מליאת רשות החשמל החליטה היום (רביעי) לייקר את החשמל בעוד 8.2% החל מעוד שבוע וחצי. המשמעות היא שחשבון חשמל ממוצע של משק בית יעלה מהחודש הבא בכ-80 שקלים לחודשיים - ובכ-480 שקל בשנה.
הדיון התקיים בשל שורת ערעורים שהוגשו על ידי ארגונים וגופים במשק על החלטת הרשות מלפני שבועות אחדים להעלות את מחיר החשמל בישראל בעוד 8.2%, אך הפעם הרשות דחתה את כל הערעורים והותירה את העלאת המחיר בשיעור שהוחלט בראשונה. זאת, לאחר שהמחיר כבר עלה בשיעור של 8.6% לפני פחות מארבעה חודשים. בקיץ הצליחו המערערים להביא להפחתת ההעלאה באחוז, מ-9.6% ל-8.6%.
ייקור החשמל בשיעור גבוה יוביל בכל מקרה להוספת כ-0.2% לאינפלציה בישראל בראשית שנת 2023, וככל הנראה אף ליותר מכך, שכן העלאת מחיר החשמל יגרור העלאות מחירים בשלל מוצרים ושירותים עתירי אנרגיה. הייקור הנוכחי יכניס עוד 2.1 מיליארד שקל לקופת חברת החשמל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: Shutterstock)
ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, הבטיח במערכת הבחירות לבלום את עליית מחירי החשמל, אולם רשות החשמל היא עצמאית בהחלטותיה והדבר ניתן למעשה רק אם הממשלה תלווה מיליארדי שקלים לחברת החשמל, שספק אם תוכל להחזירם. בכל מקרה, החלטה כזאת לא תוכל להתקבל לפני סוף שנת 2022 בשל אי הקמת הממשלה לפחות עד סוף השבוע הבא, שהוא גם סוף שנת התקציב 2022.

הייקור המשמעותי בפעם השנייה תוך זמן כה קצר נובע מכך שחברת החשמל משתמשת עדיין, וכך תעשה גם בשלוש השנים הבאות, בפחם שהתייקר. השימוש הוא בשיעור של 23% מייצור החשמל. מרשות החשמל נמסר כי "כידוע, עלות הפחם הגבוהה בעולם הובילה לעלייה בתעריפי החשמל בשנת 2022.
"גורמים נוספים שהובילו לעלייה בתעריף הם עיכוב בבניית תחנות הכוח המופעלות בגז שיאפשרו את סגירת התחנות הפחמיות המזהמות (1-4) באורות רבין; עיכוב בפרויקט הסבת שאר היחידות הפחמיות מיצור בפחם ליצור בגז ואי מתן אישור לשעות יצור נוספות בשל היתר הפליטה הניתן ע"י המשרד להגנת הסביבה על יחידות 6-9 באתר אשכול של חברת החשמל; עליה חדה בשער החליפין; עליה מתמשכת במדד המחירים לצרכן; ועליות הריבית בארץ ובעולם.
"על מנת לאזן בין הצורך לשמירה על יציבות פיננסית של משק החשמל לבין מיתון ההשפעה על הצרכנים במשק, החליטה הרשות על פריסת החוב שנוצר בגין הגידול החד בעלות הפחם בשנת 2022 לשלוש שנים. זאת על בסיס הנחה זהירה כי בשלוש השנים הקרובות יופחת השימוש ברוב המכריע של הפחם בייצור חשמל למשק הישראלי".
עוד הוסיפה רשות החשמל כי "על אף העלייה בתעריף, מחירי החשמל בישראל נמצאים מתחת לממוצע בעולם".

"המדינה צריכה לממן את עליית מחירי החשמל"

בראש המערערים על שיעור ההתייקרות הגבוה שקבעה רשות החשמל עמדו השבוע התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר, שטענו כי המדינה צריכה לממן את עליית מחירי החשמל הצפויה בתחילת 2023 מקרן העושר, מתגמולי הגז וממכירת נכסים. בנייר עמדה שהכינה המחלקה הכלכלית באיגוד לשכות המסחר נטען כי "העלאת תעריפי החשמל תשפיע רוחבית בהגדלת העלויות למשק בית ממוצע בתוספת של כ-800 שקל בממוצע לחודש".
לריאיון עם אוריאל לין, ראש איגוד לשכות המסחר, קפצו לסימניה השלישית בנגן>

