ועדת הכספים הרחיבה היום (ג') את רשימת היישובים הזכאים לפיצוי על ימי ההערכות בטרום מבצע "עלות השחר". מדובר בעובדים המתגוררים ביישובים בהם נאסרה כניסה ויציאה או שהוטלו עליהם הגבלות תנועה בשלושת הימים שטרום המבצע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הוועדה בראשות ח"כ אלכס קושניר אישרה את תקנות הפיצויים לימי המבצע לפני כחודש, ובמסגרת זו התבקשו צה"ל ומשרד הביטחון להעביר לאישורה את רשימת היישובים שהיו תחת הגבלות תנועה ב-2 עד 4 באוגוסט כולל.
1 צפייה בגלריה
כביש חסום ליד רצועת עזה
כביש חסום ליד רצועת עזה
כביש חסום ליד רצועת עזה לפני מבצע עלות השחר
(צילום: רויטרס)
הגדרת הזכאות קובעת כי זו תכלול עובד המתגורר ביישוב שנאסרה הכניסה אליו והיציאה ממנו במהלך התקופה האמורה, או יישוב שהגישה אליו הוגבלה.
לצד היישובים שכבר נכללו בזכאות זו בתקנות המקוריות - כרם שלום ונחל עוז, התווספו היישובים הבאים: במועצה האזורית שער הנגב – ארז, ניר עם, מפלסים, כפר עזה, גבים, אור הנר ואיבים. במועצה אזורית חוף אשקלון – נתיב העשרה, זיקים, יד מרדכי וכרמיה. במועצה אזורית אשכול – כיסופים, חולית, סופה, נירים, ניר עוז, עין השלושה, ניר יצחק, בארי, מגן ורעים. במועצה אזורית שדות נגב – סעד ועלומים. בנוסף נכלל גם מערב העיר שדרות.
לדברי יו"ר הוועדה קושניר, "הגענו להרבה מאוד הישגים ושיפורים בתוכנית. אנו מוסיפים יישובים מעבר לשני היישובים שהיו שם בתחילה. אני מאמין שבימים הקרובים אנשים כבר יוכלו להגיש את הבקשה לפיצוי".
לפני כחודש ועדת הכספים אישרה את תקנות הפיצויים בגין מבצע "עלות השחר", לפיהן הפיצוי על יום ההיעדרות מהעבודה יעמוד על 460 שקל. סכום זה יועבר למעסיקים עבור העובדים שנעדרו לפי מספר העובדים והימים.
עוד נקבע כי לגבי חומרי גלם שהתקלקלו, בעסקים כמו אולמות, בתי אוכל, בתי מלון, שעובדים בד"כ גם בסופי שבוע ונגרם להם נזק כתוצאה מהסגירה בשישי אחה"צ, יהיו זכאים עסקים אלה זכאים לפיצוי נוסף עבור חומרי הגלם שהתקלקלו, כאשר גובה הפיצוי יהיה בגובה 20% מהפיצוי שניתן לעסק בגין היעדרות עובדים, (כתוספת לפיצוי בגין שכר העובדים).
לעניין עסקים בישובים שהיו תחת הגבלות תנועה, נקבע כי יהיו זכאים לפיצוי האמור בגין הימים ה-2 עד 9 לאוגוסט, קרי עם תחילת המגבלות ו-48 שעות לאחר סיום המבצע. זאת כאשר הוועדה האריכה את התקופה שנקבע מלכתחילה לישובים אלה.
עוד נקבע כי יינתן פיצוי עבור 2 בני זוג תושבי ישובים במרחק 0 עד 7 קילומטר מהגבול, שנעדרו מעבודתם, בימים שבין ה-5 ל-8 לאוגוסט. בתנאי שהאמור הוא במקרה של הורים לילד עד גיל 14 שלומד בישוב במוסד שנסגר בהוראת פיקוד העורף, גם אם המוסד היה סגור מכורח החופשה.
לגבי תושבי ישובים במרחק של 7 עד 40 קילומטר, הפיצוי יינתן עבור הורה אחד שנעדר מהעבודה, ויש לו ילד מתחת לגיל 14, אשר לומד במוסד שנסגר בהוראת פיקוד העורף, גם אם זה היה סגור מכורח החופשה.
לצד אלה יהיה זכאי לפיצוי גם עובד מוסד חינוך שנסגר בשל המצב, שנעדר עקב איסור התקהלות או אדם עם מוגבלות שהמוגבלות מנעה ממנו להגיע למקום העבודה בשל המצב.
לצד מסלול זה, הנחשב למסלול ירוק, זכאים תושבי ישובים במרחק של 0 עד 7 קילומטר, לפנות לפיצוי במסלול האדום.
בנוסף, הושג גם הסכם בין משרד החקלאות לקרן מס רכוש על מסלול מקל לפיצוי עבור החקלאים.