מבצע "עלות השחר" עלה כסף, ולא מעט. על פי הערכות, שלושה ימי לחימה של צה"ל, כולל גיוס מילואים, שימוש בתחמושת, שעות טיסה רבות ושימוש באמצעים חדישים כמו כטב"מים וטילים מונחים חדשים, עלו כבר קרוב לחצי מיליארד שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לסכום זה יש להוסיף כמה עשרות מיליוני שקלים של הערכות מיוחדת של כוחות המשטרה ומשמר הגבול בגזרות שונות, כולל בערים מעורבות ובמזרח ירושלים, הלנת אלפי אנשי ביטחון בקרבת מוקדי מתיחות והפעלת אמצעים חדישים שונים, כולל באוויר, גם על ידי המשטרה וזרועות הביטחון האחרות.
1 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ב גבול רצועת עזה מבצע עלות השחר
כוחות צה"ל ב גבול רצועת עזה מבצע עלות השחר
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה. מבצע "עלות השחר"
(צילום: EPA)
במבצע "שומר החומות" הוערך יום לחימה של צה"ל בכ-120 מיליון שקל. אולם, בשל אמצעים חדישים ויקרים המופעלים במבצע "עלות השחר", גיוס כמה אלפי אנשי מילואים (קיים היתר שעליו חתם שר הביטחון בני גנץ לגיוס 25 אלף חיילים) וכמו כן אינפלציה של קרוב ל-5% מאז מבצע "שומר החומות", העלות המשוערת של יום לחימה של יחידות צה"ל וחיל האוויר מגיעה כעת לכ-160-150 מיליון שקל.
הן במשרד האוצר והן במשרד הביטחון ובצה"ל עדיין לא חישבו במדויק את עלויות המבצע, אולם בגורמים אלה הוסבר כי "כבר עובדים על חישובי העלות". במערכת הביטחון הבהירו כי העלות תפורסם כבר בקרוב.
עוד מתברר, כי כל עוד מדובר במבצע צבאי מוגבל בזמן שעלותו אינה מגיעה למיליארדי שקלים רבים, על מערכת הביטחון לשאת בהוצאות המבצע. היה מקום להעברת תקציבים מיוחדים לצה"ל רק אם ההוצאות היו גדלות מאוד ולשם כך קיימת רזרבה תקציבית בתקציב המדינה.
בתוך כך, רשות המיסים פרסמה בצהריים את הנתונים המעודכנים של פגיעות ברכוש, שנגרמו במהלך ימי הלחימה במסגרת מבצע "עלות השחר". עד שעות הצהרים הוגשו כבר 135 תביעות לצוותי מס רכוש שעברו מאתר פגיעה אחד לשני בערים ובישובים שבהם פגעו טילים שירה הג'יהאד האיסלמי.
ברשות המיסים ציינו היום, כי תושבים רבים של אזור הדרום נעדרו מביתם בימים האחרונים ורק עם שובם הם צפויים לדווח על הנזקים שנגרמו לרכושם. להערכת רשות המיסים מדובר בעשרות מקרי נזקים נוספים. שתי משפחות שביתן נפגע פגיעה ישירה ולא היה ראוי למגורים הועברו על ידי מס רכוש לדיור חלופי. כמו כן, טרם דווחו וטופלו נזקים בחקלאות בשל הגבלות ביטחוניות שמנעו כניסה לאזור העוטף.
בראש היישובים שבהם ניזוק רכוש מצויה העיר אשקלון: ניזוקו בה 28 מבנים, 34 כלי רכב ועוד נגרמו ארבעה נזקים מסוגים אחרים. בסך הכל הגישו עד כה תושבי אשקלון 66 תביעות למס רכוש. אחרי אשקלון מצויה שדרות עם 19 מבנים שנפגעו, 20 כלי רכב שניזוקו ועוד תביעה אחרת ובסך הכל הוגשו עד אתמול 40 תביעות.
פורסם לראשונה: 14:26, 07.08.22