אחרי שנתיים של טלטלה בעולם העבודה בצל הקורונה, שהאיצה תהליכים שהחלו עוד לפני המשבר, העובדים והמעסיקים עומדים בפני לא מעט שאלות מהותיות שישפיעו על הדרך שבה נתפוס את מושג העבודה בשנים הקרובות.
השכר שבסקטורים רבים לא מצליח לספק את העובדים בצל יוקר המחייה, הכמות הגדלה של משרות לא מאויישות שהופכת את העובדים למשאב המבוקש ביותר והדגש על איזון בין בית לעבודה שהפך למרכזי - הם רק חלק מהנושאים שחברות צריכות לקחת בחשבון כדי להישאר רלוונטיות, ושעובדים צריכים להפנים כדי לדעת לנצל את ההזדמנויות החדשות שנוצרו.
כחלק מסדרת כתבות על השינויים בשוק העבודה שיעלו בשבועות הקרובים ב-ynet, פתחנו עם נושא העבודה מרחוק שנכנס לחיים של רובנו בסערה עם פרוץ המשבר והסגר הראשון לפני כשנתיים וכעת עומד ל"מבחן השגרה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בשנים הקרובות נעבוד מהמשרד או מהבית? המבחן האמיתי של החברות והעובדים מתחיל עכשיו
בשנים הקרובות נעבוד מהמשרד או מהבית? המבחן האמיתי של החברות והעובדים מתחיל עכשיו
בשנים הקרובות נעבוד מהמשרד או מהבית? המבחן האמיתי של החברות והעובדים מתחיל עכשיו
(צילום: shutterstock)
סקר גדול בהיקפו שנערך בחודשים האחרונים בישראל על ידי חברת AL consultans, חברת ייעוץ ארגוני גלובלית המתמחה בעבודה עם סטרטאפים בצמיחה, עליו השיבו בכירים במשאבי אנוש ביותר מ-300 סטארטאפים שפועלים בארץ, מצביע על כך שעל אף התחושה שהעבודה מהבית כאן כדי להישאר, חברות רבות עדיין מעוניינות להחזיר את בסיס העבודה למשרד.
יותר משליש מהחברות שנבדקו (37%) מכוונות שעובדיהם יגיעו 3-4 פעמים בשבוע למשרד בשנת 2022 ו-12% מכוונות שהעבודה תהיה מהמשרד בלבד. כלומר כמעט חצי מהחברות מדברות על לפחות שלושה ימים בשבוע מהמשרד - עלייה משמעותית לעומת 2021. 24% מכוונות לפעמיים בשבוע מהמשרד, 4% ליום בשבוע במשרד ו-23% יציעו לעובד לבחור מתי הוא עובד מהמשרד ומתי מהבית.

"המגמה שמבקשת להחזיר את העובדים למשרד הפתיעה אותנו, בין היתר משום שמבחינת התפוקות, לא מצאנו ממצא סטטיסטי שמראה שעבודה מהמשרד יעילה יותר", מסבירה נועה כרם גילה, מנהלת חטיבת המחקר והפיתוח ב-AL consultants שערכה את הסקר. "לעומת זאת, מצאנו מתאם מובהק בין חברות שלא דרשו מהעובדים להגיע ליותר מיום בשבוע למשרד לבין עלייה ב'מחוברות' של העובד, שמצביעה על האמון שהעובד נותן בחברה ועל מידת המחוייבות שלו אליה". למעשה, חברות שאיפשרו לעובדים לבחור מתי לעבוד מהמשרד ומתי לעבוד מהבית ואלו שחייבו את העובדים להגיע רק ליום אחד בשבוע ב-2021, בלטו פי 2-4 כחברות שבהן עלתה רמת המחוברות של העובדים, בהשוואה לחברות שחייבו להגיע יותר ימים למשרד.
יה לחמי, מנכ"לית ומייסדת AL Consultantsאיה לחמי, מנכ"לית AL Consultantsצילום: שרון לוין
"אחרי שנתיים של עבודה אפקטיבית מהבית, חברה שמחליטה להחזיר את העובדים למשרד בהליך שהוא חד צדדי, בלי לשתף את העובדים בשיקולים, פוגעת באמון שלהם בהנהלה ובהליך קבלת ההחלטות", מסבירה איה לחמי, מנכ"לית ומייסדת AL Consultants. "גם אם החברה דורשת פתאום להגיע 'רק' לשלושה ימים מהמשרד - אם אין לזה סיבה ברורה, שמתווכת לעובדים באופן ברור, זה בעייתי".

