שופרסל רשמה ירידה חדה ברווח הנקי בשיעור של 76% ברבעון הראשון של 2022 לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. כך עולה מהדוחות שפרסמה היום (ג') קבוצת הקמעונאות. הרווח הנקי הסתכם ב-27 מיליון שקל בלבד לעומת 114 מיליון ברבעון המקביל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בסכום שמהווה רק 0.8% מסך הכנסותיה של הרשת הגדולה ביותר במדינה, שמחזור מכירותיה השנתי עומד על כ-14 מיליארד שקל. בשופרסל מסבירים את הירידה החדה בעיתוי חג הפסח שצוין השנה ברבעון השני ובחזרה לשגרה ממשבר הקורונה. ייתכן שהמצב הושפע גם מהזעזועים בצמרת החברה, שהותירו אותה נכון לעכשיו עם יו"ר זמני ומנכ"ל חדש, שחתום על הדוח, למרות שנכנס לתפקידו רק לאחרונה ולא ידוע אם יישאר בו.
1 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
ההרעה בתוצאות ניכרה בכל הפרמטרים: הכנסות החברה כולה ירדו ב-7% והסתכמו ב-5.3 מיליארד שקל, הכנסות מגזר הקמעונאות לבדו ירדו ב-9% כאשר המכירות בסניפים זהים של שופרסל צנחו ב-10.1%. לשם השוואה, הירידה בסניפים זהים ברשת ויקטורי ירדו ב-8.4%, ביוחננוף ב-9% וברמי לוי ב-6.8%. אם כי שופרסל רשמה בקורונה את הצמיחה הגבוהה ביותר ומכאן שהשפעת הרגיעה בקניות הציבור לאחר החזרה לשגרה תהיה חדה יותר ברשת.
כמו כן הרשת רשמה עלייה של 12% בהוצאות המימון שהסתכמו ב-55 מיליון שקל, שהשפיעו גם הם לרעה על שורת הרווח.
גם מכירות האונליין קטנו מ-22.4% ברבעון הראשון בשנה שעברה ל-21% בשנה הנוכחית. יחד עם זאת, נתח המותג הפרטי של הרשת עלה קלות ב-0.2% ועומד כיום על 27.6% מסך המכירות.
הרווח הגולמי של הקבוצה ברבעון הראשון עמד על 26.4% מההכנסות בהשוואה ל-27% מההכנסות ברבעון המקביל. הקיטון נבע מהירידה במכירות ומעלייה בשיעור ההוצאות הקבועות. שיעור הרווח התפעולי ירד ל-2.9% לעומת 5.4% מההכנסות ברבעון המקביל. לשם השוואה, שיעור הרווח התפעולי של ויקטורי היה 2.5%, של רמי לוי 5.2% ושל יוחננוף 7.3%.
לעומת תוצאותיה של חברת האם, רשת הפארם Be ממשיכה לשפר תוצאות: הכנסותיה צמחו בכ-25% בהשוואה לאשתקד והסתכמו בכ-269 מיליון שקל. המכירות בסניפים זהים עלו ב-12%.
המניה של שופרסל ירדה מתחילת החודש בכ-20%. בחודש יוני תתקיים אסיפה כללית של מחזיקי המניות של שופרסל שאמורה לבחור דירקטורים חדשים, ביניהם המנכ"ל לשעבר איציק אברכהן, כאשר הכוונה שיבחר לתפקיד היו"ר ולפי הערכות ימנה מנכ"ל חדש לרשת.
בהתייחס להרעה בתוצאות אמר מנכ"ל שופרסל כי "גם בוולמארט חווים ירידות ברבעון הראשון השנה כתוצאה מחזרה לשגרה של הציבור. גם עיתוי הפסח משפיע מהותית, אנחנו מנסים לקזז את ההשפעה בהרחבת הפעילות שלנו בתחום המוסדי וגייסנו לקוחות חדשים משמעותיים בתחום".
האם ניתן לתפקד כשברקע שמועות שהיו"ר החדש, אם יבחר, יחליף אותך? "לאורך הקריירה שלי זהו תפקיד המנכ"ל השישי שלי. בממוצע כיהנתי בכל תפקיד בין 4 ל-7 שנים ואני מתכוון לשמור על הממוצע".
האם ההרעה בתוצאות לא הושפעה גם מהזעועים בצמרת החברה - חילופי המנכ"ל והיו"ר? היו"ר רון גוטפריד: "עד סוף מרץ היה לשופרסל מנכ"ל פול טיים ג'וב - איציק אברכהן ומתחילת מאי יש מנכ"ל חדש פול טיים ג'וב - עופר בלוך. ההנהלה היא אותה ההנהלה, העזיבות של עובדים היו לפני חצי שנה כשבעת האחרונה עזב רק דויד לרום וגם הוא עזב רק אתמול. לכן אלו לא הסיבות שגרמו לירידה בתוצאות. ההשפעה של היציאה מהקורונה הייתה גדולה יותר עלינו בהשוואה למתחרים, מכיוון שתחום האונליין אצלנו חזק מאוד, במיוחד בשנה שעברה. ולכן כעת היציאה מהקורונה שלוותה באכילה בחוץ, במקומות עבודה וכו' וקיטון בהזמנות באונליין השפיעה עלינו יותר".
שופרסל היא הרשת הממונפת ביותר בהשוואה למתחרות עם חוב ברוטו בסך 2.2 מיליארד שקל. הוצאות המימון שלכם עלו ברבעון הנוכחי, אתם לא חוששים שהזינוק במדד ובריבית שכנראה ימשכו גם בעתיד הקרוב יפגעו בתוצאות גם ברבעונים הבאים? גוטפריד: "אנו מושפעים בעיקר מעליית המדד, לא הריבית. רוב האג"חים שלנו לא צמודים, בריבית קבועה, וגם באג"ח הצמוד יש לנו עליו עסקאות הגנה. יחסית נפגענו ברבעון מעט למרות עלייה חדה במדד שגרמה לעלייה(של 12%, נ.ז) בהוצאות המימון ברבעון הנוכחי. הקטנו את החוב השנה ב-200 מיליון שקל ואנחנו מתכוונים להמשיך במגמה".