בצל החשש מפגיעה בהיצעים של הנפט בעקבות המלחמה והסנקציות על רוסיה, מחירי הנפט ממשיכים לטפס גם היום (ד'), לאחר קפיצה של עד 8% אתמול: הברנט עולה ב-6% ל-111 דולר לחבית, ה-WTI עולה גם הוא ב-5% ל-109.4 דולר לחבית.
במקביל, החוזים העתידיים על החיטה מטפסים היום לרמתם הגבוהה ביותר מאז המשבר הפיננסי העולמי ב-2008, בתגובה למלחמה באוקראינה. מחיר בושל חיטה עלה ב-5.4% ל-9.84 דולר, והגיע עוד לפני פתיחת המסחר הרשמית למגבלה של כמה מחירי החיטה יכולים לנוע ביום אחד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מדדים שליליים בבורסה
מדדים שליליים בבורסה
(צילום: Shutterstock)
בתוך כך, בורסת מוסקבה לא תחדש את המסחר במניות גם היום, אחרי שלא נפתחה מאז תחילת השבוע. הבנק המרכזי של רוסיה הודיע הבוקר כי לא יחדש את המסחר זה היום השלישי ברציפות מחשש לנפילות חזקות, אך יאפשר טווח מוגבל של פעולות לראשונה השבוע. הרובל נחלש ב-3.2% מול הדולר במסחר במוסקבה ונסחר ב-104.44 רובל לדולר/ מול האירו נחלש ב-2.1% ונסחר ב-114.90 רובל לאירו.
בשווקים שכבר נסחרים הבוקר נרשמו ירידות שערים וכעת המסחר מעורב. המדדים המרכזיים באסיה ירדו מוקדם יותר בעד 2%. באירופה, שפתחה את המסחר במגמה מעורבת, נרשמות כעת עליות של עד 1%. מוקדם יותר הודיע בנק הסברבנק הרוסי, שנחשב למלווה הגדול ביותר ברוסיה, כי יעזוב את השוק האירופי, משום אינו מסוגל לספק נזילות לחברות הבת האירופאיות שלו.
הבורסה בתל אביב נפתחה גם היא בירידות שערים קלות, אבל עברה לעליות של עד 0.5% במדדים המובילים.
החוזים על המסחר בוול סטריט מציגים בשעה זו עליות קלות של עד 0.6%, אחרי שאתמול ננעלה וול סטריט בירידות חדות של עד 1.8% במדדים המובילים. מוקדם יותר אתמול ננעלו בורסות אירופה בירידות חדות עוד יותר שהגיעו עד 3%. זאת, ברקע התגברות התקיפות באוקראינה אתמול במהלך היום, והידוק הסנקציות על רוסיה.
הבנק המרכזי של אוקראינה ביקש היום מקרן המטבע הבינלאומית ומקבוצת מדינות ה-G7 להגביל את השתתפותם של נציגים רוסים ובלארוסים בפעילותם, ובתוך כך לאסור עליהם להשתתף בפגישות הקרובות של קרן המטבע הבינלאומית.
שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, אמרה לפנות בוקר כי סיכמה עם שרי האוצר של מדינות ה-G7 להקים כוח משימה אשר "יקפיא ויחרים את נכסיהן של אליטות מפתח רוסיות". בהצהרה שפרסמה לאחר השיחה עם עמיתיה כתבה כי המהלך "יסב כאב כלכלי לאנשים החזקים המקיפים את פוטין ויבהיר כי אף אחד לא נמצא מעבר להישג ידינו הקולקטיבי". זאת לאחר שהסנקציות העולמיות גרמו למטבע הרוסי, הרובל, להתרסק לשפל היסטורי ושלחו את הרוסים לעמוד בתורים ארוכים מחוץ לבנקים כדי למשוך את חסכונותיהם.
בערים ברחבי אוקראינה נערכים הבוקר ליום נוסף של מתקפות, אחרי שהרוסים - שנתקלו בהתנגדות אוקראינית עזה - הגבירו את ההפגזות של אזורים עירוניים בעוד הכוחות מתקדמים לעבר קייב. למרות הסנקציות הכבדות והגינויים של המערב, רוסיה לא מראה סימנים של עצירת הלחימה, הכוללת התקפות על הבירה קייב וירי טילים לעבר העיר השנייה בגודלה חרקוב. לפנות בוקר פרסם צבא אוקראינה הודעה שלפיה חיילים רוסים צנחו בחרקוב ותקפו בית חולים מקומי.
פורסם לראשונה: 08:03, 02.03.22