בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" גויסו למעלה מ-300 אלף אנשי ונשות מילואים בצו 8. ברגע אחד מאות אלפים נותקו ממקום עבודתם ומחייהם הסדירים. מהן הזכויות של המילואימניקים שהפסיקו את עבודתם וגויסו, מה קורה לחובות שלהם, לתשלומי המשכנתא וההלוואות, כיצד ניתן לסייע למי שהם חדלי פירעון או יש להם תיק בהוצאה לפועל, מה לגבי זכויותיהם באשר למצבם הנפשי ולאלו שסטודנטים? להלן שאלות שחוזרות ועולות מהשטח, ותשובות שניתנו על ידי מומחים בתחומי המשפט השונים וכן מבעלי תפקידים ציבוריים במשרד המשפטים.
האם עובד שנקרא לשירות מילואים בצו חירום זכאי לשכר? לפי חוק הביטוח הלאומי, עובד בשירות מילואים זכאי לשכר בזמן היעדרו מהעבודה עקב קריאה לשירות ביטחוני. העובד נדרש למלא טופס אישור על שירות המילואים (טופס 3010). הטופס ניתן לעובד ביום סיום השירות, ביחידה שבה בוצע השירות. בטופס מצוינת תקופת השירות, פרטיו האישיים של העובד ונדרשת בו חתימה של הרשות המוסמכת. הזכות קיימת גם למי שאינו עובד שכיר אלא קבלן עצמאי או פרילנסר, שנעדר מעסקו במהלך השירות והכנסתו נפגעה עקב כך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול במלחמת חרבות ברזל
כוחות צה"ל בגבול במלחמת חרבות ברזל
כוחות צה"ל בגבול במלחמת חרבות ברזל
(צילום: אפי שריר)
איך מחשבים את השכר של העובד עבור תקופת שירות המילואים, האם הוא זכאי לשעות נוספות ובונוסים? לדברי עו"ד דפנה שמואלביץ, שותפה מייסדת במשרד דפנה שמואלביץ ושות', שמתמחה בדיני עבודה, "הנוסחה לחישוב השכר על פי חוק הביטוח הלאומי מיטיבה עם העובד, ומבוססת על כלל ההכנסה שהפסיד (ולא רק על שכר היסוד). בנוסף, העובד זכאי לקבל את התנאים הנלווים הנהוגים במקום העבודה, הכוללים גמול גלובלי עבור שעות נוספות (או גמול ממוצע של שעות נוספות מדווחות), מענקים שמושלמים בשגרה לעובד ועוד. הבסיס לחישוב ההכנסה הוא 3 חודשי העבודה המלאים שקדמו לשירות. ככל שהשירות היה רציף, והתארך גם לימי המנוחה השבועית, העובד זכאי לקבל תשלום גם עבור עבודה בסוף השבוע. מאידך, הוא אינו זכאי להחזר הוצאות שלא הוציא (כגון כלכלה או דמי נסיעות לעבודה)".
מתי יקבלו המילואימניקים במלחמה הנוכחית את משכורתם? מהביטוח הלאומי נמסר כי בעקבות המלחמה ולאור גיוס המילואים הנרחב, הביטוח הלאומי, משרד הביטחון והחשב הכללי במשרד האוצר הגיעו לסיכום מתווה - על תשלום בגין תקופת המילואים כבר בתחילת חודש נובמבר ולא בתום תקופת השירות כפי שנעשה עד היום.
בשגרה וגם היום עצמאים ימשיכו לקבל את התשלום אוטומטית, מספר ימים לאחר קבלת האישור מצה"ל. אזרחים שלא עובדים וסטודנטים שעד היום היו מקבלים בתום השנה באם לא היו מגישים בקשה (תביעה) לגמול, יקבלו עכשיו אוטומטית ללא הגשת תביעה בתחילת החודש.
לגבי שכירים, במטרה לסייע למעסיקים בתקופה זו, הם יוכלו להגיש בקשה לקבל החזרים על תשלום הגמול לעובדים באופן מיידי, ובתנאי שישלמו למשרתי המילואים את הסכום מראש.
