על רקע רעידות האדמה שפקדו את ישראל בשבועות האחרונים, ולקראת אישור 'מתווה שקד' - התוכנית החלופית לתמ"א 38 שמקדמת שרת הפנים, התקיים היום (ג') דיון בנושא בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זה המקום להזכיר שרק לפני מספר חודשים קרס מבנה מגורים ישן בעיר חולון, בשל מצבו הרעוע, מה שעורר דיון רחב בנושא. אולם, בעוד חשיבות חיזוק המבנים רק התחדדה, אישור התוכנית החלופית לתמ"א 38 שעתידה להסתיים בקרוב אינו מתקדם בצורה משמעותית.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
שרת הפנים, איילת שקד
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
עוד נזכיר כי ביולי האחרון אמרה שרת הפנים איילת שקד כי אם התוכנית החלופית לא תאושר עד נובמבר 2021 תמ"א 38 במתכונתה המקורית תוארך בשנה. מאז נדחה הדד-ליין האמור מספר פעמים ונכון להיום הוא מתייחס לחודש הנוכחי (פברואר). גורמים הבקיאים בסוגיה צופים שאם הליך החקיקה ימשיך להתעכב, לא יהיה מנוס ממתן הארכה לתוכנית המקורית.
במסגרת הדיון שהתקיים בכנסת עלו שאלות מהותיות לגבי המתווה האמור ועל פי רוח הדברים נראה שהדיון עוד צפוי להימשך. לאחר שהוצגה התוכנית החלופית בישיבה על ידי גורמי מינהל התכנון שבמשרד הפנים, התייחס יו"ר הוועדה ווליד טאהא לדברים ואמר: "אני לא מבין האם מדובר בדיון על חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה או תוכנית דיור. זו השאלה המרכזית. כל תוכנית, אם לא קשורה לחיזוק המבנים בכל הארץ, ולא רק באיזורי ביקוש - חוטאת למטרה. צריך לבחון עד כמה החלופה הזו הולכת לכיוון של חיזוק".

"200 מיליון שקל בשנה לחיזוק"

חבר הכנסת בני בגין שנכח בתחילת הישיבה, אמר: "אני חושב שהממשלה צריכה לקבל החלטה. להקדיש תקציב של 200 מיליון שקל כל שנה לחיזוק המבנים. החל נניח משנת 2023. רעידת אדמה גדולה עשויה להתרחש עוד 5 דקות, וגם עוד 20 שנה. אבל אסור לחכות".
2 צפייה בגלריה
תמ"א 38 בבת ים
תמ"א 38 בבת ים
תמ"א 38 בבת ים
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ איתן גינזבורג, שכיהן בעבר גם כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובניה בעיר רעננה ומכיר את תמ"א 38 היטב, התייחס אף הוא לתוכנית החלופית ותקף אותה: "תמ"א 38 נולדה אחרי שהייתה ועדת היגוי ממשלתית ביחס לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. זו תכלית התוכנית. הערך המוסף היה חידוש הערים ומוסיף יחידות דיור. המטרה העיקרית הייתה למנוע מלכודות מוות ברעידות אדמה.
"בגלל שהמדינה לא יכולה לממן הכל – הטילו האחריות על האזרחים על ידי מתן זכויות בניה בחינם, שיפוץ חינם ותוספות חינם ופטור ממס. עם השנים הבינו שהתמריץ לא הספיק. בהתחלה הייתה קומה אחת וזה גדל ליותר. אבל בכל הארץ היה אותו הדבר, בלי בחינה מקומית איפה מתאים לעשות, איפה תורמת לעיר ואיפה פוגעת. זה הוסיף עשרות אלפי יח"ד – זה כלי נהדר לעוד הגדלת היצע. אבל זה צריך להיות רק הערך המוסף ולא המטרה. החלופה של שקד - במקום מטרה של חיזוק מבנים - זו תוכנית התחדשות עירונית לתוספת יחידות דיור.
"במקביל, זונחים את החיזוק. שכחו גם את הפריפריה, אנחנו רואים שזה מתייחס רק למרכז. אני חושב שאסור לבטל מיידית את תמ"א 38 – צריכה להיות חלופה למי שירצה. בחלופת שקד יש חור שחור אחד גדול בהתייחסות לפריפריה".
במקביל, ח"כ גינזבורג התייחס גם לסוגיית מבני הציבור בישראל שלא מקבלים התייחסות במתווה החדש: "אין גם התייחסות בכלל לסוגיית מבני הציבור בישראל. תמ"א 38 עסקה גם בחיזוק מבני ציבור. ב-2008 הממשלה הקצתה שלושה מיליארד שקלים לחזוק מבני ציבור. כמה חיזוק היה עד היום? עד 2012 חוזקו ארבעה בתי חולים ו-80 בתי ספר ב-140 מיליון שקל, זה הכל. זה באחריות הממשלה, חייבים לחזק. זו משימה לאומית! והממשלה לא שם - היא מסתכלת רק על הדיור".

