באיחור של יממה: ויקטורי ודיפלומט הודיעו הבוקר (ד') לבורסה על כך שבכירים בשתי החברות נחקרו אתמול ברשות התחרות. מדובר בחברות ציבוריות המחויבות לדווח למשקיעים על אירועים משמעותיים דוגמת החקירה.
שטראוס ושופרסל דיווחו כבר אתמול לבורסה כי נציגי רשות התחרות ערכו חיפוש ואספו חומרים מהמשרדים, בחשד לעבירות על חוק התחרות הכלכלית, וכן נחקרו עובדים בחברה ובהם נושאי משרה בכירים. בעקבות הדיווח המסחר במניות שתי החברות נעצר והתחדש בירידות של 2%-1.5%.
במסגרת החקירה בחשד לתיאום מחירים בענף המזון נחקרו גם הבעלים של רשת ויקטורי אייל רביד ונעם וימן, מנכ"ל דיפלומט ובעל השליטה בחברה, אחת היבואניות הגדולות בישראל, אך כאמור דיווח על כך יצא רק הבוקר, אחרי יום שלם של מסחר בבורסה.
1 צפייה בגלריה
הבעלים של רשת ויקטורי אייל רביד
הבעלים של רשת ויקטורי אייל רביד
הבעלים של רשת ויקטורי אייל רביד
(צילום: ויקטורי/ יח"צ)
בדיווח של דיפלומט נכתב, כי "ב-9 בנובמבר נחקר נעם וימן, מנכ"ל החברה ומבעלי השליטה בה, בחשד לביצוע עבירות לכאורה בניגוד לחוק התחרות הכלכלית. בסיומה של החקירה לא הותלו כל תנאים מגבילים על מר וימן. להערכת החברה, עם בירור העובדות יתברר כי בהתנהלותו של וימן או של החברה, לא נפל כל רבב".
בדיווח של ויקטורי נכתב, כי "החברה מתכבדת להודיע, בהמשך לפרסומים בעיתונות, כי אייל רביד, מבעלי השליטה בחברה המכהן כמנכ"ל וכדירקטור בחברה, הודיע לה כי נחקר במשרדי רשות התחרות. למועד הדו"ח, החברה מעריכה כי לאמור לא תהא השפעה על פעילות החברה ו/או מנכ"לה".
לפי אתר הרשות לניירות ערך: "עקרון הגילוי העומד בבסיסו של החוק מטיל חובות דיווח על חברות שניירות הערך שלהן נסחרים בבורסה. תכליתן של חובות הדיווח הינה למסור מידע מעודכן ומדוייק לציבור המשקיעים ולמנוע הטעייתם, להרתיע את בעלי הכוח בחברה מתרמית והתנהגות מניפולטיבית תוך אפשרות פיקוח על פעולותיהם ולהבטיח שוק יעיל לניירות ערך".
ברשות התחרות חושדים כי רשתות וספקים בענף המזון תיאמו מחירים. הבוקר (ד') מקיימת ועדת הכלכלה דיון בכנסת בהתפתחויות האחרונות בפרשה על רקע הצהרות בכירים על עליית מחירים בענף המזון ומוצרי הצריכה.
המשותף לארבעת השחקנים בענף המזון שנחקרו ברשות התחרות, הוא שארבעתם רמזו שצפויה עליית מחירים או הודיעו שיעלו מחירים. דיפלומט ושטראוס כללו צפי לעליית מחירים בדו"חות הכספיים שלהן (שטראוס לא העלתה מחירים מאז) ומנכ"ל שופרסל הודיע בתקשורת כי אין מנוס מהעלאת מחירים, למרות שספקים גדולים לא פנו אליו בבקשה כזאת בכלל.
הבעלים של רשת ויקטורי כתב בפוסט בפייסבוק שצפוי צונאמי של עליות מחירים. כל זאת למרות שקמעונאים יכולים למנוע צונאמי כזה, בטח לנוכח כוחם מול הספקים ושערי המטבע הנמוכים מול השקל. כל ההצהרות האלה עלולות להיחשב לכאורה לתיאום מחירים - עבירה על חוק התחרות.