גויסתי למלחמה, האם המעסיק חייב להמשיך לשלם לי הפרשות פנסיה וקרן השתלמות בזמן שאני במילואים? כן. עו"ד שירה להט, שותפה מובילה בדיני עבודה במשרד ארנון תדמור-לוי, מסבירה כי "בזמן שירות מילואים על המעסיק לשלם לעובד את השכר הרגיל, ובמידה וטרם היציאה למילואים נהגו העובד והמעסיק לבצע הפקדות לקרן פנסיה, ביטוח מנהלים, או קרן השתלמות, ההפקדות צריכות להימשך גם בתקופת שירות המילואים. המעסיק אחראי להמשיך ולבצע את ההפקדות ולהעביר הן את חלק המעסיק והן את חלק העובד.
צריך לשים לב שלפעמים הגמול שיתקבל מהביטוח הלאומי הוא גבוה מהשכר שמשולם לעובד בפועל. על ההפרש בין הגמול מביטוח לאומי לבין השכר לא צריך לעשות הפקדות לקופות, רק על השכר הרגיל כפי שהיה העובד מקבל אלמלא היה יוצא למילואים".
האם לבוס שלי מותר לפטר אותי בזמן שאני במילואים? בשום אופן לא. עובד שנקרא לשירות מילואים של יומיים ומעלה מוגן מפיטורים מכל סיבה שהיא בתקופת שירותו במילואים, וכן במשך 30 ימים לאחר סיום שירות המילואים. התקופות האלה גם לא יכולות להיחשב כתקופת הודעה מוקדמת.
עו"ד שירה להט מסבירה כי "מי שכבר קיבלו הודעת פיטורים ושהו בתקופת ההודעה המוקדמת, ונקראו כעת לשירות מילואים, מועד הפיטורים שלהם נדחה ויחול רק לאחר שיעברו 30 ימים מסיום המילואים שלהם".
מי אחראי לפנות למוסד לביטוח לאומי לקבלת תגמול עבור שכר בגין תקופת השירות? העובד רשאי לפנות ישירות למוסד לביטוח לאומי ולדרוש את תשלום תגמולי המילואים. "עם זאת", מסבירה עו"ד דפנה שמואלביץ. "במקומות עבודה רבים נהוג כי המעסיק ממשיך לשלם לעובד שכר ונלווים בגין תקופת המילואים ודורש שיפוי מהמוסד בגין התשלום שביצע. לצד זה, גם לעובד שקיבל שכר מהמעסיק קיימת זכות לפנות ישירות למוסד לתביעת הפרשי התשלומים שמגיעים לו על פי הנוסחה המיטיבה בחוק, מעבר לאלו ששולמו לו על ידי המעסיק. כמובן שאין זכות לכפל תשלומים".
2 צפייה בגלריה
הביטוח הלאומי ראשון לציון
הביטוח הלאומי ראשון לציון
סניף ביטוח לאומי
(צילום: אורי דוידוביץ')
האם תקופת המילואים נחשבת לצרכי ותק בעבודה? חוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה) 1949 קובע במפורש שהיעדרות מהעבודה לצורך שירות מילואים לא פוגעת ברציפות העבודה. תקופת השירות נחשבת כתקופת עבודה רגילה לכל דבר ועניין. היא נספרת בוותק של העובד לצורכי חופשה, הבראה, מחלה, פיצויי פיטורים וכל זכות אחרת.
האם ניתן לכפות על עובד חופשה בעת היעדרות עקב מילואים? היעדרות העובד לטובת השירות אינה בגדר חופשה. יש לזכור כי מטרת החופשה מעבודה היא התרעננות או ניצול זמן חופשי לטובת עניינים אישיים של העובד. השירות הצבאי הוא מצב הפוך מכך, העובד מעמיד עצמו לרשות המדינה, שירותו כרוך במאמץ לא שגרתי, פיזי ומנטלי, והוא כפוף להנחיות נוקשות של מערכת היררכית. בהתאם, מעסיק לא רשאי לכפות על עובד ניצול חופשה בתקופת השירות.
גויסתי למילואים ונאלצתי להפסיד מבחני מיון כמועמד לעבודה, האם אני זכאי להזדמנות נוספת? לכאורה, חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על אפליה של מועמד לעבודה בשל קריאתו או שירותו למילואים. ולכן אין למנוע ממנו את האפשרות להתמודד על משרה רק בשל המילואים. הקושי עלול להיווצר אם מדובר במשרה שמחייבת איוש דחוף, וכאשר שירות המילואים הצפוי עשוי להיות ארוך. "ההמלצה שלי", מציינת עו"ד שירה להט. "למעסיקים היא לעשות את המאמץ ולמצוא את הדרך לאפשר למועמד שנקרא למילואים להתמודד על המשרה בכל זאת, גם אם הדבר דורש המתנה או התאמה אחרת של הליך הגיוס".
