יבואני מטען כללי רבים צפויים להעביר מפברואר לנמל המפרץ אוניות שהיו אמורות לפרוק בנמלי חיפה ואשדוד הוותיקים, בשל חוסר שביעות רצון מקצב הפריקה האיטי וזמני ההמתנה הארוכים מחוץ לנמל. כך אמר היום (ד') ל-ynet איציק איסטריק, יו"ר חטיבת הברזל באיגוד לשכות המסחר.
לדבריו, זמני ההמתנה לפריקה בנמלים, שאורכים שבועות ומביאים לקנסות כבדים למזמיני המטענים, אחראים לחלק מהזינוק במחירי הברזל לבנייה ולפרויקיטי תשתית בשנה האחרונה, שהגיע לכ-50%. בפברואר תשוב ההנהלה הסינית וחלק מהעובדים מחופשת החגים בסין, וקצב העבודה בנמל צפוי להתגבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
(צילום: גדי קבלו)
"הנמלים הממשלתיים עושים הכל כדי שלא יעבדו איתם. מדינת ישראל יצרה מצב שבו חברות ספנות זרות לא מוכנות לעבוד עם ישראל בגלל הדרך שבה מתנהלים ועדי העובדים בנמלים", אומר איסטריק. "בשונה מהצהרות ההסתדרות, יש בהסכמי ההפעלה של הנמלים הפרטיים אפשרת לפריקת והטענת 'מטען כללי', כל מה שמגיע שלא במכולות".
לדבריו, למרות שנמל המפרץ בחיפה שכבר פועל ונמל הדרום באשדוד שייפתח בקרוב לא צויידו מראש במנופי פריקה מתאימים למטען כללי, הרי שכיום חלק מהאוניות המביאות מטענים כאלה מצויידות בעצמן במנופים שיכולים לפרוק את מטענן למשאיות שעל הרציף, ובמקרים אחרים אפשר להזמין משאיות מנוף שיעשו זאת.
האלפא אקילון, האוניה הראשונה שהייתה אמורה לפרוק מטען מתכת בנמל המפרץ לפני שבועיים, האירוע שגרם להסתדרות להכריז על סכסוך עבודה ועל שביתה בנמלים מה-1 בפברואר, לא עגנה בו בסוף בשל מזג האוויר, ופורקת כעת את מטענה בנמל מספנות ישראל.
ההסתדרות הגישה הערב לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים את תגובתה לבקשות לצו מניעה שהגישו אתמול התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר נגד השביתה.
ההסתדרות טוענת בתגובה שהגיש מטעמה עו"ד אלעד מורג כי המדינה חזרה בה מהתחייבותה כי הנמלים הפרטיים יעסקו רק בפריקת מכולות, ומציגה הודעות דוברות, כתבות עיתונאיות ומסמכים רשמיים אחרים שבהם מוגדרים הנמלים החדשים כנמלי מכולות. אולם, לא צורפה אף התחייבות כתובה מצד המדינה כי אלה לא יעסקו בפריקת מטענים אחרים, שלטענתה ניתנה לה. המדינה טענה, מנגד, כי מעולם לא ניתנה כזו הבטחה, וכי אין כל מניעה לפרוק אוניות מטען כללי בנמלים החדשים.