בעקבות המצב הביטחוני של הימים האחרונים, כאשר בחודש אחד בוצעו בארץ 12 פיגועים שבהם נרצחו 11 בני אדם ורבים נפצעו, חתמה אמש (ה') שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי על היתר כללי להעסקת עובדים בשעות נוספות בשמירה ואבטחה כמענה לתקופה הנוכחית. עד היום היה מותר להעסיק עובד אבטחה ביממה עד 12 שעות ומהיום יהיה ניתן להעסיקו 14 שעות, תוך מתן רשות למנוחה נוספת של מחצית השעה בעת העבודה.
1 צפייה בגלריה
חסרים אלפי מאבטחים. אילוסטרציה
חסרים אלפי מאבטחים. אילוסטרציה
חסרים אלפי מאבטחים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אחת הסיבות העיקריות לצורך בצו היא המחסור הגדול במאבטחים שמגיע ליותר מ-10,000 והשכר הנמוך המשולם בענף. רק השבוע חתמה השרה על צו הרחבה להסכם להעלאת שכר המאבטחים ב-10% עד 15% החל ב-1 בספטמבר במקום להעלות את השכר כבר היום, 1 באפריל, כפי שהוחלט בהסכם המקורי.
ברביבאי חתמה על ההיתר המאפשר הארכה של יום העבודה עד ל-14 שעות ביום כולל שעות נוספות וזאת מבלי לשנות את מכסת השעות הנוספות השבועיות בענף העומד על 37 שעות נוספות בשבוע, ובתנאי שעובד המועסק מעל 12 שעות ביום יקבל הפסקה נוספת מזו הקבועה בחוק שלפחות 30 דקות וכי העובד לא יועסק יותר משישה ימי עבודה בשבוע, ותלוי בהסכמת העובד.
ההיתר ניתן כאמור בין היתר כדי לתת מענה לצרכי המשק בענף השמירה והאבטחה בתקופה הנוכחית, לביקושים הגוברים לשירותי אבטחה וכן על מנת לתת מענה למחוסר כוח האדם בענף ולאפשר גמישות לחברות האבטחה לעמוד במשימות האבטחה הנדרשות מהן.
ההיתר שנחתם יכנס לתוקפו החל מהבוקר ועד לצאת יום העצמאות, ב-5 במאי.
יו"ר המטה למען עובדי קבלן, אלכס טנצר, אמר כי העסקת עובד 14 שעות ברציפות מנוגדת לחוק ומהווה פגיעה קשה בתפקוד של המאבטחים, שרבים מהם מבוגרים. "אם היו כבר מעלים את השכר לפי ההסכם הקיבוצי שנחתם לפני שנה, היו מספיק מאבטחים. היום מאבטחים רוצים להתפטר. שרי האוצר והכלכלה גרמו לכך שבתקופת פיגועים אין אבטחה ואזרחים לא מרגישים בטוחים".