בתחילת השבוע עלה תעריף החשמל ב-8.2%, וחשבון חשמל של צרכן ביתי ממוצע יעלה בכ-32 שקל בחודש (384 שקל בשנה). מדיניות חדשה של רשות החשמל שנכנסה לתוקפה בימים אלה תאפשר להפחית חלק מהעלויות, לפחות לבתים שבהם יש מונה חכם.
מיום ראשון השבוע הורחבה האפשרות של בתים פרטיים להתחבר למספקי חשמל פרטיים. השיטה, שפעלה עד כה כפיילוט, מאפשרת "להתנתק" מחברת החשמל ולהתחבר לאחת החברות הפרטיות המספקות שירותי חשמל, ביניהן אלקטרה-פאוור (סופרגז), סלקום ופזגז, ולקבל מהן חשמל בתעריף נמוך יותר מזה של חברת החשמל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
עמודי חשמל
עמודי חשמל
עמודי חשמל
(צילום: shutterstock)
"עסקים גדולים כמו בתי מלון רוכשים חשמל מספקים פרטיים כבר שנים, ונהנים מהנחה. כעת גם משקי הבית יכולים ליהנות ממנה", אומר חן מלמד, מנכ"ל אלקטרה-פאוור.
משקי הבית מהווים כשליש מצריכת החשמל ויש להם דפוסי צריכה שונים מעסקים. עיקר הצריכה של בית היא בשעות הבוקר לפני היציאה לעבודה ובשעות הערב כשחוזרים מהעבודה עד 10 בלילה בערך.

איך זה פועל?

לא מדובר באמת בניתוק מחברת החשמל. רשת החשמל, תחזוקת הכבלים והפעלת הרשת עדיין יישארו באחריות חברת החשמל, אך מקטע האספקה מועבר לחברה אחרת.
"מחיר החשמל משתנה בהתאם לביקוש לחשמל. ככל שהיקף החשמל הנצרך במשק גבוה יותר, כך מחיר החשמל גבוה יותר", מסביר עו"ד מיכאל מקייה, שותף במחלקת האנרגיה ומתמחה ברגולציה של משק החשמל במשרד אגמון ושות', והיועץ המשפטי לשעבר של רשות החשמל. "כאשר החיוב של הלקוח נעשה על בסיס מדידת הצריכה ברמה חצי שעתית, כפי שניתן לעשות עם מונים חכמים, אפשר לכוון את התנהגות הצרכן ולתמרץ אותו לצרוך בשעות בהן עלות החשמל נמוכה יותר. זו הדרך שבה מספקי החשמל הפרטיים יכולים לייצר ערך ללקוחות ולתת הנחות על המחירים של חברת החשמל".
דרך נוספת בה המספקים הפרטיים יכולים להוזיל את התעריף ללקוחות היא הקמת מתקני אגירה שמאפשרים למספקים לרכוש את החשמל בשעות שבהן הוא זול יותר ולמכור אותו לקראת שעות הערב בהן הביקוש לחשמל בשיא, וכך גם המחיר.

איך מתחברים למספק פרטי?

אחד הקשיים להתחבר למספקי החשמל הפרטיים נובע מהכמות הנמוכה של מונים חכמים המותקנים בבתים ברחבי הארץ. המונה החכם, שמאפשר לתעד את כמות החשמל שנצרכה בבית בכל שעה, מהווה תנאי מקדים להצטרפות לאחד מספקי החשמל הפרטיים. כיום מותקנים בישראל פחות מ-200 אלף מונים חכמים בבתים פרטיים. בחברת החשמל אומרים כי עד סוף 2023 יותקנו 450 אלף מונים חכמים.
עם זאת, יש דרך להקדים את התור לקבלת מונה חכם. בתשלום של 223 שקל ניתן להזמין מחברת החשמל התקנה של מונה כזה. אמנם מדובר בהוצאה כספית, אך היא תוכל להחזיר את עצמה במהירות.
2 צפייה בגלריה
חן מלמד
חן מלמד
חן מלמד
(צילום: דור סבג)
חשבון החשמל לצרכן הביתי ממוצע, על פי רשות החשמל, הוא כ-4,570 שקל בשנה (381 שקל בחודש). הסכום מתחלק לתשלומים קבועים (דמי שימוש) ולתעריף צריכה התלוי בכמות החשמל שהלקוח צורך. תעריף הצריכה מהווה כ-85% מחשבון החשמל, כ-3,890 שקל בשנה. על חלק זה מציעים הספקים הפרטיים את ההנחות שמתחילות ב-5% ואפילו יותר. הנחה של 5% תסתכם בכ-195 שקל בשנה, כך שבתוך שנה וקצת אפשר לכסות את עלות ההתקנה של המונה.
קושי נוסף בהליך הניוד הוא משך הזמן שלוקח לבצע אותו. לאחר התקנת מונה חכם, תהליך הניוד יכול להימשך כחודשיים ורק בסיומו הלקוח יתחיל לשלם את החשבון למספק ולא לחברת החשמל. זאת, בנוסף לפרק זמן שיכול להימשך עד חודשיים מרגע בקשת החיבור ועד החיבור בפועל. לשם השוואה, באיחוד האירופי יש לבצע את הליך הניוד תוך שלושה שבועות בלבד. לפי נתוני חברת הייעוץ BDO, לאחר 5-4 שנים מפתיחת מקטע האספקה לתחרות, נתח השוק של המתחרים החדשים באירלנד ובאוסטרליה הגיע ל־40%.
חלק מהחברות שבחרו להיכנס לשוק הפרטי כבר מציעות ללקוחות את החבילות באתר שלהן. אם ללקוח יש מונה חכם, הוא יכול לפנות ישירות לחברה אליה הוא רוצה להתחבר. אם אין מונה חכם יש לפנות לחברת החשמל ולבקש להתקין מונה כזה. לאחר התקנת מונה החכם אפשר לפנות לחברות ולבקש לעבור לאחד המסלולים.