"שינינו חלק מהדברים שהגיעו לחוק ההסדרים כתוצאה מהערות החקלאים, יש שיג ושיח אמיתי. בענף הלול נכנסים הנציגים ואומרים 'לא תהיה רפורמה'. זה לא ברמה של שיח שאומר מה אנחנו רוצים ומה צריך לעשות". כך אמר הבוקר (ד') עודד פורר, שר החקלאות, בריאיון לאולפן ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אני חושב שצריך לפרק את המונופול בענף הלול", הוסיף פורר. "ביום הראשון שלי במשרד אמרו לי תחתום על העלאת מחירי הביצים ב-6.5%. כשביקשתי לבדוק את הנושא, אמרו 'לא צריך להעלות את מחיר הביצים, אנחנו מוכנים להוריד אותם בעוד ארבע אגורות'. כלומר, ברגע שאתה מאיים בתחרות, אפשר להוזיל. צריך להבין במה מדובר פה - זה שוק שמונהל בצורה סובייטית, עם קומבינות, שאנשים מחלקים בינם לבין עצמם מכסות ומי שמשלם זה הצרכן".
2 צפייה בגלריה
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
(צילום: יריב כץ)
לדבריו, "במדינת ישראל יש 2,800 מכסות - כלומר רישיון לגידול ביצים. 45% מתוכם בכלל לא מגדלים ביצים, אלא רק משכירים את הרישיון הזה. אתה לא חקלאי בכלל, אתה מגדל ומקבל כסף על מי שכן מגדל.
"בסוף, המונופול רוצה לשמור על עצמו כמונופול. יושבים מגדלי הביצים במועצת הלול ועושים הגרלה מי יקבל עוד מכסות של גידול ביצים ומחלקים את המכסות למי שנמצא קרוב לצלחת. הם אלה שמתנגדים לרפורמה", טען השר פורר.

החקלאים מחו ופגעו בגדר עם לבנון

ברקע, חלק גדול מהחקלאים חושב אחרת מהשר. קרוב ל-1,000 מפגינים מחו אתמול סמוך למושב אביבים נגד הרפורמה המתוכננת. הסיטואציה החמירה כאשר 200 חקלאים פרצו לכיוון גדר הגבול לבנון, והחלו לפגוע בכבלי חשמל במערכת החיווי והאבטחה. המשטרה, שנערכה גם עם רימוני גז, ניסתה למנוע מהם לטפס על הגדר והרחיקה אותם מהמקום. כביש הצפון, שעובר סמוך להפגנה, נחסם לתנועה במהלך ההפגנה.
2 צפייה בגלריה
התפרעויות בגבול
התפרעויות בגבול
החקלאים פוגעים בגדר ההפרדה בגבול לבנון במסגרת ההפגנה
(צילום: אפי שריר)
תוך כדי שכמה לבנונים צפו במתרחש מהצד השני של הגבול, החקלאים שניסו לפגוע בגדר צעדו לאורך הגדר ואיימו להתבצר באזור. המוחים קראו בגנותם של ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר האוצר, אביגדור ליברמן, לצד צעקות "מלחמה", "נתאבד בלבנון" ו"אין לנו מה להפסיד, נלך לנסראללה".
המוחים טוענים שהרפורמה תביא לחיסול הענף בישראל ולשבירת מטה לחמם, ומנגד לא תביא להורדת מחירים. לטענתם, את הרווחים מהוזלת המחיר יקטפו רשתות השיווק וגורמי התיווך. כלכלנים ואנשי משרד האוצר אומרים מנגד שהרפורמה תוביל לירידת מחירים, שכן הוזלת העלויות תגולגל מרשתות השיווק התחרותיות לצרכנים.
עוד לפני ההתפרעויות, סגן שרת כלכלה, יאיר גולן, הגיע להפגנה והבטיח לחקלאים שישמש להם כפה בממשלה. "כדי לפתח הייטק צריך גם ביצים וגם מטעים", אמר גולן. "יוקר המחיה זה לא החקלאים, צריך לחתוך בפערי התיווך". גולן הסביר שבנט, ליברמן ועודד פורר לא מעוניינים לפגוע בשכבות החלשות, אך טען כי "מישהו לקח תוכנית מגירה בלי לבדוק אותה יותר מדי". לדבריו, דרושה רפורמה מדויקת יותר: "צריך תהליך, לא זבנג וגמרנו", אמר.