"אנחנו מחכים שרשות התחרות תתעורר, כי 150 חנויות כבר קיבלו מכתבים מנייקי שהיא מפסיקה למכור להן סחורה וחנויות רבות ייסגרו, אנחנו לא נוכל למלא את החסר", כך אמרו ל-ynet יבואנים מקבילים של מוצרי ספורט, שכעת הפניות אליהם מתרבות בעקבות המהלך של נייקי, שפורסם לראשונה אתמול (יום ראשון) ב-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"הביקוש עלה פלאים, אבל הלוואי ואצליח לכסות 10% מכל הקליינטים האלה. הלוואי. אסתפק בזה. אתן יותר מאמץ ואנסה להתמודד", אמר אחד היבואנים המקבילים, שכולם ביקשו שלא להזדהות בשמם.
יבואן אחר אמר ל-ynet: "אף יבואן מקביל, שמביא סחורה באופן חוקי, אבל לא ישירות מנייקי, לא יכול למלא את החלל. לכן אין פה שמחה לאיד, זה יום עצוב גם לנו כי זה מחליש את החנויות, חלק מהחנויות ייסגרו. זה שוק קפיטליסטי אכזרי ומשאירים אותו לגדולים".

4 צפייה בגלריה
חנות נייק נייקי ב דיזינגוף סנטר תל אביב
חנות נייק נייקי ב דיזינגוף סנטר תל אביב
חנות נייקי בדיזנגוף סנטר בתל אביב
(צילום: עמית שעל)

"החנויות התקשו להתחרות ועכשיו הן לא יכלו להתחרות בכלל"

נייקי ישראל הודיעה לאחרונה לחנויות פרטית ורשתות קטנות ובינוניות, כי תפסיק לאפשר להם להזמין הזמנות עתידיות החל מ-27 באוקטובר 2021 וכן כי לא ניתן יהיה להזין הזמנות מיידיות לאחר 21 באפריל 2022. כל זאת במטרה להפסיק כליל את המכירה לנקודות המכירה עד מאי 2022. ברשות לתחרות אמרו כי הם בודקים את תלונת החנויות, שחלקן מוכרות נעלי ופריטי לבוש של נייקי עשרות שנים. המותג נחשב למותג הספורט החזק בישראל ובעולם ומהווה לעיתים 50%-40% מהמכירות בחנויות האלה.
היבוא המקביל קיים בישראל אבל הוא משגשג בשוליים. יבואנים מקבילים הם כאלה שמביאים סחורה מקורית בדרכים עקיפות והם נתקלים בחסימות מכל עבר: היצרנית מנסה לאתר את הספקים בחו"ל שמוכרים סחורה לייבואנים המקבילים, כך לטענתם. בארץ, טוענים בעלי חנויות שקנו מיבוא מקביל שהחברה לא ראתה זאת בעין יפה ולכאורה נקטה לעיתים צעדים מול החנות.

4 צפייה בגלריה
(המכתב ששלחה נייקי לחנויות)

יבואן מקביל נוסף שמייבא נייקי כבר 40 שנה מספר: "מעל 150 חנויות איבדו את נייקי. אבל זה מהלך עולמי. כבר שלוש שנים שמורידים לחנויות כמויות וחוסמים אותן לדגמים רבים. לנייקי יש זכיין מקומי שמפעיל את חנויות המותג שלהם: פוקס. הבעלים של פוקס הראל ויזל, לא עומד מאחורי המהלך הזה לכאורה, אבל כבר כמה שנים שהוא מקבל דגמים בבלעדיות לחנויות נייקי ולחנויות פוט לוקר שהוא גם הזכיין שלהן. ויזל מוכר נייקי גם באתר טרמינל X, ברשת החדשה שלו דרים ספורט וכאמור הוא זכיין של פוט לוקר כשהשותפים שלו הם נייקי העולמית והזכיין של חנויות נייקי. אז הוא מחזיק בנתח שוק ענק, הוא מוכר בזול כי הוא יכול במחיר עלות + 15% לפעמים. החנויות התקשו להתחרות ועכשיו הן לא יוכלו להתחרות בכלל". מניית חברת מותגי הספורט ריטיילורס של ויזל, שכוללת גם את חנויות נייקי, עולה היום אחרי פרסום המהלך.
4 צפייה בגלריה
תמונת הראל ויזל
תמונת הראל ויזל
הראל ויזל
(צילום: עמית שעל)
מוכרים בעוד נקודות מכירה מתחרות שאינן בבעלות פוקס, רשתות גדולות, אתרי אינטרנט. "אני לא יודע כמה מהן יוכלו להמשיך למכור נייקי. ייתכן שגם הן יוגבלו".
היבוא המקביל יותר זול? "בדגמים מסוימים כן אבל לא בכל דגם. הוא מהווה השלמה לחנויות. מאיתנו הם מקבלים דגמים חסומים להם. יבוא מקביל שומר על תחרות הוגנת בשוק, הוא שומר על מחירים טובים כי יש תחרות על אותם דגמים. בלעדיו המחירים היו מטפסים עוד יותר. היבוא המקביל שומר על השוק".

