התאחדות התעשיינים בישראל הגישה היום (ג') לבית הדין הארצי לעבודה בקשה למתן סעד זמני דחוף ביותר נגד ההסתדרות, ועדי עובדי נמל חיפה ואשדוד ומשרד האוצר - למניעת השביתה בנמלי הים.
ההתאחדות מבקשת מבית הדין להוציא צווי מניעה כנד השביתה המתוכננת ל-1 בפברואר ואילך בחברת נמל אשדוד ובחברת נמל חיפה, באישור ההסתדרות. בנוסף דורשת ההתאחדות להורות לעובדי הנמלים להמשיך בעבודה סדירה ותקינה מבלי להוריד את התפוקות, לקיים עיצומים, שיבושים או הפרעות לפעילות מכל סוג.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
פקק אוניות ליד נמל אשדוד
(צילום: גדי קבלו)
כמו כן דורשת ההתאחדות להורות למדינה ולהסתדרות הכללית לנהל החל מהיום, וללא כל דיחוי, הידברות רציפה ואינטנסיבית במטרה למצוא פתרון לסכסוך בחסות בית הדין, או לחילופין לקבוע כי הכרזת סכסוך העבודה מיום 2022.1.17 הינה סכסוך פוליטי, וכי אין בסיס לסכסוך עבודה זה ואין למנוע מהמדינה להפעיל את הרציפים הנדרשים. זאת לאור הצורך המתמשך לקלוט אוניות מעבר לקיבולת הנמלים הקיימים.
למעשה, העובדים מתנגדים לתחרות ולכוונה לעשות שימוש בנמלי הים החדשים לפריקת מטען כללי, משום שלטענתם מדובר בסתירה להבנות עליהם התבססו בעת ניהול המשא ומתן לחתימת הסכמי הרפורמה בנמלים.
מהבקשה לבית המשפט עולה כי ההתאחדות מעריכה את עלות הנזק הישיר למגזר העסקי בכ-20 מיליון שקלים ליום שביתה, כאשר הנזק לשביתה בת שבוע מוערך בכ-350 מיליון שקל ובתום עשרה ימי שביתה עלול להסתכם בכמיליארד שקל. הנזק המיידי נגזר בעיקרו מסחורה שפג תוקפה אשר נתקעה בנמלי הים (כמו יצוא ויבוא של מזון טרי, ציוד לבתי חולים שתוקפו פג בקרוב וכו').
מנתוני ההתאחדות עולה כי השהייה הממוצעת של אנייה בנמלי חיפה ואשדוד בשנת 2021 עלתה בכ-46 שעות בהשוואה לנתוני 2019, התפוקה הממוצעת לשעה של הצוות בנמלי חיפה ואשדוד ירדה בכ-11% בממוצע ב-2021 ביחס לנתוני 2019, ואילו התפוקה הממוצעת לשעת שהיה ירדה בכ-40%.
"הגודש בנמלי הים גורם לנזק ממשי למשק הישראלי, כאשר יבואנים ויצואנים מדווחים על עיכובים משמעותיים בשילוח סחורות, הנושאים בצידם עלויות וכן פגיעה במוניטין ובמדדי התחרות של ישראל", נכתב בפנייה. "העומס החריג, באם ימשיך, עלול להשפיע גם על יוקר המחיה ויוקר הדיור, ופוגע גם בעובדים אחרים במפעלים, אשר לא מסוגלים למלא את שעות עבודתם או לעבוד שעות נוספות לבחירתם כי מפעלים נאלצים לצמצם פעילות עקב עיכובים בקבלת חומרי גלם.
"השיבושים בשרשראות האספקה בעולם, כולל בתחום התובלה הימית, גרמו לעלייה בעלויות ההובלה הימית ובמחירי היבוא. בשל כך, נאלצים היבואנים לבצע את רכישותיהם במחירים גבוהים שלעיתים מתווספים אליהם גם מחירי הובלה, עלויות המתנה (העלולות להגיע לסך של מאות אלפי שקלים למשלוח) ועלויות התאמה כתוצאה ממעבר לחומרי גלם חלופיים. עלויות אלו עלולות להיות מגולגלות בחלקן למחירים לצרכן וליצרן.
"העיכובים בנמלים מזיקים ליצוא וליבוא במיוחד נוכח תלותם של העסקים בשירותי הנמל, כל זאת בעוד המשק הישראלי מצוי במשבר הכלכלי הכבד והחמור שידעה מדינת ישראל מיום הקמתה, נוכח התפשטות נגיף הקורונה".
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר: "בשנה האחרונה יש באופן קבוע עשרות אוניות בנמל שמחכות לפריקה, מתוכן 80% אוניות מטען כללי, החל ממזון לבקר, קמח ועד חומרים לתעשיות הבנייה. הפקק גורם להמתנה של בין שלושה לחמישה שבועות וזה פוגע גם בציבור הרחב.
"למעשה, עובדי הנמל הם אלו שפוגעים בציבור הרחב לכן אני לא מבין באיזו חוצפה הם חושבים שיעצרו את שערי הכניסה לארץ בגלל שהם מתנגדים לתחרות. זאת, למרות שאין חשש שעובדי הנמלים יישארו ללא עבודה אם האוניות יפרקו בנמלים האחרים. ציפינו מההסתדרות שתגלה לויאליות לציבור ולא ביצור מונופולים מכבידים. נכון, בכל העולם יש פקקים אבל עומדים כעת חמישה רציפים ריקים שהם מונעים את הפעלתם".