החברות שלא יכולות לוותר על הנוכחות במשרד

למעשה, לחמי מסבירה שהשאלה היא לא כמה ימים לעבוד מהבית וכמה ימים לעבוד מהמשרד, אלא למה, האם, מתי ולמי זה מתאים לעבוד מאיפה. "כשארגון שואל את עצמו מה מודל העבודה שהוא מכוון אליו, הוא צריך לחשוב מה נכון לחברה ולעובד, ולבחון את כל המשתנים. אנחנו מאמינות בפרסונליזציה של התהליך הזה, לפי אופי החברה, אופי העובד ודרישות התפקיד שלו.
"אם סטארטאפים הם בצמיחה, וראינו את זה גם בסקר, הם צריכים בעיקר עבודה מסונכרנת של סיעור מוחות, ואז הגיוני שיעבדו אפילו רק מהמשרד, על אף שהן 'מתחרות' מול חברות שמציעות עבודה מהבית", מסבירה לחמי. "לעומת זאת, אם העבודה היא בעיקר אינדיווידואלית, או מנוהלת היטב מרחוק – החברה צריכה להבין איך היא מנהלת את זה, ולא לחזור לדפוסים ישנים רק כי זה מה שהיא מכירה".
בחברת PayMe למשל, שמעסיקה כ-50 עובדים, העבודה מתבצעת כמעט רק מהמשרד. "אנחנו חברה בצמיחה, וכל הזמן מתווספים עובדים חדשים, אז קודם כל חשוב לנו שהעובדים יכירו אחד את השני וישתפו פעולה בצורה מיטבית", מסביר אדם קוגן, מייסד שותף ו-CPO בחברה. "זה חשוב בעיקר בחברה בצמיחה כמו שלנו, שלכל עובד יש כמה כובעים ומספר תחומי אחריות, והתפקידים והתהליכים לא מובנים אלא כל הזמן בבנייה.
אדם קוגן, מייסד שותף ו-CPO אדם קוגן, CPO ב-PayMeצילום: עופר וקנין
"מעבר לזה, הנוכחות במשרד חשובה לנו מעוד שתי סיבות: הראשונה היא כדי לפתור בעיות שדורשות חשיבה משותפת של עובדים מעולמות תוכן שונים באופן יעיל ומהיר יותר, שכן במיילים העניינים נוטים להסתבך ולהתעכב. הסיבה השנייה היא שאנחנו צריכים רעיונות טובים, והיוזמות הכי טובות עולות בארוחת הצהריים המשותפת, ברגעים שלא קיימים כשעובדים מהבית".
ואיך העובדים מקבלים את זה, בשעה שחברות רבות מאפשרות עבודה מהבית? קוגן טוען שמשום שהחברה משקפת את מודל העבודה שלה כבר בשלבי המיון הראשונים, העובדים יודעים לאן הם נכנסים, "ואם הם בחרו לעבוד בחברה, כנראה שמודל העבודה הזה מתאים להם.
"עם זאת חשוב להגיד שאנחנו כל הזמן מתייעצים עם העובדים שלנו מה המודל הנכון עבורם ועבורנו כחברה, והעובדה שעכשיו נכון לנו לעבוד מהמשרד לא אומרת שזה יהיה המודל שלנו בעוד שנה או אפילו חודש. כרגע אנחנו לא מרגישים שאנחנו מפספסים אנשים בתהליך המיון בגלל שאנחנו מצהירים שזה מודל העבודה אצלנו, אבל אם נרגיש ככה – גם במקרה הזה, המדיניות תשתנה ברגע".

התחרות על האטרקטיביות

בחברות רבות אחרות לעומת זאת, בחרו להמשיך עם העבודה מהבית בין השאר כדי להישאר אטרקטיביות בשוק שנשלט כיום על ידי העובדים בשל ההיצע הגבוה של משרות פנויות והמחסור בעובדים מתאימים.
מיכל פראטו, סמנכ״לית משאבי אנוש ב-Binah.aiמיכל פראטו, סמנכ"לית משאבי אנוש ב-Binah.aiצילום: Binah.ai
ב-Binah.ai למשל, שלה כ-75 עובדים בישראל, אימצו את מודל העבודה ההיברידית, שמאפשר לעובדים להחליט מתי הם עובדים מהמשרד ומתי מהבית. "ראינו שהאפקטיביות לא נפגעה בקורונה ומעבר לזה, רצינו להישאר רלוונטיים ולהתאים את עצמנו לדרישות של העובדים, שרובם מעוניינים בגמישות בין הבית למשרד", מספרת מיכל פראטו, סמנכ״לית משאבי אנוש בחברה.
"מהבדיקות שערכנו הבנו שכדי לשמור על רמת מחוברות גבוהה של העובדים לחברה, צריך לתת להם גמישות ואוטונומיה לנהל את הזמן שלהם בעצמם. זה דורש מהדרג המנהל שלנו להציב יעדים ברורים לעובדים, לשמור על קשר הדוק איתם אבל לתת להם לנהל את ביצוע המשימות שלהם בעצמם. זה נותן לעובדים תחושה שמעריכים אותם. כמובן שמעבר לכך חשוב לנו לייצר אירועים מקצועיים או חווייתיים שכן מתרחשים במשרדים שלנו או במקומות אחרים כדי שניפגש מדי פעם".
גם בדרופוקס ישראל אימצו את העבודה מהבית. "אצלנו הרוב הכמעט מוחלט של העבודה מתבצע מרחוק, כי ראינו בקורונה שזה עובד טוב ולא פוגע בפרודוקטיביות שלנו, ומצד שני מאפשר לעובדים להיות יותר זמן עם המשפחה, להימנע מבזבוז הזמן בפקקים ולעבוד בשעות שמתאימות להם", מספר אראל שרף, מנהל פיתוח בכיר בחברה.
אראל שרף, מנהל פיתוח בכיר בדרופבוקסאראל שרף, מנהל פיתוח בכיר בדרופבוקסצילום: עצמי
"כחלק מתהליך הלמידה שלנו הבנו שצריך איזשהו גורם משלים למודל העבודה מהבית, כי אנשים עדיין רוצים להיפגש אחד עם השני ולהרגיש שייכות למקום העבודה שלהם. לכן, פתחנו סטודיו, שאנחנו בכוונה מכנים אותו סטודיו ולא משרד, שאפשר לערוך בו פגישות ואירועים משותפים. כל צוות מחליט בשיתוף עם העובדים מתי לקיים פגישות פיזיות ולאילו מטרות, ואנחנו משתדלים להתאים את זה לרצון של העובדים".

