אין עדיין כל ביטחון שחלק מהרפורמות העיקריות שייכללו בחוק ההסדרים אכן ייצאו אל הפועל ויאושרו סופית עד למועד אישור תקציב המדינה בכנסת, בתחילת חודש נובמבר. במסיבת עיתונאים ראשונה שכינס היום (שלישי) שר האוצר, אביגדור ליברמן, עם כל ראשי משרדו, הוא הדגיש כי את אגרות הגודש והעלאת גיל הפרישה לנשים לא ניתן יהיה לאשר "מבלי שתהיה הסכמה מלאה לכך". לדבריו, "אנחנו לא נכפה דבר. הכל צריך יהיה להיעשות בהסכמה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

1 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: ניב קנטור)
שר האוצר, שנראה בניגוד מה לתדמיתו בציבור נינוח, שלו וחייכן, ציין כי את אגרות הגודש שייגבו בכניסות לתל אביב ניתן יהיה לגבות "רק אם במשרד התחבורה יסכימו לתוכנית". כך ציין גם בעניין העלאת גיל הפרישה לנשים תוך עשור מ-62 ל-65 שנים. "יש היום מספר שיא של שרות בממשלה. את החוק הזה היה קשה להעביר בעבר ואני מקווה שנוכל להגיע להסכמות. ברור שיהיה צורך להתחשב בנשים שאפילו בגיל 58 או 59 כבר מתקשות בעבודתן. נתחשב בכוחן בחוק הזה".
עוד אמר כי "בשנת 1949 תוחלת החיים של אישה בישראל הייתה 67.9 שנים. עכשיו היא 84.9 שנים. ברור שיש להתאים את גיל הפרישה לעלייה המבורכת הזאת בתוחלת החיים".
שר האוצר לא שלל, בתשובה לשאלה, את הטלתו בעתיד של מס הכנסה על השכרת דירות ולא השיב לשאלה אם ישלול זאת, אולם הדגיש כי "בתקציב החדש לא יהיו שום העלאות מיסים וגם לא קיצוצים בתקציב". ליברמן סירב להחשיב העלאה במיסי ארנונה או הטלת אגרות גודש כמס חדש. "אלה לא כספים שנכנסים לתקציב והם לא מהווים ממש הטלת מיסים. בארנונה המדובר בהעלאת הארנונה למגורים והורדה לעסקים, כדי לסייע להם בתקופה הקשה הזאת".
בתשובה לשאלת ynet, האם יעמוד בהבטחה להעלות את קצבאות הזקנה, שעלו בפעם האחרונה בשישה שקלים לפני שנתיים וחצי, אמר ליברמן כי "אי אפשר להספיק ולעשות הכל בתוך זמן כל כך קצר עד התקציב".
בהתייחסו לעבודה במשרד האוצר, בעוד שכעת מלאו בדיוק חודש לכהונת הממשלה החדשה, אמר ליברמן: "עובדים כאן מאוד מאוד קשה כעת. חברי ההנהלה שכאן כבר השתתפו בשבע וחצי בבוקר בישיבת ההנהלה ורובם כאן כל יום עד עשר בערב ויותר מזה. אחרי שלוש שנים בלי חוק הסדרים, בלי תקציב, בלי רפורמות ובלי תוכניות כלכליות, כעת עובדים כאן מאוד קשה לגבש את כל התקציב וחוק ההסדרים החדשים - וזה הרבה מאוד עבודה".
עוד אמר ליברמן במסיבת העיתונאים, כי "היה חשוב לחזור לנורמליות במשרד הזה. אני חוזר ומדגיש כי אנחנו לא נעלה מיסים ולא נעשה שום קיצוצים בתקציב. אם שואלים אותי איך נוריד את הגירעון, אז התשובה היא שזה יבוא מהגידול הגדול בצמיחה. רק מהרגולציה החדשה מעריכים ב-OECD כי תהיה תוספת לצמיחה בישראל של 7.5 עד 8.5 מיליארד שקל בשנה. השאיפה שלי היא שאנחנו נשמור בחמש השנים הבאות על צמיחה של 5% בשנה".

"לא אפגע בחרדים, רוצה לעזור להם לצאת מהעוני"

