אחרי הזעם והמחאה נגד כוונת אסם להעלות מחירים, מתברר עכשיו שזהו לא סוף הסיפור. ענקית המזון אסם לא מסתפקת בעליית מחירים לצרכנים כדי לשפר את הרווחיות שלה ומתכננת במקביל גם לפגוע בשכר של חטיבת אנשי המכירות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בחטיבה שמונה יותר מ-100 עובדים ואחראית על מכירות בסך של ארבעה מיליארד שקל. לממון ול-ynet נודע כי אתמול (ד') בבוקר החליטו עובדי החטיבה לשבות שביתת אזהרה באישור ההסתדרות ולא יצאו לעבודה בשטח.
1 צפייה בגלריה
מפעל של אסם
מפעל של אסם
מפעל של אסם
(צילום: באדיבות אסם)
יו"ר ועד עובדי חטיבת הסחר, שלומי אביב, אמר כי "החברה רוצה לקצץ לנו כ-20% מרכיב העמלות בגין מכירות, לכן עצרנו את העבודה. במשך שנים שכרנו כולל רכיב לפיו ככל שאנשי המכירות מוכרים יותר הם משתכרים יותר. עכשיו ההנהלה רוצה לשנות את החישוב ולפגוע בשכרנו.
"אסם טוענת כי יש שינוי מגמות בשוק שמצריך ממנה לבצע שינויים, אבל מהידע שלי מתוך המערכת אני יכול להגיד שאנחנו כאסם מוכרים המון, והחברה רווחית. אין שום סיבה לבצע שינויים אצלנו".
עוד נודע כי אליעזר בלו, יו"ר איגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה בהסתדרות הכללית, היה אתמול במגעים עם הנהלת אסם, שלנוכח איום השביתה הסכימה להקפיא לחודש את תוכניות הקיצוצים ולהיכנס למו"מ עם הוועדים וההסתדרות.
בלו: "אסם רוצה לבצע שינוי ארגוני שיפגע בביטחון התעסוקתי ובכושר ההשתכרות של עובדי החטיבה. אנחנו לא מסכימים לכך. מדובר בעובדים בהסכם קיבוצי שעובדים לפי שכר בסיס ותמריצים ועמידה ביעדים, לכן לא נסכים לכך".
מחברת אסם נמסר בתגובה: "אסם נסטלה מנהלת יחסים מצוינים עם כלל נציגות העובדים. מדובר בדיון בנושא שינוי ארגוני נקודתי בקרב עובדי השוק הפרטי ובשום אופן לא עוסק בקיצוץ שכרם. החברה דנה עם נציגות העובדים ושני הצדדים הגיעו להבנות ולהסכמה כי ימשיכו לדון ללא כל פגיעה בשגרת העבודה".

אחד מראשי רשתות המזון: "נתחשבן איתם בסלטים"

כזכור לפני כשבוע הודיעה אסם על עליית מחירים בשיעור של 4.6% בממוצע. במכתב ששלחה לקמעונאים הודיעה החברה כי תייקר את מוצריה בשיעור הנע בין 3% ל-7% בשל ההתייקרויות במחירי התשומות והשינוע.
מדובר בעשרות מוצרים בקטגוריות שונות כמו חטיפים מלוחים, במבה, דגני בוקר, פיטנס, קטשופ, פסטה ועוד. היות שמדובר באחת משלוש חברות המזון הגדולות בארץ, המשמעות של העלאת המחירים על ידה היא אור ירוק למתחרות שלה ללכת בעקבותיה.
ההחלטה עוררה זעם ומחאה בקרב הצרכנים וגם בקרב רשתות המזון שבידם המפתח אם לאשר את העלאת המחירים. בשיחה עם אחד מראשי רשתות המזון הגדולות, הוא אמר: "הסיבה שלא אישרנו עד היום העלאות מחיר היא משום שבמוצרים מסוימים ובהרבה מהמותגים המובילים שלה לאסם יש רווחיות מאוד גבוהה ולכן היא יכולה לספוג לדעתי את העליות הנוכחיות. המחירון שהגישה אסם הוא לתחילת פברואר. יש לנו פגישה צפויה עם החברה שבה ניכנס למו"מ.
"אם אסם לא תסכים בשום אופן לשנות את שיעור ההתייקרויות, אני לא אומר שאפסיק למכור אסם, כי יש מוצרים שחייבים כמו במבה וקטשופ, אבל אני יכול להתחשבן איתה במוצרים אחרים שלא כאלה חיוניים ושבהם יש תחרות רבה, כמו הסלטים, דברי המאפה וכו'".
בעל רשת שיווק נוספת אמר דברים ברוח דומה: "יהיו עליות מחירים ב-1 בפברואר, אבל אני לא מוכן לעליות בשיעור שאסם קבעה בכל המוצרים. במיוחד אני מתנגד להעלאות במוצרים שבהם המותג של אסם חזק מאוד והרווחיות שלה גבוהה".
בימים אלה אסם עושה סבב פגישות עם ראשי הרשתות במטרה לשכנע אותם לקבל את המחירון החדש ואת עליית המחירים שהיא מבקשת.