האם רשתות וספקים תיאמו מחירים? כך חושדים ברשות התחרות, אבל לציבור אין זכות לדעת, עד שתיגמר החקירה - מסבירים שם. החקירה תימשך מספר ימים כך שסביר להניח שמנכ"ל שופרסל איציק אברכהן והבעלים של רשת ויקטורי אייל רביד, לא יגיעו לדיון שיתקיים היום (ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת בנוגע להצהרות על עליית מחירים בענף המזון ומוצרי הצריכה. גם בכירי שטראוס (כולל המנכ"ל וגורמים נוספים בחברה) נחקרו כמו גם בכירי דיפלומט, אחת היבואניות הגדולות בישראל.
>> >> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בינתיים, היבואניות שסטוביץ וליימן שליסל והיצרניות סנו וטחנות קמח ישראליות הודיעו שהן מעלות מחירים. חלקן כמו סנו מעלות מחירים על כל המוצרים, אחרות כמו ליימן שליסל ייקרו רק ארבעה מוצרים.
4 צפייה בגלריה
שופרסל שטראוס ויקטורי
שופרסל שטראוס ויקטורי
(צילום: קובי קואנקס)
המשותף לארבעת השחקנים בענף המזון שנחקרו ברשות התחרות, הוא שארבעתם רמזו שצפויה עליית מחירים או הודיעו שיעלו מחירים. דיפלומט ושטראוס כללו צפי לעליית מחירים בדו"חות הכספיים שלהן (שטראוס לא העלתה מחירים מאז) ומנכ"ל שופרסל הודיע בתקשורת כי אין מנוס מהעלאת מחירים, למרות שספקים גדולים לא פנו אליו בבקשה כזאת בכלל.
הבעלים של רשת ויקטורי כתב בפוסט בפייסבוק שצפוי צונאמי של עליות מחירים. כל זאת למרות שקמעונאים יכולים למנוע צונאמי כזה, בטח לנוכח כוחם מול הספקים ושערי המטבע הנמוכים מול השקל. כל ההצהרות האלה עלולות להיחשב לכאורה לתיאום מחירים - עבירה על חוק התחרות.
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל ויקטורי אייל רביד
מנכ"ל ויקטורי אייל רביד
מנכ"ל ויקטורי אייל רביד
(צילום: ויקטורי/ יח"צ)

חרושת השמועות

ברשות לתחרות לא חושפים כאמור את נושאי החקירה, אך מסרו כי מספר ספקים ורשתות ייחקרו. בענף מעריכים שעוד גורמים ייקראו לחקירה. בינתיים, יש חרושת של שמועות והשערות, שחושפת איך אפשר לכאורה לתאם מחירים בענף.
4 צפייה בגלריה
רשות ההגבלים העסקיים
רשות ההגבלים העסקיים
משרדי רשות ההגבלים העסקיים באור יהודה. היום "רשות התחרות"
(צילום: אבי חי)
קמעונאי גדול אמר ל-ynet: "ברור שהודעות על עליית מחירים צפויה בתקשורת הן תיאום מחירים. אין דרך אחרת להסתכל על זה וזאת דרך מקובלת לאותת למתחרים שאתה מוכן להעלות".
קמעונאי אחר חושב כי "ייתכן שאברכהן נקרא לחקירה כי בשבוע שעבר התראיין בטלוויזיה ואמר שאף ספק גדול לא פנה אליו להעלאת מחירים ובכך הוא כאילו יצר הזמנה לספקים לבוא אליו ולבקש העלאות מחיר".
גורם אחר בענף אמר: "העבירה על חוק ההגבלים היא שהם פרסמו שהמחירים יעלו. ייתכן שיש חשד שהספקים נתנו גרייס (זמן התארגנות) לרשתות כדי שהן יעלו בבת אחת את המחירים באותו יום ובאותו זמן. כלומר, הגרייס מתואם. הרשת אומרת לספק שרוצה להעלות מחיר: אני אאשר לך את המחירון אבל אני לא אעלה עכשיו מחירים כי המתחרה שלי לא מעלה. ואז הספק מתאם את העלאת המחירים עם הרשת המתחרה ומתאמים כך את מועד עליית המחירים לצרכן".
אחד הקמעונאים חושב שאין סיכוי ששטראוס התכוונה להעלות מחירים, למרות ההצהרה שלה. "ניתנה בשטראוס הנחיה מפורשת מהכי למעלה (עופרה שטראוס - מ.ק) שלא מעלים מחיר בשום פריט בשום קטגוריה. גם אם העלות זינקה - לא מעלים".

השליט של שוק המזון

השערה אחרת בענף היא שההתנהגות של שופרסל מנוגדת לכאורה לחוק המזון. "אולי ספקים התלוננו. יש הרבה מאוד השקות בלעדיות בשופרסל למשך תקופה ארוכה וזה נותן להם יתרון שוק, אבל את זה אפשר למנוע בחוק".
עוד גורם בענף המזון אמר ל-ynet כי "לשופרסל הכוח להחליט אם להעלות מחירים או לא, כי כולם יעלו אחריה. והכוח הזה מביא לשכרון כוח. הם יכולים לאשר העלאות מחירים ולספוג אותן בלי לגלגל לצרכן, או לא לאשר אותן.
"בגלל הצלחותיו בשופרסל, איציק אברכהן הפך בשנים האחרונות לשליט של שוק המזון, עם כוח של בעל שליטה בלי לקנות מניות, אבל הוא יכול למצוא את עצמו בחוץ אם זה ייגמר עם כתבי אישום. יחד עם זאת, הסיכוי פה לא גדול. מאוד קשה להוכיח תיאום מחירים או הסדר כובל שעלול לפגוע בתחרות".
4 צפייה בגלריה
איציק אברכהן שופרסל
איציק אברכהן שופרסל
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן
(צילום: סיון פרג', אביהו שפירא )
בעבר הרשות הצליחה להוכיח פגיעה בתחרות ברשתות המזון. מנכ"ל שופרסל אפי רוזנהויז נכנס לכלא על הפרת תנאי מיזוג והסדר כובל. נקבע שהוא ניסה (ולא הצליח) לכפות על ספקים שלא לאפשר מבצעים עמוקים ברשת המתחרה מגה. הוא עשה זאת בהורדת מוצרים שלהם מהמדפים ובכך הפר הראות שקבע הממונה דאז על התחרות לאישור תנאי המיזוג של שופרסל עם רשת קלאבמרקט.
פורסם לראשונה: 22:28, 09.11.21