מה ההשלכות של הפרת החוקים המגנים על עובד בשירות מילואים על ידי המעסיק? פיטורי עובד בתקופה המוגנת עקב שירות מילואים ללא היתר ועדת תעסוקה נחשבים בלתי תקפים. התוצאה היא שהעובד יהיה זכאי לשכר ותנאים נלווים בגין כל תקופת העבודה שממועד הפיטורים הפסולים, ואף לאחרי החלטת ועדת התעסוקה (או בית הדין לעבודה), גם אם לא עבד בפועל, אך הוכיח נכונות לבצע את העבודה. במקרה של פגיעה לא מותרת בתנאי העבודה, העובד יהיה זכאי להשלמת כספים שלא קבל.
"בנוסף", מסבירה עו"ד שמואלביץ. "קיימת לעובד זכות לפיצוי מיוחד עקב הפרת החוק המגן על שירות במילואים, עבור נזק לא ממנוי. הפיצוי הוא עונשי, ונועד להרתיע מעסיקים מהתנהלות דומה. שיעורו עומד על עשרות אלפי שקלים, עד לתקרה מרבית של כ-120,000 שקל בגין כל פגיעה פסולה".
מה יכול לעשות מילואימניק שגויס בצו 8 ויש לו תיק בהוצאה לפועל אבל כרגע אין לו יכולת לשלם? מנהל רשות האכיפה והגבייה, אורי ולרשטיין, מסביר כי "מראשית מבצע חרבות ברזל, רשות האכיפה והגבייה שוקדת על מהלכים להקלה מהירה ודחופה על כלל ציבור האזרחים, לרבות משרתי מילואים בצווי 8, ובגדר כך הקפאנו הליכי גבייה, עצרנו עיקולים, דחינו מועדי תשלום, ביטלנו תוספות פיגורים והרחבנו מענים ללקוחותינו בעניינים רבים. מעבר לכל אלה, פתחנו מוקד חירום ייעודי למשפחות הנפגעים והנעדרים, למגויסי מילואים בצווי 8 ולתושבי עוטף עזה והדרום שמספרו 02-6664777 ואנו מעניקים להם שירות ממוקד ומהיר בעניינים דחופים בערוץ קשר חדש".
גויסתי בצו 8, יש לי משכנתא בבנק ואני צופה שאתקשה להחזיר את תשלומי המשכנתא החודש, מה הדין? לקוחות כלל הבנקים שגויסו בצו 8 יוכלו להקפיא את תשלומי המשכנתא שלהם לשלושה חודשים ללא עלות באמצעות הצהרה דיגיטלית באתר הבנק החל משבוע הבא.
על רקע מצב החירום במשק, בנק ישראל יצא השבוע במתווה רוחבי להקפאת הלוואות ולהקלות בנושא העמלות לתקופה של שלושה חודשים לפחות. מהמתווה עולה כי בבנק ישראל מחלקים את הציבור לשתי קבוצות. בקבוצה הראשונה תהיה אוכלוסייה המתגוררת עד 30 ק"מ מרצועת עזה, אוכלוסייה שפונתה מביתה, אוכלוסייה שהיא בעלת קרבה ראשונה לנרצחים או לנעדרים ואוכלוסיית מילואים שגויסה בצו 8. לקבוצה השנייה שייך שאר הציבור.
הקבוצה הראשונה, הכוללת מילואימניקים, תיהנה מדחיית תשלומים במשכנתאות, בהלוואות רגילות של עד 100 אלף שקל, ובאשראי עסקי של עד 2 מיליון שקל. התשלומים יידחו בשלושה חדשים, ולאחר תקופה זה תיבחן הארכה נוספת. לוח התשלומים יידחה, ולא תהיה כל עלות ריבית בגין הדחייה.


אילו הקלות יש למילואימניקים שהם חדלי פירעון ופושטי רגל? הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי והכונס הרשמי , עו"ד ורו"ח אשר אנגלמן, פרסם נוהל לציבור החל על כל החייבים, לרבות חייבים המגויסים בצו 8. זאת, בנוגע לתשלומים חודשיים שעל חייבים לשלם בעבור חודשים אוקטובר - נובמבר 2023, ובנוגע לדוחות דו-חודשיים שהחייבים נדרשים להגיש במהלך חודשים אלו.
