טורקיה נגדנו אבל הייבוא החקלאי משם נמשך ללא פגע, למרות שרשתות בישראל טוענות שהפסיקו לייבא מטורקיה. חקלאים צילמו בסופ"ש סחורה מטורקיה שהגיעה לשוק הסיטונאי בצריפין: עגבניות, מלפפונים ופלפלים. כל זאת בעוד שארדואן מאשים את ישראל בפשעי מלחמה, בהפגנה בה השתתפו מאות אלפי בני אדם.
החקלאים זועמים אבל ברשתות טוענים: המצב מורכב. צריך לצאת בקמפיין שיבקש מהציבור לשלם יותר כחלק מהמאמץ המלחמתי או לקבל את העובדה שיהיה מחסור על המדפים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
עגבניות ומלפפונים ברשתות
עגבניות ומלפפונים ברשתות
עגבניות ומלפפונים ברשתות
(צילום: מירב קריסטל)
יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אורי דורמן, מסרו כי "עוד לא יבש דמם של הנרצחים בעוטף עזה, ובשעות קשות אלו בהן חקלאי ישראל נאבקים לייצר ולקטוף תוצרת חקלאית על שדות מדממים, אוניות עמוסות עגבניות, מלפפונים ועוד ירקות ופירות פורקות עכשיו סחורה מטורקיה.
"מדובר בפגיעה אנושה בכל חקלאי ישראל וחקלאי עוטף עזה והדרום בפרט. בו בזמן שארדואן עושה הפגנת ענק נגד מדינת ישראל, טוען שהחמאס אינם טרוריסטיים וישראל פושעת מלחמה, גם מחזקים את טורקיה ומייבאים פירות וירקות? אנו דורשים מכל נקודות המכירה לסמן ולתעדף כבר עכשיו את התוצרת הישראלית בהתאם לחוק סימון ארץ מקור".

רמי לוי עצר את הייבוא

רמי לוי, מי שהואשם על ידי חקלאים כיבואן שמזניח את חקלאי עוטף עזה, אמר: "נתתי הוראה לא לייבא מטורקיה יותר, אבל עלול להיות מחסור. בסופו של דבר, העם צריך ביטחון תזונתי. החשש הוא שלא יהיו סחורות במדינה, שעגבניות יעלו הרבה ושלצרכנים שאין להם מספיק כסף לא יהיה מה לאכול".
ברשת ויקטורי מוכרים אך ורק עגבניות, מלפפונים ופלפלים מתוצרת ישראל. הרשת אף ממתגת אותם בשילוט משלה כירקות מ"עוטף ישראל". במחסני השוק מתכוונים להציב שילוט מבדל לעגבניות ישראליות. גם בקארפור ראינו עגבניות ישראליות. ביוחננוף מכרו עד כה סחורה מעורבת וכך גם ברשתות נוספות.
גם בשופרסל טוענים שהרשת מוכרת כרגע רק ירקות מתוצרת ישראל. כמו רשתות אחרות, היא מייבאת מוצרים אחרים מטורקיה, בין היתר שמן זית. רשתות אחרות מוכרות גם פסטה ומים מינרליים תוצרת טורקיה.
טורקיה היא מעצמת סחר ויחסי המסחר שלה עם ישראל בעלייה. יחד עם זאת, בימים אלה ובכלל נמתח קו אדום דווקא בתוצרת חקלאית, כי חקלאות היא חלק מהריבונות של המדינה והחקלאים חשים שבקנייה הזאת - הרשתות והצרכנים מחזקים את טורקיה במקום את יישובי עוטף עזה - שם מגדלים חלק ניכר מהירקות שנמכרים בישראל.
2 צפייה בגלריה
הסימון בוויקטורי על הפלפל האדום מתוצרת ישראל
הסימון בוויקטורי על הפלפל האדום מתוצרת ישראל
הסימון בוויקטורי על הפלפל האדום מתוצרת ישראל
(צילום: מירב קריסטל)

"הצרכן צריך להפנים את זה שהוא ישלם יותר על עגבנייה ישראלית כרגע ולא נביא טורקית"

