הבנק המרכזי של ארצות הברית (הפדרל ריזרב) הודיע הערב (ד') כי הריבית תישאר ללא שינוי, אך אותת כי יעלה את הריבית בהחלטה הבאה, בחודש מרץ. העליות החדות שנרשמו במהלך היום במדדים המובילים בוול סטריט והגיעו עד ל-3%, נמחקו לאחר ההודעה. בנעילת המסחר נאסד"ק עלה ב-0.02%, דאו ג'ונס ירד ב-0.4% ו-S&P 500 ירד ב-0.15%. "עם אינפלציה גבוהה מ-2% ושוק עבודה יציב יחסית, הוועדה צופה שבקרוב נוכל להעלות את טווח היעד של הריבית", נמסר מהבנק המרכזי בארה"ב במסגרת ההחלטה.
לאחר נעילת המסחר, טסלה ואינטל פרסמו את דו"חותיהן הכספיים לרבעון הרביעי של 2021: יצרנית הרכבים החשמליים של המיליארדר אילון מאסק רשמה רווח שנתי של 5.5 מיליארד דולר והמכירות שלה הגיעו ל-53.8 מיליארד דולר בשנה - עלייה מרווח של 721 מיליון דולר ומכירות בסך 31.5 מיליארד דולר בשנת 2020, ומעל לתחזיות האנליסטים. עם זאת, החברה התריעה כי השיבושים בשרשרת האספקה צפויים להימשך בשנת 2022, והמניה יורדת ב-2.5% במסחר המאוחר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מדדים שליליים בבורסה
מדדים שליליים בבורסה
מדדים שליליים בבורסה. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
במקביל, אינטל דיווחה על רווח של 4.62 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, בהשוואה ל-5.86 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות עלו ל-20.53 מיליארד דולר ברבעון לעומת 19.98 מיליארד דולר ברבעון המקביל. עם זאת, יצרנית השבבים פרסמה תחזית מאכזבת לרבעון הראשון של 2022, מתחת לתחזיות האנליסטים - והמניה מגיבה בירידות של 3% במסחר במאוחר.
מדובר בעוד ום תנודתי במסחר בוול סטריט, בהמשך למצב השווקים בימים האחרונים. ביום שני השבוע למשל, לאחר שהחברות הגדולות שנסחרות בוול סטריט מחקו 5%-10% ונרשמו ירידות חדות במדדים במהלך כל היום, המסחר עבר לעליות בחצי השעה האחרונה והמדדים המובילים ננעלו בירוק.

העלאת הריבית מתקרבת

אם הפד אכן יעלה את הריבית בחודש מרץ, הוא יסיים בכך את תקופת הריבית האפסית שנמשכת מאז מרץ 2020. שתי העלאות ריבית נוספות צפויות עוד השנה, ככל הנראה בחודשים יוני וספטמבר, ועד שנת 2024 צפויה הריבית בארה"ב לעלות לשיעור של 2.25%. יש לציין כי הפד לא נקב בתאריך ספציפי להעלאת הריבית, אך ציין כי זו תקרה בקרוב - והחלטת הריבית הקרובה אמורה להתקבל במרץ, כך שבשוק מעריכים כי אז היא תועלה.
ברקע, האינפלציה בארה"ב, בדומה למדינות רבות אחרות בעולם, מרקיעה שחקים. מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש דצמבר בשיעור של 7% בחישוב שנתי - הקפיצה החדה ביותר מאז 1982, אז היה רונלד רייגן הנשיא מטעם המפלגה הרפובליקנית.
בהודעת הריבית האחרונה של הפד בחודש דצמבר האחרון, הבנק המרכזי הותיר את הריבית ללא שינוי על שיעור של 0%-0.25%, אולם אותת על העלאת הריבית המתקרבת והודיע על האצת הקצב של צמצום תוכנית ההרחבה הכמותית (QE) - התמיכה העצמוה שהעניק הבנק למשק האמריקני לאורך כל תקופת משבר הקורונה.
הראשונה מבין מעצמות העולם שהעלתה את שיעור הריבית הייתה בריטניה בחודש דצמבר האחרון, אשר הודיעה באופן מפתיע על העלאה לשיעור של 0.25% בשל האינפלציה הגבוהה במדינה שחצתה את רף ה-5%.
בינתיים בארץ, בנק ישראל הותיר בתחילת השנה את שיעור הריבית הבסיסי בישראל ללא שינוי - 0.1% לשנה. על פי התחזית של הבנק, הריבית צפויה לעמוד על 0.10%-0.25% בעוד שנה.
במסיבת העיתונאים אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "האינפלציה בישראל נמוכה יותר מאשר במרבית מדינות ה-OECD. למעשה, האינפלציה בישראל היא בעשירון התחתון של מדינות ה-OECD. מצב זה מאפשר לנו סבלנות בניהול המדיניות המוניטרית תוך המשך בחינה וניתוח של ההתפתחויות השונות. בנוסף, הציפיות והתחזיות לאינפלציה לשנה הקרובה ולשנים הבאות כולן נמצאות בתוך תחום היעד והן אינן משקפות ציפייה להאצה. אני רוצה להיות ברור - אנחנו במקום אחר ממדינות עם לחצים אינפלציוניים וזה יתרון חשוב של הכלכלה הישראלית כרגע".
בתוך כך, הבורסה המקומית ננעלה היום אחר הצהריים בעליות: מדד ת"א 35 עלה ב-2.2%, ת"א 125 ב-2.3% ות"א 90 ב-2.7%. עליות חדות נרשמו גם במרבית המדדים הענפיים: ת"א בנייה עלה בכ-4%, ת"א נפט וגז בכ-3.6%, ת"א בנקים בכ-3.5% ות"א נדל"ן בכ-3%.
פורסם לראשונה: 10:04, 26.01.22