גברי בנאי נקרא לפני מספר שנים על ידי אשת חברו הטוב - צייר ואמן, איש חברה ובוהמה מפורסם - להיות עד לחתימה של צוואה חדשה של האמן. בנאי התבקש לאשר בחתימתו שהוא עד לכך שהאמן, ששמו אסור לפרסום, מבין את משמעות הצוואה החדשה עליה הוא חותם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בלב הצוואה עמד עניין העברת רכוש נדל"ן רב, שצברו בני הזוג עם השנים וערכו הלך וגדל עד שהגיע למיליוני שקלים רבים, למנהלת הבית של האמן ואשתו. בכך ביקשו לבטל צוואה קודמת ולהעביר לאחר מותם את עיקר הרכוש לשני אחיינים שהיו הכי קרובים אליהם, ורכוש נוסף לשבעה אחיינים נוספים. לזוג עצמו לא היו ילדים.
1 צפייה בגלריה
גברי בנאי
גברי בנאי
גברי בנאי
(צילום: צביקה טישלר)
הצוואה החדשה נכתבה כאשר אשת האמן צפתה שהיא תמות לפני האמן בגלל מחלה קשה והיא רצתה להבטיח שבעלה, שמצבו הרפואי היה גם הוא בהידרדרות עקב דמנציה, יטופל על ידי מנהלת הבית שלהם. לפי הצוואה, לאחר פטירת האישה כל הרכוש המשותף עובר לטובת האמן ולאחר פטירתו כל רכוש הנדל"ן רב הערך עובר למנהלת הבית.
כאשר בנאי נקרא לאשר את הצוואה של האמן לפני מספר שנים, היה ברור לו כבר אז שהאמן לא יכול להבין בדיוק על מה הוא חותם בגלל הדמנציה שלו. למרות זאת, הוא חתם שהוא מאשר ועד לכך שהאמן מבין את משמעות הצוואה שלו ועשה אותה מרצונו. את הווידוי שלו מסר בנאי במהלך משפט בו תבעו שני האחיינים לבטל את הצוואה לטובת מנהלת הבית.
בעדותו אמר בנאי בגילוי לב: "היה לי ברור כבר אז כי לנוכח מצבו הרפואי והמנטלי הוא אינו מודע לתוכן הצוואה וודאי לא קרא אותה ולא הבין אותה, אבל לא יכולתי לסרב לבקשת אשתו לחתום על הצוואה כעד. יכול להיות שעשיתי טעות, אבל לא יכולתי להגיד לה לא". גברי בנאי הוסיף ואמר כי הוא בטוח שאם האמן היה מבין את תוכן הצוואה ומשמעותה הוא לא היה חותם עליה. גם המשורר הלאומי חיים חפר, חתן פרס ישראל, חתם כעד על הצוואה, אבל הוא נפטר לפני תשע שנים.
בפסק דין שניתן באחרונה בבית המשפט לענייני משפחה והותר לפרסום, ללא פרטים מזהים של הצדדים בתיק, בוטלה הצוואה לטובת מנהלת הבית של בני הזוג לאחר שנקבע כי הצוואה של האמן אינה משקפת את רצונו האמיתי והחופשי והוא לא היה כשיר באותו זמן לערוך צוואה. לעדות של בנאי היה חלק מרכזי בהחלטת השופט.
לפי פסק הדין, שנה אחת לפני מותה של האישה מנהלת הבית שהתגוררה עם בני הזוג בחלקת הבית שלהם, הוחתמה על כך שהיא מודעת לכך שלא יהיו לה שום זכויות בנכסי הנדל"ן של בני הזוג, אבל אחר כך עמדת האישה של האמן השתנתה מהקצה לקצה. בית המשפט קבע, כי יש עדויות בתיק לפיהן מנהלת הבית הפעילה לחץ על האישה של האמן כאשר כבר היתה חולה. עוד עלה, כי אחת העדויות המרכזיות ששכנעו את השופט לבטל את הצוואה היתה עדותו של גברי בנאי.
על תפקידו של בנאי בפרשה אמר השופט: "שוכנעתי שעדותו מהימנה שכן העיד מבלי ליפות את מעשיו גם אם יש בהתנהלותו היבטים שאינם מחמיאים לו, כמו למשל שחתם בידיעה שהמנוח אינו כשיר. גברי הניח את הדברים על השולחן מבלי לנסות ולייפות את המציאות. עדותו מתיישבת עם עדויות אחרות בתיק". בנאי אמר אתמול (ב') בתגובה: "זה נכון שחתמתי על אף שידעתי שהוא לא בסדר, והשופט צודק".
עורך דין בעז קראוסעורך דין בעז קראוסצילום: משה טסלר
דבר נוסף נקבע כי בצוואה יש גם פגם משפטי מהותי והוא שלא נרשם התאריך המדויק בו האמן וגברי בנאי חתמו על הצוואה. לא היה ברור אם חתמו על הצוואה באותו עמוד כנדרש. כמו כן, לפי העדויות במשפט, חפר חתם על צוואה של האמן ביום אחר מזה שבנאי והאמן חתמו עליה, דבר שגם מנוגד לחוק.
השופט ביקר את עורך הצוואה, עורך דין ידוע שהיה בעבר שופט והוא זה שפיקח על החתימה של האמן והעדים על הצוואה, וקבע כי "טענתו של עורך הדין לפיה שכח לכתוב את תאריך החתימה של האמן על הצוואה, שכח לכתוב את תאריך החתימה של גברי בנאי על הצוואה ולא ידע ששני עדים צריכים לחתום על הצוואה ביחד וחשב שאפשר אף להחתים עד שלא בנוכחות המצווה, (חיים חפר) מעלה תמיהה".
כעת תעמוד למבחן משפטי הצוואה הקודמת בה היורשים העיקריים של בני הזוג הם שני אחיינים. פרקליטי האחיינים הם עורכי הדין בעז קראוס, עמית אלזם ולירון כהנא.
פרקליטה של מנהלת הבית, עו"ד יובל אדלר, אמר בתגובה: "פסק הדין הוא שגוי, חד-צדדי ובלתי צודק, ומחולל עוול נוראי ללקוחה שלי. הלקוחה שלי היתה כבת למנוחים. בית המשפט חילל את כבודה כאשר קבע שהיתה מעורבת בעריכת הצוואה לטובתה. הקביעה שהלקוחה שלי השפיעה השפעה בלתי הוגנת סותרת עדויות בתיק וגורמת עוול".