שר הכלכלה, ניר ברקת, הגיש היום (ה') את החלק הראשון של חוק הייבוא החופשי לישראל, המכונה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", אשר לדבריו יפתח את השערים של מדינת ישראל למגוון מוצרים מאירופה ויוזיל את המחירים לצרכן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
אולם, היות ורפורמת הייבוא כבר נכנסה לתוקפה עוד בממשלה הקודמת ופטרה קטגוריות רבות של מוצרים מעמידה בתקן הישראלי - כל עוד הם עומדים בתקן האירופי - עיקר ההקלה בהצעתו של ברקת היא במישור הרגולטורי, בדגש על העומס הבירוקרטי על היבואנים שנדרשים להצגת טפסים רבים ואישור הממונה על התקינה בבואם לשחרר סחורה מהנמלים.
1 צפייה בגלריה
סניף שופרסל
סניף שופרסל
(צילום: יריב כץ, נחום סגל)
כעת, החוק צפוי להרחיב את ההקלות שניתנו לרשתות הקמעונאיות הזרות (קרפור) בשחרור סחורה מהמכס, זאת לאחר שהיבואנים הגדולים דרשו מברקת את השוואת התנאים ואיימו בבג"ץ.
אם עד כה שחרור סחורה הצריך הגשת בקשה למעבדה לאישור המוצר כדי לקבל את אישור הממונה על התקינה והמתנה לאישור הממונה לתוצאות הבדיקה ולאחריה הגשת הצהרת יבוא למכס, לפי הצעת החוק של ברקת, אם תעבור בשלמותה, כל היבואנים יהנו, כדוגמת קרפור, מפטור ממכון הבדיקה ומהעלות הכרוכה בכך ובהמתנה לאישור הממונה, ויידרשו רק להגשת הצהרה למכס כי הם עומדים בכל התנאים הנדרשים, כולל עמידה בתקינה האירופית.
יחד עם זאת, בהצעת החוק מצוין כי השיטה החדשה תיצור עומס כבד על הממונה ויידרש זמן כדי לבנות את מנגנוני האכיפה והבקרה בשווקים בכדי לוודא שאכן היבואן עומד בהצהרתו - מה שעלול לעכב את יישום השינוי, כך שבכל מקרה מדובר בחודשים ארוכים עד יישומו, וזאת בהנחה שיאושר.
יש לציין כי גם כיום, לאחר יישום רפורמת הייבוא המקורית, יבואנים מתלוננים כי יש סעיפים קטנים ברפורמה שעדיין מגבילים אותם. כך למשל, יבואנים מקבילים טוענים כי עדיין נדרש מהם לייבא יבוא מקביל רק מאותה ארץ ממנה מייבא היבואן הרשמי. לדבריהם, מדובר בחסם רציני שמנטרל חלק משמעותי מהרפורמה, אשר נועדה כביכול להקל עליהם לייבא מוצרים מוזלים לארץ, בכך שהוא מונע מהם לייבא מארצות אחרות בהם יש מלאי גדול במחיר מוזל. כמו כן, למרות הרפורמה, הם עדיין נדרשים להגיש תיק מוצר של היצרן המקורי.
במשרד הכלכלה אמרו כי קרפור שימשה פיילוט בדרך להרחבת ההקלות על כל היבואנים. יבואנים שיימצא כי לא עמדו בהצהרה או מסרו הצהרה כוזבת, יואשמו בעבירה פלילית. כעת החוק יעבור לתגובות הציבור ולאחריו יגיע לוועדת חוקה ומשפט.
במשרד הכלכלה מאמינים כי הייבואנים יגלגלו לצרכנים את העלויות שייחסכו להם וכן שריבוי מוצרי יבוא יגביר את התחרות.