יש מי שיגידו שהוא אמיץ. יש מי שיאמרו שהוא לא סופר אף אחד לא ממטר סביב שולחן הממשלה ואפילו בקואליציה בכנסת וגם לא סופר מקילומטרים את החקלאים בשדות. אבל, דבר אחד אי אפשר לקחת משר האוצר של ישראל מזה תשעה חודשים, אביגדור ליברמן: הוא חרוץ, יוזם תוכניות שחלקן מרגיזות לא מעטים, אחת לשבועיים בערך, ובינתיים הולך לו די טוב - המשק הישראלי מציג נתונים שלא נראו כאן כבר שנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היום (ג') הציג ליברמן עוד תוכנית, שלא ברור מתי וכיצד תיושם, אבל היה חשוב להציג אותה לדעתו בדחיפות, בעיתוי ובמקום מוזר: כאשר בירושלים ירדו פתיתי שלג, שכמו התוכניות של ליברמן לא הגיעו הפעם לתצוגה לבנה בשטח, העתיק שר האוצר את מסיבת העיתונאים לבית דגן, משכנו של משרד החקלאות, שבו מכהן עמיתו למפלגת ישראל ביתנו, עודד פורר, כשר.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
(צילום: אבי חי)
את יו"ר ישראל ביתנו, ליברמן, שהתחיל את הקריירה הפוליטית שלו עוד בלשכת ראש הממשלה של בנימין נתניהו ב-1996, לא מעניינות במיוחד הדעות של חבריו לקואליציה. הוא החליט על רפורמה בחקלאות, יש לו את הסמכות החוקית לחתום על צווים - וזהו. הרי על כמה אחוזי מכסים שיבוטלו על אבוקדו, "חבריו" לקואליציה לא יפילו את הממשלה. והצדק כנראה עמו.
משהו שלא היה פה כבר שנים מתרחש בחודשים האחרונים. משרד האוצר יוזם, אחרי הגשתם לראשונה מזה ארבע שנים של תקציב מדינה ושל חוק הסדרים, תוכנית כלכלית אחת אחרי השנייה.
רק בחודשיים האחרונים ספרנו שש כאלה וביניהן תוכנית חבילה א' למאבק בהתייקרויות, תוכנית לפיצוי על נזקי האומיקרון, תוכנית סיוע לעצמאים גם בתחום תשלום לימי הבידוד ותוכנית חבילה ב' למאבק בהתייקרויות. קדמו להן תוכנית כלכלית גדולה - בשיתוף השרים איילת שקד וזאב אלקין - לבלימת התייקרות הדירות ותוכניות לסיוע למערכת הבריאות. וגם, כמובן, הסדרת תשלומי "הגדלות הרמטכ"ל" לאנשי הקבע הפורשים, אף זאת בניגוד לעמדת חלק נכבד מחברי הממשלה והכנסת, שם אין עדיין רוב למהלך.

מרבית התוכניות עוד "באוויר"

רק בעיה "קטנה" אחת מקשרת בין רוב סעיפי התוכניות הגרנדיוזיות הללו: רובם מקשטים עדיין בחגיגיות חוברות עמוסות בטבלאות והסברים והודעות בנות מספר עמודים לעיתונות, אולם בשטח, איך אומרים - "נאדה" (כלום).
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
למה דווקא עכשיו? מליאת הכנסת יצאה לפגרה
(צילום: יואב דודקביץ')
שר האוצר הציג כאמור בגאווה גדולה תוכנית (לא חדשה) שלדבריו תמגר את מגמת ההתייקרות של הפירות והירקות ובד-בבד תסייע עוד לעובדים בשכר נמוך. בשולי התוכנית הוצגו גם רעיונות - ממש עדיין לא שום צעדים ממשיים - למאבק במונופולים הגדולים שמאיימים להקפיץ כאן עוד את המחירים, בעיקר של מוצרי המזון, הגם שאלה כבר גבוהים שנים בעשרות ולעתים גם במאות אחוזים מאשר בארצות שמעבר לים. בינתיים, המילקי בברלין עדיין עולה שליש ממחירו בארץ.
בפועל, התוכנית שהוצגה בחגיגיות כוללת רק מעט צעדים, כאשר די תמוה מדוע משרד האוצר לא הסתפק בפרסום הודעה לעיתונות, המבשרת על הסרת המכסים ממספר ירקות ופירות והכפלת המענקים למקבלי "מס הכנסה שלילי".
מה שמוזר במיוחד הוא, שהזמן הנוכחי ממש לא מתאים לפרסום תוכניות כלכליות חדשות הדורשות חקיקה. הכנסת יצאה רק לפני יומיים לפגרת החגים, שתימשך עד לסוף חודש אפריל, ועל כל מה שתקוע בוועדותיה - עסקת החבילה, כולל העלאת שכר המינימום; התוכנית להגדלת נקודות הזיכוי לילדים מגיל 6 עד 12; תוכנית הסיוע לעצמאים ועוד כהנה וכהנה סעיפים מתוכניות האוצר - נוספו היום גם סעיפי התוכנית החדשה.
עד שיחוקקו אלה יחלפו לפחות חודשיים-שלושה. ולכן, היישום בשטח יידחה כמובן, כמו שכבר קרה עם שכר המינימום שלא יעלה ב-100 שקל (ואולי ביותר) בעוד קצת יותר משבועיים, כפי שתוכנן.

