הבנק המרכזי של אנגליה עוצר את רצף העלאות הריבית: היום (ה') הודיע הבנק המרכזי כי החליט לא להעלות את הריבית הפעם, אחרי 14 העלאות ריבית רצופות, מאז דצמבר 2021. בשל כך, הריבית באנגליה תישאר על ברמה של 5.25%.
ברקע, אתמול פורסמו נתוני אינפלציה שהפתיעו לטובה, כאשר מדד המחירים השנתי באנגליה ירד ל-6.7% באוגוסט לעומת 6.8% ביולי, בשעה שהכלכלנים חזו עלייה לקצב שנתי של 7%. מדובר באינפלציה הנמוכה ביותר שנרשמה באנגליה מאז פברואר 2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
לירה אנגלית פאונד
לירה אנגלית פאונד
לירה אנגלית פאונד
(צילום: shutterstock)
"יש יותר ויותר סימנים להשפעה מסוימת של המדיניות המוניטרית ההדוקה על שוק העבודה ועל המומנטום בכלכלה הריאלית באופן כללי יותר", נכתב בהחלטת הריבית. בנוסף, עודכנו תחזיות הצמיחה של אנגליה כלפי מטה וצויין כי יש סימנים להאטה. לפי הבנק המרכזי, הצמיחה תהיה נמוכה יותר מהתחזיות הקודמות.
אתמול הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב או ה"פד") החליט שלא להעלות את הריבית, כפי שצפו בשוק, אחרי 11 העלאות בשנה וחצי. בשל כך, הריבית בארה"ב נשארה בטווח של 5.25%-5.5%. כלכלני הפד הודיעו במסגרת החלטת הריבית כי הם צופים שהריבית תגיע השנה ל-5.6%, ובסוף 2024 היא תרד ל-5.1% - רמה גבוהה שמעידה על כך שהורדות הריבית יהיו פחות קרובות ופחות גדולות ממה שצפו בשוק.
ההימנעות מהעלאת הריבית בבריטניה היום ואמש בארה"ב וככל הנראה גם מחר ביפן, עשויות להוות משקל נגד לצורך בהעלאת הריבית בישראל בשל הפיחות בשער השקל.
בכל מקרה, תהיה הוועדה המוניטארית של בנק ישראל בראשיות הנגיד פרופ' אמיר ירון נתונה בדילמה כיצד לנהוג בעוד חודש, ב-23 באוקטובר, בהחלטת הריבית הלפני אחרונה לשנת 2023 בישראל. לפי שעה, רוב האנליסטים סבורים שיש סיכוי גדול שבנק ישראל יעלה את הריבית עוד פעם אחת עד סוף השנה, לשיעור של 5.0% ובכך ייתכן שגיע תהליך העלאות הריבית הנוכחי הנמשך כבר מאז אפריל 2022 לסיומו.