הרפורמה בפירות והירקות שהציגו אתמול (שלישי) שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, גמרה ללא מעט מתח עם החקלאים המקומיים, שמתנגדים אליה נחרצות, וגם עם חלק מחבריהם של שני השרים לקואליציה.
בראיון לאולפן ynet, התייחס פורר לרפורמה וגם למתנגדים לה: "לצערי לא הייתה שום אפשרות לייצר הסכמות עם החקלאים. למעלה מחצי שנה של משא ומתן עם ארגוני החקלאים, שבכל פעם שהסכמתי לדרישותיהם עלו דרישות חדשות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי, עודד פורר, אלון שוסטר
מרב מיכאלי, עודד פורר, אלון שוסטר
מרב מיכאלי, עודד פורר, אלון שוסטר. המאבק רק מתחיל?
(צילומים: קובי קואנקס, יואב דודקביץ')
החקלאים טוענים שלא נתתם להם להציג את עמדתם בפני הוועדה שבדקה את פערי התיווך. "זה פשוט לא נכון, אין שקר גדול מזה. כמו העובדה שלכאורה לא ניהלו איתם משא ומתן. נוהל משא ומתן מאוד אינטנסיבי. מיצינו את כל האפשרויות והרצון להגיע להסכמות. לקחנו בחשבון חלק מהערות שנתנו החקלאים במשא ומתן הזה, וגם הוועדה. צריך לזכור שלא אני או שר האוצר מינינו את יו"ר הוועדה. הוא גיבש המלצות והנתונים מאוד משמעותיים. ראינו שהתוצרת החקלאית משנת 2000 ועד 2022 נשארה אותו דבר בעוד אוכלוסיית ישראל גדלה ב-50 אחוז. ראינו שעל כל 10 שקלים שהאזרחים משלמים על פירות וירקות, 6.5 שקלים הולכים לחקלאים. המשמעות היא שצריך לפתוח את השוק הזה לתחרות לצד השקעה מסיבית בחקלאות הישראלית כדי להעלות את הפריון שלה אחרי 20 שנה של הזנחה".
עוד לפני ההכרזה על הרפורמה היו שרים מהקואליציה, כמו למשל מרב מיכאלי ואלון שוסטר, שהתנגדו לה, ואמרו שיעשו הכל כדי לבטל את הצווים עליהם חתם שר האוצר ליברמן. פורר לא מתרגש מהם: "גם מי שבחר באלון שוסטר, במרב מיכאלי, גם הבוחרים שלהם רוצים לקנות פירות וירקות בזול. הרבה יותר לא סביר לראות בתקופה הזאת את חברי הכנסת מביאים הצעה להעלאת מיסים לאזרחים, וזאת המשמעות של מה שהם רוצים לעשות עכשיו כדי שאזרחי ישראל ישלמו עכשיו יותר על אננס, אבוקדו, מנגו, עגבניות ומלפפונים. השכבה שנפגעת הכי הרבה מהעלייה הדרמטית במחירים אלה השכבות הנמוכות. כשאנחנו מדברים על סל הפירות והירקות, את הסל הבסיסי כולם צריכים לקנות אותו".
גם שר האוצר התייחס היום להתנגדות של חלק מהקואליציה למהלך, ובציוץ בטוויטר כתב כי "יוקר המחיה מחייב אותנו ליישם צעדים אמיצים. מדד המחירים לצרכן מציג עלייה של 0.7%. צו השעה הוא גם שדרוג הכלכלה הישראלית שחלקה לא מותאמת למציאות העכשווית וגם הפחתת יוקר המחיה. כרגע זה לא הזמן לפוליטיקה, זה הזמן לעשייה".
בריאיון לאולפן ynet התיייחס פורר גם לטענות לפיהן לא כל הציבור מבין על אילו מוצרים אין יותר מכס. לדבריו, "יש רשימה מדויקת. הצו הזה מאוד מפורט. יש בו פירות וירקות שהמכס עליהם יורד לאפס באופן מיידי, יש כאלה שהמכס עליהם יירד לאפס בהדרגה תוך חמש שנים. ההיגיון בצו אמר דבר פשוט - פירות וירקות שכמעט ולא מגדלים בארץ, או כאלה שרובם הולכים לייצוא - אפשר להוריד עליהם את המכס כי זה שוק תחרותי. פירות וירקות שמגדלים בארץ ומהווים חלק נכבד מהחקלאות המקומית עשינו את הורדת מכס בצורה הדרגתית".
