כצפוי, דירקטוריון שופרסל דחה היום (ד') את הצעת המיזוג של דלק ישראל, שמפעילה בשבת את חנויות הנוחות שלה מנטה.
דלק ישראל בראשות אבי לוי, הציעה בתחילת החודש לשופרסל להחליף ולהקצות מניות, שיסדרו לה אחזקה של 20% ברשת המזון - ובתמורה היא תהפוך לחברת בת של שופרסל.
1 צפייה בגלריה
חנויות הנוחות מנטה ורשת שופרסל
חנויות הנוחות מנטה ורשת שופרסל
חנויות הנוחות מנטה ורשת שופרסל
(צילום: אביהו שפירא ואבי מועלם)
שתיים מבעלות המניות בשופרסל, חברת הפניקס וקרן ספרה, שלחו לחברי הדירקטוריון מכתבים בהם התריעו מפני קבלת החלטה בהצעה בטענה כי אינה לטובת בעלי המניות. בנוסף, הן איימו על הדירקטורים בתביעה אם ייגרם להם נזק כתוצאה מהעסקה וכן ציינו כי הבטחת דלק לא לבצע שינוי בהרכב הדירקטוריון שפירושו הבטחת המשך כהונתם של היו"ר והדירקטורים מקורה ב"שיקולים זרים".
היום לאחר שוועדת הדירקטוריון שהורכבה מהדירקטורים החיצוניים דנה בהצעה, הוחלט כי היא אינה לטובת החברה ואינה תואמת את האסטרטגיה שלה. אחד הנימוקים היה כי "אסטרטגיית החברה וחזונה מאז ומתמיד היו כי פעילותה הקמעונאית תתאים ככל האפשר לצביון וגווניה של החברה הישראלית ולא תפגע ברגשותיו של ציבור מסוים (דלק ישראל פועלת בשבת והיה חשש מפגיעה בציבור הקונים הדתי של שופרסל, נ.ז).
הדירקטוריון פירט כי "היות ודלק ישראל מפעילה מאות סניפים וחנויות בשבתות וחגי ישראל, הרי שניסיון העבר ברשתות קמעונאיות מתחרות מלמד כי סטייה מעקרון זה עלולה אף להוביל לפגיעה כלכלית בעסקי קמעונאות המזון של החברה שהם ליבת עסקיה".
נימוק נוסף היה כי "לאור כך שבענף בו פועלת דלק ישראל קיימת אי-ודאות רבה, לרבות עקב הגידול בשימוש של הרכבים החשמליים, כמו גם שהיא כוללת את פעילות הסיטונאות שאין לה נקודות השקה עם ליבת עסקיה של החברה, הרי שקיים ספק רב מאוד באשר לערך המוסף שמיזוג פעילויות אלה יביא לחברה ולפיכך הוא איננו תואם את האסטרטגיה של החברה".
בנוסף, "פעילות דלק ישראל כוללת סיכונים לא מבוטלים, שאינם תואמים את מדיניות הסיכונים של החברה בעת הזו.
"על-פי ההצעה, יחסי ההחלפה ייקבעו לפי הערכות שווי שיבוצעו לחברה ולדלק ישראל ולא נכללה בהצעה כל התייחסות לתשלום פרמיה כלשהי (ולו עבור השפעה מהותית לבעלי המניות של דלק ישראל), וזאת על-אף שהמיזוג יביא לכך שבעלי המניות בדלק ישראל יהיו מיד לאחר העסקה בעלי המניות הגדולים ביותר בחברה עם שיעור החזקה של כ-20%".
שופרסל ציינה, כי "לאור המגמות בענף הדלק כפי שתוארו לעיל, נראה כי יתרונות המיזוג למציעים – כלומר, בעלי מניות דלק ישראל - עולים על היתרונות של המיזוג לחברה, עובדה שהייתה צריכה להיות מובאת בחשבון ביחסי ההחלפה ובתמורה למניה שתשולם על-ידם. לאור כל האמור לעיל, החליט דירקטוריון לדחות את ההצעה".
ברקע ההחלטה נמצא הכאוס בצמרת שופרסל: לפני יומיים, יו"ר הדירקטוריון יקי ודמני נאלץ להתפטר, לאחר שהדירקטוריון הוביל להדחתו. בקרב בעלי מניות פועלים כעת שאיציק אברכהן, שפרש מתפקיד המנכ"ל, יחזור כעת לתפקיד היו"ר. במקביל, המנכ"ל המיועד, עופר בלוך, עד לאחרונה מנכ"ל חברת החשמל, שהיה אמור להחליף את אברכהן, שפרש לאחר חילוקי דעות עם ודמני, עדיין לא נכנס לתפקידו.
בתוך כך, בפתח נמצאות שתי הצעות נוספות של קרן ברוש ושל אמות לגבי שותפות בפיתוח עסקי הנדל"ן של שופרסל. מדובר בחברת הבת שבה מרוכזים נכסי נדל"ן ביניהם חנויות המושכרות לרשת ששוויים בספרים 2.7 מיליארד שקל.
מדלק נמסר בתגובה, כי "בכוונתנו לפנות לדירקטוריון שופרסל במטרה שיזמנו אותנו לדיון בו ניתן מענה לנקודות שהעלו".

מינויים חדשים בשופרסל

במקביל הודיעה שופרסל על מינויים פנימיים חדשים בחברה. זאת על רקע פרישה של מנהלים גם בדרגות הביניים לטובת קבוצת מליסרון ויינות ביתן.
ערן סלע מונה לסמנכ"ל תפעול הקמעונאות, במקומו של דוד לרון שעובר לתפקיד מנכ"ל דואר ישראל. סלע, שימש מנהל הקמעונאות ומשנה לסמנכ"ל התפעול ושרשרת אספקה. יפתח בלוך מונה לסמנכ"ל שרשרת האספקה. הוא שימש מנהל שרשרת אספקה בחברה.
אגף תפעול ושרשרת האספקה יפוצל כעת. לדברי החברה, המהלך מבוצע לאור היקפי הפעילות האדירים בכל אחד מהתחומים הללו אשר דורש התמקצעות ותשומת לב ניהולית מירבית ונפרדת.