורה את המכתב שלנו על מכונה אוטומטית וכיבו אותה. זה לא מה שכתבנו במכתב".
נראה שהרשתות קיוו להאריך את התקופה. הוא מאשר: "התקופה במהלכה לא אכפנו את החוק הסתיימה אתמול. הם כמובן פנו אלינו כדי להאריך אותה. חלק מהרשתות ביקשו: 'תמשיכו לתת לנו אישור לא לקבל'. סירבנו.
"אנחנו דורשים לאפשר לאנשים להחזיר את הפיקדון. כמו שהרשתות גובות אותו ככה הן חייבות להחזיר אותו לצרכנים. ברור שיש קשיים אובייקטיביים, אבל לכל המשק יש קשיים. אנחנו מקבלים מאות פניות של צרכנים. ולא מדבר על אספנים שמתפרנסים מאיסוף בקבוקים, אלא מצרכנים רגילים שחשים עלבון כשהם מגיעים לסניף ודוחים אותם.
"ברור לנו שזה זמן חירום. אם בשדרות הסופר סגור או מופעל על ידי אדם אחד אז קשה לאסוף בקבוקים. אבל במרבית הארץ, עם כל הכאב והקושי, חזרו לשגרת חירום והסניפים מלאים.
"אתם מוכרים בקבוקים אז תחזירו הפיקדון. צרכנים רבים נאחזים בזה כמעשה טוב שהם דבקים בו בתקופה הזאת. רבים פנו ואמרו לנו שחשוב להם ברמה הערכית לראות שלא יום הדין הגיע, שיש סדר, שהסופר פתוח ושאפשר להחזיר בקבוקים. אחרים צוברים בקבוקים כי הם רוצים את הכסף. גם זה בסדר".
מתי תאכפו? "לא נפעיל את מלוא התותחים ביום הראשון אחרי ביטול ההקלה, אבל לא נקבל עמדת רשת שאומרת שהיא לא מקבלת בקבוקים. זה קנס של כמה מאות שקלים לכל מקרה.
לפי חוק הפיקדון, כל בית עסק ששטחו שמעל 28 מ"ר ומוכר מכלי משקה מלאים מכל סוג חייב לקבל מכלי שתייה מהציבור הרחב ולהחזיר בעבורם את דמי הפיקדון. את מכלי השתייה אוספות חברות איסוף המספקות שירות ליצרנים וליבואנים של המשקאות, ומשם הם נשלחים למיון ולמיחזור.
לכל פנייה בנושא, ניתן לפנות למוקד משותף למשרד להגנת הסביבה ולמועצה הישראלית לצרכנות: טלפון: 03-5100190; דואר אלקטרוני - pikadon@consumers.org.il; טופס פנייה מקוון: https://www.consumers.org.il/category/deposit_complaint_form.
משופרסל נמסר בתגובה: "אנו פועלים בהתאם להוראות החוק. ההקלה הרגולטורית שניתנה בנושא על ידי המשרד להגנת הסביבה בוטלה ביום הנוכחי, וככל הנראה שמדובר בתקלה נקודתית בסניף שטופלה. אנו פועלים בימים אלו במתכונת חירום ועושים כל שביכולתנו לתת מענה לציבור הלקוחות שלנו".
בעמותת צלול קראו לרשתות השיווק לקיים את חובתן כפי שקובע החוק ולהשיב לציבור את כספי הפיקדון בגין מכלי משקה שמחובתן לקלוט: "בזמן חירום אף יותר מתמיד, קיימת חשיבות רבה להפריד פסולת במקור, בכדי לסייע לצמצם את היקפי הפסולת הנשלחים להטמנה. קהלים מגוונים נסמכים על כספי הפיקדון המושבים, אם לטובת תמיכה במשפחות נזקקות ואם על מנת לצמצם את הפגיעה הכלכלית בכיס האזרחים כתוצאה מהזמנים הקשים אליהם נקלענו. על המשרד להגנת הסביבה לעשות את המוטל עליו ולאכוף את החוק".