"החנויות ייסגרו או יסתדרו בלי נייקי"

יבואן נוסף אמר ל-ynet: "נייקי יכולה לסגור את האפשרויות שלנו להביא סחורה אבל זאת זכותם. זה המוצר שלהם, הכל חוקי. אם אני מצליח להביא סחורות אז אני נהנה. גם אני עובד חוקי בארץ. המדינה מעודדת יבוא מקביל, אני מנסה להביא והם מנסים לחסום".
איך מייבאים במקביל? "יש דרכים להביא סחורות. ואני מדבר על נייקי מקורי. זה מגיע מכל מיני מקומות בעולם, מלאים שקיימים. אני יכול להביא סחורות כמה שרוצה מבחינת המדינה, אבל אם נייקי מצליחים לסגור אותי בחו"ל אז הם מצליחים. אם הם מגיעים למלאי שלי בחו"ל, הם חוסמים אותו, זאת זכותם. לצערי אני חושב שהחנויות יצטרכו להסתדר בלי נייקי. זכותם של נייקי לא למכור לאנשים".
ייתכן שהחנויות יטענו שיש פה בעיה חוזית מולם. ובטח שעלולה להיווצר גם בעיית שוק. "אפשר לפנות לביהמ"ש ולרשות לתחרות, אבל נייקי החליטו שרוצים למכור ישירות לצרכן. זאת ההחלטה. אם אצליח להביא סחורות על הכיפאק. אנחנו בתור יבואנים מקבילים עוזרים לצרכן ליהנות ממחיר יותר טוב. כי אנחנו יוצרים תחרות זה הרעיון של יבוא מקביל".
אולי גם המותגים האחרים בתחום הספורט יעשו את אותו מהלך? "יכול להיות. אין ספק שזה יגרום להרבה חנויות להיסגר, אבל זה כמו שהסופרמרקטים נפתחו והרבה חנויות מכולת נסגרו בעקבות כך. ועכשיו שוב יש פריחה של חנויות ליד הבית. לא כולם יסגרו את חנות הספורט שלהם, אבל ברור שכרגע, חלק לא מבוטל מהמוכרים יצטרכו לסגור את החנות. כל אחד צריך לדעת להמציא עצמו מחדש".
היבוא המקביל יותר זול? "היבוא המקביל לא יותר זול במכירה לחנות. אנחנו מביאים מגוון יותר גדול, כי בשנתיים-שלוש האחרונות נייקי מגבילה את המגוון בחנויות ואנחנו מביאים הכל: דגמים יותר מעניינים. אז אנחנו דואגים לחנויות ספורט הפשוטות, נותנים להן את כל המגוון, אבל אנחנו לא יותר זולים. נייקי נותנת להם את הליין הפשוט, לפוט לוקר היא מוכרת ליין ייחודי, לחנויות אופנה ליין אחר. נקווה שנצליח להביא עוד ועוד סחורה, כדי שמאות משפחות לא ימצאו עצמן בלי עבודה".
במכתב ששלחה נייקי לחנויות נכתב, כי "מדיניות ההפצה לפיה פועלת החברה, תואמת את מדיניותה הגלובלית של קבוצת תאגידי נייקי ותפקידה לשמור ולקדם את ערך המותג נייקי בסביבה התחרותית הדינמית בה פועלת החברה. לאחר בחינה מקיפה שנעשתה על ידי החברה ובשים לב לנסיבות השוק המשתנות, נמצא כי המשך היחסים העסקיים ביניכם לבין החברה אינו תואם עוד את מדיניות החברה ויעדיה.
"לאור זאת הריני להודיעכם כי החברה מבקשת לסיים את ההתקשרות העסקית בין הצדדים על פי ההסכם בתום עונת המכירות קיץ 2022. בהתאם לכך ההתקשרות בין הצדדים תגיע לסיומה ב-31 במאי 2022 ללא צורך בהתראה נוספת. מכיוון שעונת המכירות האחרונה שבה תספק לכם החברה מוצרי נייקי תהיה קיץ 2022, לא תוכלו להזין הזמנות עבור עונת המכירות סתיו 2022. בהתאם לכך ניתנת לכם בזאת הודעה מוקדמת בת שמונה חודשים.
"לנוכח מערכת ההזמנות העתידיות שבה מוזנות הזמנות מספר חודשים בטרם ביצוע משלוחים בפועל, לא תוכלו לבצע הזמנות עתידיות של מוצרי נייקי החל מ-27 באוקטובר 2021. כמו כן לא ניתן יהיה להזין הזמנות מיידיות לאחר 21 באפריל 2022, בשל הצורך להותיר פרק זמן מספק עבור משלוח המוצרים בטרם סגירת החשבון. על המכירות והמשלוחים האחרים יוסיפו לחול, כתמיד, הסכם הקמעונאות שבינך לבין החברה.
"אנו מציעים כי תתחילו להיערך בהקדם לסיום ההתקשרות בהתאם לעיל במטרה להמשיך לנהל את עסקיכם בהצלחה ללא מוצרי נייקי במגוון המוצרים המוצע על ידכם".