במשרד החינוך ובמינהל התכנון החלו להיערך לפתרון זמני עבור מאות אלפי מפוני עוטף עזה, דרום הארץ וצפונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל. המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה היום (ג') בישיבתה את ההצעה לקדם במסלול מהיר מבני חינוך זמניים עבור תלמידי עוטף ישראל ב-6 אתרים: בעיר אילת, ביישובים יוטבתה ובאר אורה במועצה האזורית חבל אילות (צפונית לאילת), במועצה האזורית תמר (אזור ים המלח), באזור הערבה התיכונה ובעיר רעננה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
במסגרת ההחלטה, שנדרשת את חתימת שר הפנים משה ארבל, יינתן פטור מתוכנית או מהיתר בנייה עבור 11 מבנים יבילים זמניים למבני חינוך, שיכללו מעל 100 כיתות עבור התלמידים שפונו מבתיהם. מדובר בהליך מהיר של פטור מתוכנית (הכוונה למבנים קיימים שניתן לשנות את הייעוד שלהם לחינוך) ומפטור להיתר בנייה בצו לפי סעיף 266ה לחוק התכנון והבנייה, שתוקפו למשך כשנתיים. ממינהל התכנון נמסר כי "בשבוע האחרון נעשתה עבודה מדוקדקת ומהירה בין משרדי הממשלה והרשויות המקומיות הרלוונטיות על מנת להביא בדחיפות מתחמים כאמור כדי לאפשר את ההקמה המהירה".
2 צפייה בגלריה
היבילים שישמשו ככיתות לתלמידים בים המלח
היבילים שישמשו ככיתות לתלמידים בים המלח
מבנים יבילים שישמשו כיתות לתלמידים בים המלח
(צילום: דוברות משרד החינוך)
סעיף 266ה לחוק התכנון והבנייה מעניק סמכות לשר הפנים לקבוע, במקרים חריגים, כי קיים מיזם בעל חשיבות ודחיפות לאומית, שלשם הקמתו נדרשים עבודות או שימושים זמנים, שאם ביצועם יותנה באישורה של תוכנית או קיומו של היתר – לא יהיה ניתן לממש את המיזם במועד הדרוש. לכן החליטה המועצה הארצית לאפשר קידום המבנים הזמניים בהליך של פטור מתוכנית או היתר בצו זה.
במשרד החינוך הסבירו כי בימים אלה מצויה מדינת ישראל בהתמודדות עם מלחמת חרבות ברזל, במסגרתה מתפנים תושבי יישובים רבים מבתיהם, בין מפאת שהוחרבו בתיהם ובין מפאת סיכון מלחמתי לשהות בהם. כחלק מהרצון לאפשר קיומה של שגרה גם עבור תושבים אלה שאינם יכולים לחזור לבתיהם, מבוקש לתת מענה לצורכי חינוך ורווחה, עבור המפונים באזורים אליהם פונו, כאשר אותרו לשם כך, מספר אתרים.
במסגרת ההחלטה, ניתן יהיה לקבל פטור מתוכנית או היתר בכפוף לכך שהמבנים יוקמו על ידי משרד החינוך או בידי הרשות המקומית בנוגעת בדבר. עוד מוצע כי מבנה יביל זמני או מבנה נלווה למבנה יביל זמני יהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 100 מ"ר. המרחב המוגן יהיה חד קומתי ושטחו לא יעלה על 40 מ"ר.
עוד מוצע שקודם לתחילת השימוש במבנים, המינהל הכללי של משרד החינוך או המינהל הכללי של הרשות המקומית ימסרו הודעה לרשות הרישוי המקומית שלמבנים באתר התקבלו האישורים הנדרשים, בהם אישור מהנדס הוועדה המקומית או המועצה האזורית הנוגעת בדבר, בדבר אופן חיבור המבנים באתר לרשתות המים, הביוב, והחשמל, אישור מהנדס מבנים (לרבות לעניין בטיחות ויציבות המבנים) ועוד.