מה קורה בחו"ל?

השינוי שעוברות חברות שפועלות בארץ לא מנותק כמובן ממה שקורה בשאר העולם, שגם מתמודד עם השאלה האם וכיצד לאמץ את העבודה מהבית.
ממחקר ענק שערכה מיקרוסופט, שסקר מעל 31 אלף עובדים ב-31 מדינות בינואר-פברואר השנה, עולה כי שיעור האנשים שעובדים מהבית או באופן היברידי עלה ב-7% בשנה האחרונה ל-38%, כאשר יותר ממחצית (53%) מהמשיבים על הסקר טוענים שהם שוקלים לעבור לעבודה שמתנהלת רק מרחוק או באופן היברידי עוד בשנה הקרובה.
בזמן שהעובדים אימצו את העבודה מרחוק גם על פי המחקר של מיקרוסופט, לרבים מהמנהלים שהשתתפו בסקר יש תוכניות אחרות. כ-50% מהמנהלים דיווחו כי החברה שלהם מחזירה בימים אלה או מתכננת להחזיר בקרוב את מלוא העבודה למשרד.
גם החברות הבינלאומיות הגדולות מצפות לפגוש יותר את העובדים שלהם במשרדים. אחרי שנתיים שבהן ניסו שוב ושוב להחזיר את העבודה למשרד, ללא הצלחה גדולה בשל גלי הקורונה וההתנגדות של העובדים, אפריל 2022 מסתמן כחודש שבו רובן מנסות לעשות ניסיון נוסף לחזור למשרד.
גוגל חגגה בשבוע שעבר את החזרת העובדים בארצות הברית למודל היברידי של שלושה ימי עבודה בשבוע לפחות מהמשרד, וציינה את האירוע בגדול עם תזמורת ומסיבה לעובדים שנדרשו להגיע. על אף שהחברה מצהירה כי המודל היברידי והעובדים יכולים לבקש לעבוד יותר ימים מהבית, המדיניות החדשה של החברה גוררת כבר ביקורת מצד חלק מהעובדים שמתלוננים על פגיעה באיזון בית-עבודה שלהם ועל בזבוז הזמן בפקקי התנועה.
באפל גם התחילו להחזיר את העובדים למשרד בהדרגה, בינתיים ליום אחד בשבוע ומאמצע מאי לשלושה ימים לפחות, כאשר לפי רמזים שמפזר המנכ"ל טים קוק נראה כי היד נטויה לכיוון של חזרה מלאה למשרד בהמשך. במיקרוסופט המדיניות החדשה דורשת ש-50% מזמן העבודה יתבצע במשרד, ומאפשרת לעובדים שרוצים לעבוד יותר מהבית לתאם זאת עם המנהלים האישיים שלהם.
כעת נשאר לחכות ולראות מי "ינצח" במערכה הנוכחית, שמסתמנת כזו שתסיים את תקופת הסגרים והחשש ממגפה, ולכן גם כזו שעשויה להשפיע על המצב שיתקבע בשנים הקרובות. האם אלה יהיו העובדים שמחפשים גמישות ומעוניינים בהמשך האפשרות לעבוד מהבית שיקבעו איך ייראה מודל העבודה הבא, או המעסיקים שנוטים להחזרת מירב העבודה למשרד.
"רוב החברות בטוחות שהן יודעות איך לעבוד באופן היברידי, בגלל שבמשך שנתיים היינו מחוייבים לעבוד ככה", אומרת לחמי לסיכום. "אבל ההבנה איך לעשות את זה נכון תוך שקלול המשתנים שמתאימים לכל חברה מתחילה לחלחל רק עכשיו, והמפתח הוא פרסונליזציה של התהליך לכל חברה על פי מה שמתאים לה ולעובדים שלה".
פורסם לראשונה: 08:03, 21.04.22