הסנקציות הקשות שהמערב הנחית על רוסיה לאחר הפלישה לאוקראינה הפילו בחדות את ערך המטבע המקומי, הרובל, ומובילות את המדינה בראשות הנשיא ולדימיר פוטין לחפש דרכים "לעקוף" את המחסום הכלכלי האדיר שהמערב הפיל על הכלכלה הרוסית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכירים לשעבר במשרד האוצר האמריקני מעריכים שרוסיה תנסה כעת להסתמך על מכירות בתחום האנרגיה ועל מצבורי הזהב והמטבע הסיני שהיא מחזיקה על מנת לצמצם ככל שניתן את הפגיעה בכלכלה. בנוסף, ההערכה היא שפוטין ינסה להעביר כספים דרך בנקים קטנים וחשבונות של משפחות ואישים שאינם נמצאים תחת הסנקציות, להגביר את השימוש במטבעות וירטואליים ולהסתמך על הקשר החם יחסית עם סין.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור ב סוכנות החלל הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור ב סוכנות החלל הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור ב סוכנות החלל הרוסית
(צילום: רויטרס )
זאת, מכיוון שהסנקציות המערביות כללו אומנם הקפאה של נכסי הבנק המרכזי הרוסי מחוץ לרוסיה, מגבלות משמעותיות על חשבונות בנק ואף חסימה של בנקים מסויימים במדינה ממערכת הסליקה הבינלאומית (ה"סוויפט"), אולם מרבית הנפט והגז הרוסי עדיין יכול לנוע יחסית בחופשיות לשאר מדינות העולם.
ג'ון סמית', מנהל לשעבר בזרוע המודיעין הפיננסי והאכיפה של משרד האוצר האמריקני, הסביר כי "שני הערוצים המרכזיים שנותרו לרוסיה כעת הם זהב והיואן הסיני". לדבריו, על אף שהרוסים בונים במידה רבה על הסחורה הסינית שתפצה על חוסרים במוצרים שלרוב מתקבלים מהמערב, הם גם בונים על כך שהדרישה למשאבי האנרגיה שלהם תימשך ביתר שאת, במיוחד במהלך החורף.
בשבוע שעבר סין הכריזה כי היא תאפשר לראשונה יבוא של חיטה מכל רחבי רוסיה, אולם לדברי סמית', סין ומדינות נוספות יקשו מאוד על המשא ומתן עם הרוסים שמתמודדים עם ירידה חדה במספר הלקוחות הפוטנציאליים.
לפני הטלת הסנקציות, כ-80% מהעסקאות שביצעה רוסיה נעשו בדולרים והשבוע החמיר הממשל האמריקני את הסנקציות על נכסים שהבנק המרכזי הרוסי מחזיק בארה"ב, במהלך שלטענתו צפוי לפגוע במימון הרוסי במאות מיליארד דולרים. יחד עם זאת, אותן סנקציות עדיין מאפשרות לבנקים לבצע עסקאות הקשורות לאנרגיה ולא כוללות את הזהב שפוטין צבר בשנים האחרונות.

"לא סביר שהקריפטו ישמש תחליף לעסקאות לאורך זמן"

לדברי דייויד סקוני, פרופ' למדעי המדינה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון שבארה"ב, רוסיה תהיה חייבת להשתמש יותר במטבעות וירטואליים על מנת לאפשר העברות כספים, "אולם לא סביר שזה ישמש בתור תחליף לעסקאות תאגידיות לאורך זמן".
יחד עם זאת, בכירים בבית הלבן שביקשו להישאר בעילום שם, טענו כי הממשל האמריקני מגביר את המאמצים כדי "להילחם באגרסיביות" בשימוש בלתי ראוי של מטבעות וירטואליים על מנת לחמוק מהסנקציות, אולם סירבו לומר אם הממשל שוקל להטיל סנקציות על בורסות קריפטו שממוקמות ברוסיה.
אורי לב, האחראי לשעבר על אכיפה במחלקת בקרת נכסים זרים של האוצר תחת ממשל אובמה, טען כי "יש אמצעים בהם רוסיה יכולה לנקוט, בין אם זה שימוש במטבעות וירטואליים או באמצעות סין, אולם הם לא יכולים לשחזר לחלוטין את המערכת הפיננסית שלהם".
בהקשר זה, גם הממשל האמריקני טען כי סין לא תוכל לפצות על ההפסדים האדירים שרוסיה חווה כעת מעסקים אמריקנים ואירופיים שאבדו בשל הנסקציות, אולם הממשל כן הבהיר בפומבי כי תמיכה ברוסיה עלולה להזיק למוניטין הסיני באירופה ובשאר העולם בטווח הארוך.