30 כיתות לימוד בחניון של מועדון סלינה אילת

על פי התוכנית, אתר אחד ממוקם באילת, שם מצויים שני מגרשים בייעוד מלונאות ונופש, הממוקמים בכניסה הצפונית לעיר ומשמשים בפועל לחניה של מועדון סלינה. על פי התכנון, מתחם זה, בהיקף כולל של כ-4,200 מ"ר, יכלול 30 כיתות יבילות בשטח של כ-3,000 מ"ר, לצד 12 מרחבים מוגנים מוסדיים (ממ"מ) בשטח של כ-600 מ"ר ומבנים נלווים נוספים.
אתר נוסף ממוקם בקיבוץ יוטבתה שבתחומי המועצה האזורית חבל אילות. מדובר במגרש בייעוד שטח לתכנון בעתיד, שכעת מוגדר כשטח שאינו מיועד לבנייה, הנמצא בצמידות לבית ספר קיים בדרום-מזרח הקיבוץ, שנמצא במרחק של כ-40 ק"מ מאילת. על פי התכנון, מוצע להקים מתחם עם 24 כיתות לימוד, 3 כיתות לחינוך מיוחד, מרחבים מוגנים מוסדיים בשטח של כ-1,000 מ"ר וכן מבנים נלווים, בהיקף כולל של כ-4,000 מ"ר.
האתר השלישי ממוקם גם הוא בחבל אילות ביישוב הקהילתי באר אורה, הממוקם כ-20 ק"מ מצפון לאילת. מדובר במגרש בייעוד מוסדות חינוך דת ובריאות, שמוצע להקים בו 12 כיתות, 2 כיתות לחינוך מיוחד ומבנים נלווים בהיקף כולל של כ-2,200 מ"ר. עוד אתר ממוקם במושב ספיר שבתחומי המועצה האזורית ערבה תיכונה. מדובר במגרש בייעוד של מבנים ומוסדות ציבור לצרכי חינוך, ועל פי התכנון מוצע מתחם בן 20 כיתות לימוד, בתוספת 20 מרחבים מוגנים מוסדיים בשטח של כ-1,000 מ"ר ומבנים נלווים נוספים. בסך הכול מדובר בשטח של כ-4,000 מ"ר.
2 צפייה בגלריה
היבילים שישמשו ככיתות לתלמידים בים המלח
היבילים שישמשו ככיתות לתלמידים בים המלח
הקמת המבנים ליד עין בוקק
(צילום: דוברות משרד החינוך)
בתחומי המועצה האזורית תמר מדובר במגרש בייעוד של מבנים ומוסדות ציבור, שהשימושים המותרים בו הם לשירותי מרפא, שירותי חוף ובתי אוכל, המשתרע על שטח של כ-2,000 מ"ר. מדובר במתחם "הסולריום", הממוקם מדרום למתחם התיירות עין בוקק, כאשר על פי התכנון, מוצע בו מתחם בן 15 כיתות בשטח של כ-1,500 מ"ר עם 6 מרחבים ממוגנים מוסדיים בשטח של כ-300 מ"ר ומבנים נלווים בהיקף כ-200 מ"ר.
למעשה, במתחם הסולריום כבר החלו בהצבת המבנים היבילים, וביום ראשון הם צפויים להיפתח לטובת 400 תלמידים. שר החינוך, יואב קיש, מסר בתחילת השבוע: "אנחנו לא מחכים לאישורי בנייה אלא מתקדמים הכי מהר שניתן. ההנחיה להתקדם במקביל. ההנחיה היא ששום בירוקרטיה או רגולציה תעכב את הקמת המתקנים למפונים".
בעיר רעננה מדובר במגרש בייעוד של שטח ציבורי פתוח ברחוב שיזף, הממוקם בסמוך למחלף כבר סבא-רעננה צפון ורחוב ויצמן, אחד הרחובות הראשיים בעיר. על פי התכנון, מציע משרד החינוך להקים בשטח זה 5 כיתות לימוד בשטח של כ-500 מ"ר, מבנה גן בשטח של כ-100 מ"ר ומבנים נוספים בהיקף כולל של כ-1,000 מ"ר.