אחרי שאסם הודיעה היום (ג') לרשתות המזון על התייקרות מוצריה בשיעור של 7%-3%, הכלכלן שלמה מעוז סבור כי מה שהכי חשוב זה איך הצרכן יגיב למהלך. "כשאתם הולכים לסופרמרקט, תתכופפו למטה למדף התחתון, שם זה תוכלו למצוא מוצרים זולים יותר של חברות מקומיות. זה אותו מוצר אבל יותר זול", הוא אמר בריאיון לאולפן ynet.
1 צפייה בגלריה
 סניף רמי לוי באשקלון
 סניף רמי לוי באשקלון
סניף רמי לוי באשקלון
(צילום: רועי עידן)

גם צרכנים הביעו זעם על המהלך של אסם. "הם מעלים מחירים בלי להודיע, זה לא בסדר. זה מוגזם, הממשלה צריכה לטפל בזה, יש אנשים שהמשכורות שלהם לא עולות, יש אנשים שחיים מביטוח לאומי".
זה יגרום לכם לא לקנות מוצרים של אסם שהייתם רגילים? "יש תחליפים לכל דבר. יש תחרות. שינסו, שיעלו ושיראו שאנשים ילכו לכיוון אחר. תמיד יש תחליפים לספגטי, לבסקוויטים ולשקדי מרק. נכון שלהם יש סחורה טובה וסחורה שאוהבים ורגילים אבל אם זה קשה לעמוד בזה אז הולכים לכיוון אחר, מחפשים את הזול".
בין עדכוני המחירים שנמסרו לרשתות: קטשופ יתייקר ב-6.1%, הבמבה ב-4.6%, קפה טייסטר צ'ויס ב-6.2%, פסטה פרפקטו ב-7%. מדובר בעדכון מחירון לרשתות, שיכולות לבחור אם לקבל את התייקרות המחירים ולגלגל אותה לצרכן.
אסם הסבירה את המהלך בזינוק חד במחירי חומרי הגלם, האריזה ועלויות השינוע, אך לדברי מעוז מדובר בתאגיד המזון השווייצרי נסטלה השולט באסם הוא הקובע האם להעלות את המחירים. "זה לא אסם, זה נסטלה", הוא מסביר. "השיטה של החברות הרב לאומיות היא להיכנס לשוק מקומי, לרכוש חברות מקומיות, ולהיות במשך שנים מקובלות וסבירות, להביא טכנולוגיה, להביא מוצרים, ואחרי שהן מתבססות הן מעלות מחירים. זה מה שנסטלה עושה".
אז אי אפשר למנוע את עליית המחירים האלה? "לא בהכרח, כי חברה רב לאומית מנסה להעלות מחירים איפה שהיא יכולה והיות וישראל היא מדינה עשירה מאוד, אחת העשירות בעולם, וכוח הקנייה שלנו חזק מאוד אז אפשר להעלות את המחירים. ההתחזקות של השקל הייתה אמורה למנוע חלק מעליית המחירים מצד שני תעריפי החשמל יעלו בינואר והשכר עולה בישראל עוד פעם וגם הישראלים כלואים בארץ כי אי אפשר לטוס לחו"ל. ולכן אפשר להעלות מחירים. יש פה מצד אחד עלייה בעלויות ומצד שני יש חברה רב לאומית שמנצלת את המצב ומנסה למקסם את הרווח שלה".
לדבריו, "צריכים לנסות לבלום את זה. החטא הקדמון הוא שהרשות להגבלים עסקיים מה שנקרא היום רשות התחרות אפשרה לאסם שזה נסטלה לרכוש עוד ועוד חברות בישראל. יש עשרות מוצרים בישראל ששייכים לאסם, טבעול, צבר, גרבר וכו' והרשימה ארוכה, וברגע שהם השתלטו על השוק הם יכולים להעלות את המחירים. לכן אני חושב שהמדינה צריכה לעודד יצרנים מקומיים באמצעות החוק לעידוד השקעות הון להקים חברות לייצור מזון בישראל כדי להתחרות במלתעות של החברה הרב לאומית".