בהתאם להוראות הנוהל, חייב יחיד בהליכי חדלות פירעון מכוח חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי 2018, שהוטל עליו תשלום חודשי רשאי לדחות, ככל שעקב מצב החירום יש צורך בכך, את מועד התשלום אותו הוא נדרש לשלם בחודשים אוקטובר ונובמבר 2023, וכן לדחות את מועד הגשת הדו"ח הדו חודשי שהיה אמור להיות מוגש בחודשים אלו.
באשר לחייבים בהליכים המתנהלים על פי פקודת פשיטת הרגל (כלומר, מי שפשט רגל לפני יציאת חוק חדלות פירעון -ל.ד) מאחר שהסמכות לדחות מועד תשלום או מועד הגשת דו"ח נתונה לבית המשפט המחוזי, מבהיר הכונס הרשמי כי לא ינקוט ולא יתמוך בנקיטת הליכים משפטיים נגד חייב בשל אי תשלום חודשי בעבור החודשים אוקטובר נובמבר 2023, או בשל עיכוב בהגשת הדוח הדו-חודשי בחודשים אלו, בכפוף להשלמתם במועד שייקבע.
יש להבהיר כי אין מדובר בפטור מחובת התשלומים והגשת הדוחות החודשיים אלא בדחייה בלבד והמועד להשלמת התשלומים והגשת הדו"ח הדו חודשי יפורסם בהודעת עדכון מאת הממונה והכונס הרשמי בתום תקופת מצב החירום.
מה קורה לגבי מי שגויס למילואים והוא סטודנט? לאור המצב הביטחוני, פתיחת שנה"ל נדחתה לעת עתה ל-5 בנובמבר. האוניברסיטאות יעדכנו בהמשך בהתאם להתפתחויות לרבות הקלות אקדמיות. להקלת הנטל הכלכלי בעת הזו החליטה, למשל אוניברסיטת תל אביב, על דחיית התשלום הראשון של שכר הלימוד מאמצע חודש נובמבר להמשך השנה, וצפויה הקלה לדיירי מעונות שגויסו למילואים. האוניברסיטה גייסה תרומה לזיכוי משכר דירה לחודש אוקטובר לדיירי מעונות שגויסו בצו 8. להסדרת הנושא תשלח הודעה מפורטת לדיירים.
מה ניתן לעשות באשר לחרדות ומצב נפשי של חייל מילואים שגויס בצו 8? עו"ד ענת גינזבורג, מייסדת וראש משרד העוסק בנזיקין וביטוח, לשעבר סגן פרקליט מחוז תל אביב (אזרחית), מסבירה כי חייל מילואים הסובל מפתולוגיה נפשית כתוצאה מפעילות מבצעית, זכאי להגיש תביעה לאגף השיקום להכרה כנכה צה"ל. מדובר על חיילים הסובלים מהתקפי חרדה, מצב רוח קשה, חוסר תפקוד, סיוטים בלילה, פלשבקים וכו', שבדרך כלל נכנסים להגדרה של PTSD.
התביעה מוגשת לאגף השיקום במשרד הביטחון. כיוון שמדובר בפעילות מבצעית, לחימה, על החייל לציין בתביעה כי הוא מבקש שתביעתו להכרה במצבו הנפשי תידון במסלול ירוק, שהוא המסלול שנועד במסגרת רפורמת נפש אחת לייעל ולקצר את ההליך של נפגעי PTSD. על החייל לדרוש בתביעה, בין היתר, אט"ר - אישור טיפול רפואי, כך שיוכל לקבל באמצעות אגף השיקום טיפול נפשי, ותט"ר - תגמול טיפול רפואי - קצבה כספית עד להחלטה בתביעתו.
לתביעה יש לצרף תצהיר המתייחס לתנאי השירות, אישורי חיילים המעידים על השתתפותו בשירות הפעיל. רצוי לגשת לקב"ן ו/או פסיכיאטר ולצרף אישור רפואי לגבי המצב. אם נפצע גם פיזית, יש לצרף אישורי מחלה.
לאחר מכן יעמוד בפני ועדה רפואית שתקבע את דרגת נכותו. עו"ד גינזבורג מציינת כי רצוי שפרקליט מנוסה בתחום יטפל בתביעה ובייצוגו של החייל/ת טרם הגשת התביעה ובמהלכה, לרבות ייצוג בוועדות רפואיות וועדות ערעורים. במידה שאחוזי הנכות שנקבעו אינם מתאימים, ניתן לערער על כך לוועדה רפואית עליונה.