גם הרפורמה הזו כנראה תתעכב

הבשורות שהביא עמו ליברמן, דווקא ביום רע לחקלאות - הקר ביותר בחודש מרץ מזה 50 שנה - אמורות להיות בשורות איוב לחקלאים. עובדה שהם מרוגזים מאוד, מפגינים, מבטיחים כבר עתירות וחסימות כבישים, כאשר כלל לא בטוח שהפחתת המכסים על אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס, פירות יער ופטריות, באמת יגיעו לצרכנים.
אומנם שר האוצר הבטיח להיטיב עם החקלאים, אבל בינתיים לא לגמרי ברור כיצד יעבוד המנגנון, כאשר החקלאים ומנהיגיהם לא משתפים פעולה.
הרפורמה כוללת חבילת תמיכה בעלות של מאות מיליוני שקלים בשנה: תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד; הרחבת הטבות מס באמצעות חוק עידוד השקעות הון; תמיכה בסימון תוצרת מקומית; הוזלת התשומות לחקלאי, כמו חומרי הדברה; והשקעה של מעל שני מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות.
לחלק מהחקלאים, למודי הניסיון, זה נראה קצת כמו "הבטחות על הנייר". מה שכן, הם כבר הבטיחו - יחד עם חברי כנסת אחרים מהקואליציה - פעולות לביטול הצווים שעליהם חתמו ליברמן ופורר.
עוד מהלך יתעכב כנראה. הוא דורש חקיקה וכבר נשמעים חברי כנסת שירצו להיטיב את תנאיו עוד יותר. המדובר בהכפלת התוספת למענק עבודה למשתכרי שכר נמוך בממוצע ב-1,600 שקל בשנה לעובד, במקום 800 שקל בשנה. אגב, 800 השקלים הללו הובטחו רק לפני חודש. למה לא אז ורק היום? לליברמן הפתרונים. בכל מקרה, מדובר בכ-300 אלף עובדים הזכאים למענק עבודה - מס הכנסה שלילי - והצעד הוא בסופו של יום מבורך.
3 צפייה בגלריה
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
גם המענקים לעסקים יחכו? עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד צעד שעליו הודיעו בדחיפות רבה ראשי משרד האוצר ברור עוד פחות, הרי הוא הובטח כבר בראשית החודש לנפגעי האומיקרון: מתן מענק משולב לעסקים שמחזורם עד 60 מיליון שקל, הכולל הוצאות קבועות לרבות הוצאות ארנונה. סכום המענק יעמוד על סכום של בין 3,000 ועד ל-600 אלף שקל לכל עסק. המענק, יינתן לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון באופן שהוביל לירידה במחזור בהיקף של מעל ל-35% בחודשים ינואר-פברואר 2022 לעומת ינואר-פברואר 2019.
גם כאן, לשם יישום המהלך יהיה צורך בחקיקה, שבה יכול מאוד להיות ששיעור הירידה במחזור יופחת ל-25%, כפי שדורשים חברי כנסת רבים והעצמאים. בכל מקרה, את הכסף הזה הם ייראו לא לפני הקיץ.
הסעיף הלא ברור ביותר מהתוכנית החדשה מדבר בנוסחאות: "הפחתת יוקר המחיה על ידי בחינת צעדים לצמצום הריכוזיות בשוק המזון, ביניהם: החמרת תנאים לרכישות, מיזוגים והסדרי הפצה של ספקי מזון גדולים, הגבלות על יבוא בלעדי, והטלת איסור על פגיעה בייבוא מקביל". הבנתם? גם אנחנו לא.
באוצר ציינו רק שהאמירות הכלליות הללו ייבחנו ויצריכו תיקוני חקיקה נדרשים. בשל המאבק נגד החברות הגדולות במשק והניסוח המעורפל, הרשו לנו לנחש שהתוכנית הזאת לא תצא אל הפועל עוד זמן רב. לבלימת גל ההתייקרויות הצפוי כעת, כאשר המלחמה באוקראינה בעיצומה, היא בוודאי לא תביא.
איך שאלו הגששים: "אז מה היה לנו פה?". מה שהיה הן בערך שש תוכניות כלכליות, שרוב סעיפיהן דורשים חקיקה וחלקן גם נוסחים ברורים יותר. אל תצפו בבקשה למדד מחירים שלילי בחודש הבא או בעוד חודשיים. ההתייקרויות יימשכו ואת עצבי העצמאים ימשיכו למרוט עד שיראו שקל מההבטחות.