בנייר העמדה התייחסו באיגוד לשכות המסחר לתחרות הלא בריאה הקיימת בין הרגולטורים ומשרדי הממשלה הפועלים בתחום האנרגיה והחשמל בישראל: "נכון להיום יש מספר גורמים שמעורבים רגולטורית בניהול שוק החשמל - משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה, רשות החשמל, חברת החשמל ומנהל המערכת. הדבר גורם לתחרות גלויה ולסתירה בקבלת ההחלטות". באיגוד טוענים כי "יש צורך להקים גוף אחד מתכלל לטיפול בכל נושא ניהול האנרגיה בישראל, כולל ייצור ואספקת החשמל, כלי רכב והתייעלות אנרגטית. זאת נוכח העובדה ששוק האנרגיה צפוי לעבור בעשורים הקרובים שינויים דרמטיים בתחום הרגולציה, שישפיעו על מבנה השוק ועלויות היצור".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. איגוד לשכות המסחר: "רק אם הממשלה תלווה לחברת החשמל כסף, ההתייקרות תוכל להיעצר"
(צילום: סיון פרג')
בנוגע לחברת החשמל, במסמך השימוע מציינת רשות החשמל כי חברת החשמל אינה עומדת בלו"ז בהסבת תחנות פחמיות לגז ואי הקמת כושר ייצור חלופי לפחם - שמשמעותו המשך השימוש בתחנות פחם. על בסיס מסמך השימוע עולה כי להערכת רשות החשמל מדובר על עיכוב של כ-3 שנים. חברת הייעוץ BDO מעריכה כי האצת קצב הסבת התחנות הפחמיות לשימוש בגז יכול לחסוך למשק כ-4 מיליארד שקל המהווים כ-15% מעלות ייצור החשמל.
בהתאחדות התעשיינים ציינו בכתב הערעור כי הם "מברכים על הצעת החלטת רשות החשמל לפרוס את העלויות הנלוות בכדי למתן את העלייה בתעריפי החשמל מ-13.4% ל-8.2%, אולם יחד עם זאת, ניתן לבצע פריסה רחבה יותר אשר מאפשרת מיתון נוסף בתעריפי החשמל ובכך למתן את העלייה לכדי פחות מ- 3%".
התעשיינים ציינו בערעורם כי בשימוע שנערך ביולי 2022 ובהחלטת הרשות בעקבותיו, ציינה הרשות באופן מפורש כי אין כל כוונה לבצע עדכון נוסף בתעריף וכי פריסת העלויות שבוצעה תאפשר להימנע מעלייה נוספת בתעריף.

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, מסר אחרי ההחלטה: "החלטה אומללה של רשות החשמל, לא כך נלחמים ביוקר המחייה. העלאה זו בוצעה לאחר שברשות החשמל הבטיחו שלא להעלות את התעריף, ולאחר שראש הממשלה הנכנס הבטיח גם כן להקפיא את תעריף החשמל. אולם כפי שהציבור רואה לבד, אין קשר בין ההבטחות היפות לבין המציאות. למרות שהצענו פתרונות רבים למניעת העלאת התעריף, ברשות החשמל בחרו שוב להקפיץ את מחירי החשמל, הגבוהים גם כך. העלאה זו מהווה פגיעה קשה בציבור ובעסקים בישראל, בתקופה קשה גם כך שבה כולנו סובלים מגל ההתייקרויות. החלטה אומללה של רשות החשמל, לא כך נלחמים ביוקר המחייה. אנו מקווים שהממשלה החדשה תעמוד בהבטחות ראש הממשלה הנכנס ותמצא דרך לבטל את עליית תעריף החשמל".
מאיגוד לשכות המסחר נמסר: "רשות החשמל ביצעה היום מחטף שמשמעותו הכבדת הנטל הכלכלי על המגזר העסקי והכבדת יוקר המחייה על כלל הציבור בישראל. זאת תוך ניצול ההזדמנות שאין כרגע ממשלה מתפקדת. הממשלה החדשה חייבת להפגין משילות ולבטל את המחטף שביצעה רשות החשמל ואת העלאת התעריפים - רשות החשמל, יחד משרד האוצר, צריכים למצוא דרכים דווקא להוריד את מחירי החשמל".