בתשובה לשאלת ynet בדבר חשש החרדים כי השר ליברמן מתכוון לפגוע בהם, השיב שר האוצר באריכות: "שמעתי כבר את זעקות הגוזל הנגזל. אין דבר כזה שאפגע בחרדים. אני רוצה לעזור להם לצאת מקו העוני ולא לרדת אליו. בפעם הקודמת שהם לא קיבלו סבסוד למעונות זה הקפיץ את התעסוקה שלהם ב-70%. החוק הזה בא רק לעזור להם. מי שפוגע במגזר החרדי הם ההנהגה של ש"ס ויהדות התורה. הם רוצים להשאירם ללא השכלה והכנסה. הם רוצים שכך החיים שלהם יהיו תמיד תלויים בקצבאות ובתמיכות. הרי הם הכי מתנגדים ללימודי ליבה. חלק מהחרדים לא יודעים את לוח הכפל בגיל 19. אפשר יהיה להוציא אותם ממעגל העוני רק באמצעות עבודה. אין לי שום כוונה לפגוע בהם, רק שיתפרנסו בכבוד. זאת הסיבה שאני גם תומך בכך שהם יוכלו לעבוד על פי החוק כבר מגיל 21 ולא רק בגיל 24".
בתשובה לשאלה אם הוא חושש ממגזרים שונים אם יבצע מהלכים לא פופולריים, אמר ליברמן: "אני לא חושש מאף אחד. אנחנו נעשה את מה שצריך. אף אחד לא ימנע מאיתנו לעשות זאת בלחצים. כך כבר החלטתי שמובטלי הקורונה לא יקבלו עוד דמי אבטלה מתחת לגיל 45 וכך גם עם חוק המעונות. אי אפשר לרצות את כולם. עם זאת אני לוקח בחשבון שלא נוכל לפתור את כל הבעיות תוך 140 יום עד לתקציב".
שר האוצר ביקר שעה קלה לפני מסיבת העיתונאים במרכול סמוך למשרדי הממשלה בירושלים, "שם אני עושה את הקניות", אמר ליברמן. הוא הביע רוגז רב על שבמרכולים גובים כיום מחיר של 60 או 70 שקל על אבוקדו ובמרכולים רבים אין כלל להשיג אבוקדו. "אנחנו נטפל גם בזה", הבטיח ליברמן, והזכיר לכולם כי דאג לכך שמשרד החקלאות "יהיה אצלנו ומספר שתיים שלנו (השר עודד פורר) יהיה שר החקלאות".
בתגובה אמר אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, כי "בימים האחרונים אנחנו שומעים יותר ויותר על כוונת גורמים באגף התקציבים לפתוח את המשק לייבוא תוצרת חקלאית. מדובר בפגיעה אנושה בחקלאים ובחקלאות הישראלית. חמור מכך - אגף התקציבים מאשים את החקלאים בעלייה ביוקר המחייה. מדובר בשקרים. לחקלאים הישראלים אין כל השפעה על המחירים, רשתות השיווק הן שמוכרות את התוצרת החקלאית ב-100%-200% יותר. כנראה שנוח יותר לנערי האוצר לתקוף את החקלאים, שהוכיחו את עצמם בקורונה האחרונה ושמרו על ביטחונה התזונתי של מדינת ישראל, מאשר לתקוף את הטייקונים והקמעונאים שעל פי הדו"חות הכספיים שלהם, עשו קופה נאה על גבו של הצרכן הישראלי".
השר ליברמן אמר, כי המגמה שלו היא להעלות את שכר החיילים, "אך צריך עוד חדון בזה". לדבריו "אתן עדיפות לאלו שמשרתים בצה"ל, עובדים ומשלמים מיסים, על פני אלה שלא עושים זאת, משום שחלקם באוכלוסייה של מי שתורמים הולך וקטן".
בהתייחסו לנושא הדיור, אמר ליברמן כי "מה שקורה היום זה שיש מחסור רב בשיווק קרקעות בזמן שיש הרבה כסף זול על המדף, בריבית נמוכה ובפריים. זה שנטלו משכנתאות ביותר מ-20 מיליארד שקל תוך חודשיים מראה שצריך שורה של צעדים כדי לפתור את משבר הדיור".
ויש לך עוד תוכניות? "בוודאי", אמר ליברמן. "אבל אנחנו נשאיר קצת תחמושת כדי לטפל בנושא הדיור בעתיד". בכך רמז ליברמן כי בקרוב יהיו עוד צעדים בתחום, אך סירב לומר מהם, כאשר הוא מחייך חיוך רחב. בשלב הזה הוא אף לא שלל הטלת מס על השכרת דירות בעתיד, מה שיפחית את כדאיות ההשקעה בדירות. לדבריו, המשימה של הממשלה כעת תהיה לסגור את הפער השלילי שנוצר - מחסור מיידי ב-75 אלף דירות.

"עסקת חבילה עם ההסתדרות - בשבועות הקרובים"

בהתייחסו לשאלה של ynet על יעד הגירעון שייקבע, אמר ליברמן, כי "אנחנו כבר ירדנו מגירעון של 11.6 אחוזי תוצר ל-10.1 והירידה תימשך". מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב הוסיף וקבע במפתיע, כי "התחזית שנשמעה לאחרונה שנרד עד לסוף השנה ל-7.1% לא נראית לי אופטימית מדי".
עם זאת, לדברי בלינקוב, "נחזיר את המשק לשליטה ונרד בהדרגה בגירעון ובחובות המדינה. דבר אחד בטוח - לא יהיו יותר שום 'קופסאות'. תהיה פה אחריות תקציבית רבה. אנחנו יוצאים לדרך ממצב של טיפול נמרץ, אבל לא נחזור בקרוב לשיעור חוב של רק 60 אחוזי תוצר".
בהתייחסו לתחום החינוך שיבח השר ליברמן את התעשיינים על הצעתם לבצע התאמה בין שנת הלימודים לחופשות לפי הלוח העברי. "בגלל הקורונה קשה לעשות זאת עכשיו, אבל זה רעיון טוב שיש לבחון אותו".
בהתייחס ל"עסקת החבילה" במשק, שלה אמורים להיות שותפים הממשלה, המעסיקים וההסתדרות, הפתיע מנכ"ל משרד האוצר בלינקוב כאשר אמר כי "הכוונה היא להגיע לעסקת חבילה בשבועות הקרובים, עוד לפני אישור תקציב המדינה". לשאלה אם האוצר ייענה לתביעות הרבות של ההסתדרות השיב השר ליברמן: "לא בכל מחיר נגיע לעסקת חבילה".