ניסיונות ההשתלטות על שופרסל נמשכים: חברת דלק ישראל הגישה לדירקטוריון הרשת הצעה למיזוג עם חברת שופרסל. דלק ישראל מפעילה 243 תחנות דלק ו-190 חנויות נוחות "מנטה". ההצעה כוללת החלפה של 12% ממניות שופרסל, בנוסף להקצאת מניות שיעלו את אחזקת דלק ל-20%, ובתמורה תהפוך דלק ישראל לחברת בת של שופרסל, המתנהלת כיום ללא גרעין שליטה. יש לציין כי החברה לא דיווחה על העסקה עד הערב לבורסה, למרות שלכאורה מדובר בעניין בהחלט מהותי.
אם יתבצע המיזוג, דלק ישראל תהפוך לבעלת המניות הגדולה בשופרסל והחברה הממוזגת תהיה בעלת מחזור מאוחד של כ-19 מיליארד שקל, כאשר ארבעה מיליארד שקל מתוכם תורמת דלק ישראל, שסיימה את 2021 עם רווח נקי בסך 100 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
אבי לוי, יו"ר דלק ישראל, אמר ל-ynet: "כוונת המיזוג היא לפתח את נכסי הנדל"ן של שופרסל, שרשומים בספריה ב-2.7 מיליארד שקל. כמנכ"ל לשעבר של חברת הנדל"ן של עופר, ומנכ"ל מליסרון, אני מביא איתי ניסיון רב בנושא. בנוסף, יש סינרגיה בין דלק לשופרסל - רשת המנטות, כרטיס מועדון ומכירת דלקים, מה שמביא במיזוג לכך שאחד ועוד אחד שווה יותר משתיים. זאת הצעה ראויה שטובה לכל החברות. נצטרך לקבוע מעריך שווי שיקבע את היחס. המהלך שלנו שונה משל פז. היא קנתה את פרש מרקט, כולל תשלום במזומן, אנחנו מציעים מיזוג והחלפת מניות".
עוד אמר לוי כי "אם יתבצע המיזוג, הרכב הדירקטוריון הנוכחי ימשיך בתפקידו, כולל היו"ר יקי ודמני. אנחנו מתכוונים לפעול בשיתוף פעולה מלא עם הדירקטוריון". בכך, דלק ישראל מעניקה "תמריץ" לדירקטוריון של שופרסל ולוודמני, המצויים תחת איום החלפה, לאשר את העסקה ולהציל את הכיסא שלהם. על פי ההצעה, שוויה של דלק ישראל לצורכי המיזוג הוא מיליארד שקל. שוויה של שופרסל לצורך המיזוג נקבע כשוויה בבורסה - 7.5 מיליארד שקל.
לפני שנה וחצי נרכשה דלק ישראל על ידי השותפים החדשים תמורת 750 מיליון שקל, מאז פוצלה לשתי חברות: דלק נכסים ודלק ישראל, כך ששוויה לאחר הפיצול של דלק ישראל עוד פחת. יחד עם זאת, לאחרונה פורסם כי בכוונת בעליה להנפיק את דלק ישראל (ללא הנכסים) לפי שווי של מיליארד שקל. אם תתבצע העסקה, דלק, בדומה לפז, המתחרה שרכשה את פרשמרקט ואת סופר יודה, תיכנס גם היא לעסקי הסופרים באמצעות הרשת הגדולה בישראל, שמחזור מכירותיה עומד על 14.5 מיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
אבי לוי
אבי לוי
אבי לוי
(צילום: אביב אברמוב)
הצעתה של דלק ישראל מגיעה לאחר שהצעה קודמת של האחים אמיר, לשעבר בעלי פרשמרקט, לרכוש 25% ממשופרסל תמורת 2.5 מיליארד שקל, "נפלה" אחרי יומיים בלבד ממועד הגשתה. זאת, לאחר שפז איימה כי תתבע אותם בגין סעיף אי-תחרות שהתחייבו לו בהסכם מכירת פרשמרקט לפז.
עוד יצוין כי על פי חוק, ההצעה כפופה לאישור דירקטוריון שופרסל. זאת, בעוד רכישה של עד 20% מהמניות אינה נזקקת לאישור המוסדיים, אלא לאישור דירקטוריון בלבד. אולם, כלל לא ברור האם הדירקטוריון בראשות ודמני, שבאמצע חודש מאי צפוי לעמוד לבחירה מחודשת על ידי האסיפה הכללית של החברה, אכן יאשר את ההצעה, ואם השווי בו נקבה דלק ישראל אכן מקובל על החברה, כמו גם העובדה שלצורך המיזוג המציעים לקחו את שוויה של שופרסל בבורסה ללא פרמיה.