3 צפייה בגלריה
קטיף במטע אבוקדו
קטיף במטע אבוקדו
אבוקדו. בקרוב נשלם עליו פחות?
(צילום: רויטרס)
ובפועל, על אילו ירקות ופירות מדובר? "למשל אננס, אבוקדו, ליצ'י, מנגו, פירות יער. הרבה מאוד פירות וירקות שמגדלים מעט פה או שמייצאים הרבה מהם החוצה. בתחומים אחרים, כמו למשל תפוח אדמה, שהתרומה למחיר של הורדת המכס היא ממש שולית ורוב תפוחי האדמה מגודלים באיזור של עוטף עזה, כאן באנו לקראת החקלאים וצמצמנו את הורדת המכסים בדיוק כמו הדרישות שלהם".
פורר התייחס גם לנושא התחרות בשוק: "ההיסטוריה מראה שפתיחת שוק לתחרות הובילה להורדת מחירים באופן משמעותי ולעלייה בצריכה. ראינו את זה ברפורמה שעשו בדגים - הצריכה גדלה ב-30 אחוזים והמחיר ירד בעשרות אחוזים ונשאר יציב לתקופה ארוכה. איך נוודא? נלחם בריכוזיות במשחק. אנחנו לא מפחדים מלובי כזה או אחר, לא של הטייקונים ולא של גופים אחרים. אני לוביסט של תשעה מיליון אזרחים והמטרה שלי היא לדאוג שיהיו להם כאן פירות וירקות במחירים הוגנים". יש לציין כי דבריו של פורר לגבי הדגים עומדים בניגוד לבדיקת ynet לגבי האמנון הקפוא, אחד הדגים הנמכרים ביותר בסופר, שהוזל ליבואנים בינואר לפני שנה, אך לפי הבדיקה רוב הרשתות לא גלגלו את ההוזלה לצרכן.
שר החקלאות גם הזהיר חקלאים ויבואנים שאולי נסו לתמרן את המערכת: "מי שלא יוריד מחירים וינצל פרצה רגולטורית כזאת או אחרת, אנחנו נדע לבוא איתו חשבון. רשות התחרות יושבת על הנושא הזה, אנחנו מפעילים אותה בכל מקום שנדרש. נוודא שיהיו פה הרבה יבואנים שיתחרו אחד בשני וגם חקלאים חזקים".
3 צפייה בגלריה
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
הפגנת חקלאי הערבה נגד רפורמת החקלאות
(צילום: תם אלדר)
החקלאים בסוף מתלוננים שמחקתם אותם לגמרי. "כשאני מדבר על תחרות אני מדבר גם על חיזוק החקלאות המקומית. 400 מיליון שקל תמיכה ישירה שתינתן לחקלאים רק על זה שהם עוסקים בחקלאות וכדי שייקנו מכשירים חדשים".
החקלאים אומרים שבעוד כמה שנים כבר לא יהיו שדות כתוצאה מהרפורמה. "זאת רפורמה שנהיה בה עם היד על הדופק כדי לראות ששטחי הגידול לא מצטמצמים".
הראיון עם פורר לאולפן ynet התקיים מדובאי, שם הוא חתם יחד עם השרה לענייני שינויי האקלים והסביבה של איחוד האמירויות הערביות, מרים אלמהירי, על מזכר הבנות לשיתוף פעולה חקלאי בין המדינות. לםי משרד החקלאות, במסגרת ההסכם יוקמו צוותי מומחים שיסייעו בקידום סחר בידע, טכנולוגיה ותוצרת חקלאית, על מנת להבטיח ייצור מזון טרי וביטחון מזון, על רקע משבר האקלים הגלובאלי, עבור אזרחי שתי המדינות.