"רק 1.7% מהמבנים בישראל חוזקו"

"רוב הבניינים שחוזקו במסגרת תמ"א 38 הם במרכז הארץ, באזורי הביקוש, לאורך החוף, לא על קו השבר הסורי אפריקני", כך דיווח מתן שחק, חוקר מרכז המחקר והמידע של הכנסת לוועדת הפנים. לדבריו: "תמ"א 38 השיגה הישגים דלים - במשך שנות יישומה חוזקו ומוגנו מתוקפה בפועל 1,337 מבנים הנאמדים בכ-1.7% מהמבנים המצריכים זאת בכל הארץ".
רות שורץ חנוך, סגנית מנכ"לית מינהל התכנון, הציגה לוועדה את התוכנית שבבסיס הצעת החוק: "מה היו הבעיות המרכזיות בתמ"א 38? 51% ממבני התמ"א מומשו במחוז תל אביב, 19% נוספים במחוז מרכז ו-עוד 16% במחוז חיפה. תמ"א 38 לא הביאה לקיצור הזמן להוצאת היתר. הצעת החוק שלפנינו מגדירה מבנה הטעון חיזוק בשלושה מסלולים: הריסה ובניה, חיזוק מבנה קיים עם תוספת קומות וגם ניוד זכויות מבניין ישן למגרש אחר".
אמיר יהב, ראש ועדת ההיגוי להיערכות לרעידות אדמה, השתתף בישיבה והתייחס אף הוא לסוגיית תמ"א 38 והמתווה החדש: "יש לנו הערות לתזכיר החוק. אבל אני חייב להגיד לפני כן שתמ"א 38 היא מדיניות הממשלה להצלת חיים - לא למשהו אחר. לכן, צריך להסתכל על מספר האנשים שהתמ"א הצילה ולא על כמה בניינים לא חוזקו ומה אחוז המבנים שיש לחזק. כשמסתכלים על נתוני תמ"א 38 מבינים שביום בו התקבלה ההחלטה על ביטולה, כבר אושרו פתרונות חיזוק ל-215 אלף בני אדם. זה לא הולך ברגל, והמדינה העבירה בשביל זה אפס שקלים. אלו המספרים האמתיים".

"תמ"א 38 נמצאת היום בכאוס"

עו"ד ישי איצקוביץ, שותף וראש מחלקת נדל"ן והתחדשות עירונית במשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות' התייחס לסוגיה של התוכנית החלופית אל מול הארכת תמ"א 38 ואמר: "במצב השוק היום, תמ"א 38 נמצאת בכאוס. יזמים לא לוקחים פרויקטים בגלל אי-הוודאות הגדולה. גם אם מתווה שקד יעבור, ייקח זמן עד שהכללים החדשים יוטמעו בשוק ולכן להערכתי אין מנוס מדחיית ביטול התמ"א המקורית".
אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה, השתתף אף הוא בדיון ואמר: "אני מחזיק ביד דוח משנת 2001 של משרד השיכון – סקר מצב חדרי ביטחון בקריית שמונה. מדובר בבניינים משנות החמישים והששים, ומאז היו עוד תזוזות קרקע. מאז לא קרה כלום. כשהכל בנוי על השוק הפרטי, מתעלמים מאזורי עדיפות לאומית. הקרקע כאן היא חינם. ליזם עולה אותו דבר לבנות מ"ר בתל אביב או מ"ר אצלנו, אבל המחיר שיוכל למכור כאן הוא פחות ממה שעולה לו לבנות. זה מבטיח כשל שוק. אסור להמשיך מה שלא הצליח".
ח"כ ישראל אייכלר הוסיף: "אומנם רעידת אדמה מסוכנת, אבל היא מתרחשת פעם ב-180 שנה. מח"כ בגין הבנתי שהיא מתרחשת לא רק במוקד, אלא שיש לה השלכות ביישובים כמו צפת וירושלים. הארץ שלנו מספיק קטנה ולא יודעים מה יהיה. מאד חשוב להשקיע לא רק כשזה כלכלי, כדי שבתים בכל הארץ יחוזקו".