"החשש הוא ששבוע הבא לא תהיה סחורה ויתחננו שתגיע סחורה מהעולם", אומרים בענף. "יש חקלאי שיכול לספק לרשת 100 משטחי עגבניות? לא. המגדלים בטורקיה לא בהכרח תומכי ארדואן. יש שם 90 מיליון איש", טוענים ברשת גדולה. "העגבנייה הטורקית התייקרה בגלל עליית שער הדולר. כיום המחיר הוא 5-4.5 שקלים לק"ג, ויש גם מיסוי של כמעט שקל לק"ג. אפשר להביא מיוון אבל המחיר יהיה גבוה".
ברשת אחרת מדגישים: "כרגע בגלל מחסור בעובדים ובגישה לשטחי גידול אין במדינת ישראל את היכולת לחקלאים המקומיים לספק את הכמות הנדרשת לכל השוק. בגלל הלחימה גם לא שתלו מספיק, משמע המחסור יהיה גם בעתיד. צריך להבין וצריך שהציבור הישראלי יקבל את זה - אם מחר אף אחד לא ייבא יותר - יהיו ימים שלא יהיו עגבניות במדפים. הצבא צורך יותר, המלונות צורכים יותר, אנשים בבית אז אוכלים יותר. הלוואי ויכולתי לא לקנות סחורה טורקית. אף אחד לא עושה את זה כדי לפגוע בחקלאים בארץ. אנחנו משלימים מתוצרת לא ישראלית".
גורם ברשת גדולה הוסיף: "צריך קמפיין שיביא למודעות את המחסור והקושי. שישראלי יאמר 'אני לא אכעס אם אין עגבנייה במדף, כי זה תורם למאמץ הלאומי'. שלא יתעצבנו עליי שאין ויעברו למתחרה שנמצא 30 מטר ממני. הצרכן צריך להפנים את זה שהוא ישלם יותר על עגבנייה ולא נביא עגבנייה טורקית. כי זה סיפור מורכב ולא פשוט.
"אני קמעונאי, אז אני יכול שיהיה לי מדף ריק ב-18:00. מה עם סיטונאי שצריך לספק למוסדות? הוא לא יכול לומר למישהו שהוא מספק לו כל יום ירקות שאין לו עגבנייה. לכן הביאו מטורקיה. הרי היה פה כאוס מאז 7 באוקטובר".

שהמדינה תיכנס לתמונה. עגבנייה זה לא מוצר יקר

הקמעונאים מבקשים שהמדינה תתערב. אחד הקמעונאים אומר: "לא ייתכן שהקמעונאים פה יפתרו את בעיות החלב, העגבנייה וקולגייט. מבחינתי שיפקחו על מחירי העגבניות, והמדינה תקבע את מחיר הקמעונאי ואת רווח החקלאי. שהמדינה תיכנס לאירוע. זה שיושב שר הכלכלה ומצייץ 'לא להביא עגבנייה מטורקיה' אוקיי. מה יעשו המשווקים בארץ? מה ימכרו"?
בימים אלה מחירי הירקות די סטטיים. ברוב הרשתות עגבניות נמכרות בשקל עד 9 שקלים לק"ג, וכך גם מלפפונים. פלפל אדום נמכר ב-14.90-5.90 שקלים.
"בק"ג נכנסות 10 יחידות עגבנייה. אם המחיר הוא 7 שקלים לק"ג אז כל יחידה נמכרת ב-70 אג'. איזה מעליב זה שאין פריט אחד במדינת ישראל שעולה פחות מזה. וזה גידול חקלאי שהשקיעו בו המון בגידול ובהובלה, ואתה הצרכן לא מוכן לשלם 70 אג' ליחידה. עכשיו מלחמה. אם צרכנים יבינו שאין כרגע עגבנייה ב-1.90 שקלים לק"ג ושיש פחות עגבניות - לא נייבא מטורקיה".
להערכת גורמי המקצוע במשרד החקלאות, לא צפוי מחסור בתוצרת, לרבות בעגבניות. הם ציינו, כי בעוד כשבועיים יחלו למכור עגבניות מהבקעה ומהערבה.
לדברי אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות, "במשרד החקלאות דוגלים בהעדפת תוצרת חקלאית ישראלית ומעודדים את הציבור לרכישת תוצרת זו. הייבוא בשגרה ובחירום יהווה השלמה לחוסרים בלבד על מנת לאפשר שמירה על ביטחון המזון של תוצרת חקלאית טרייה ואספקתה לציבור בישראל. אני רוצה לראות צרכנים מתלבטים בין עגבניות מהערבה לעגבניות מחבל תקומה, ולא בין תוצרת ישראלית לתוצרת מיובאת".