זום, החברה שפיתחה תוכנה לניהול ישיבות והרצאות מרחוק באמצעות שיחות וידיאו מרובות משתתפים, מצטרפת לגל הפיטורים הענק והודיעה היום (שלישי) כי תקצץ בכ-1,300 משרות, שהם כ-15% מסך עובדי החברה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במקביל, מנכ"ל ומייסד החברה שנכנסה לחיי רבים מאיתנו במהלך תקופת הקורונה, אריק יואן, הודיע כי יפחית את המשכורת שלו ב-98% לשנה הקרובה ויוותר על הבונוס שלו לשנת 2023. כמו כן, שאר בכירי החברה יספגו גם הם הפחתת שכר בשיעור של כ-20% לשנה הקרובה. בתקופה להודעה, מניית החברה מזנקת בכ-10% במסחר בבורסת נאסד"ק.
2 צפייה בגלריה
שיחת זום
שיחת זום
שיחת זום
(צילום: Shutterstock)
בשבועות האחרונים הודיעו ספוטיפיי, אלפבית (חברת האם של גוגל) ומיקרוסופט על פיטורים המוניים. ספוטיפיי תפטר כ-700 עובדים, מיקרוסופט כ-10,000 עובדים וגוגל כ-12,000. הפיטורים בגוגל כוללים עובדים מכמה סקטורים שונים בתוך חברת הענק, בין היתר מהנדסים, צוותי מוצר ומשרות מטה.
מנכ"ל ענקית הסטרימינג, דניאל אלק, כתב בפוסט בו הודיע על הפיטורים כי "במהלך החודשים האחרונים עשינו מאמץ ניכר לרסן את העלויות, אבל זה פשוט לא הספיק. הייתי שאפתני מדי בהשקעות שלנו בציפייה לצמיחה בהכנסות".
סנודאר פיצ'אי, מנכ"ל אלפבית, אמר גם הוא במכתב פנימי ששלח בנושא הפיטורים כי "אני מלא ביטחון בהזדמנות העצומה שעומדת בפנינו, לאור עוצמת המשימה שלנו, ערכי המוצרים והשירותים שלנו וההשקעות המוקדמות שלנו בתחום הבינה המלאכותית".
לפי אתר סטטיסטיקה, נכון לשנת 2021 העסיקה אלפבית כ-156 אלף עובדים ברחבי העולם. כלומר, משמעות הפיטורים כעת היא קיצוץ של כ-7.5% מכלל כוח האדם העולמי של החברה. ברקע המגמה העולמית, גוגל דיווחה על הכנסות של 69.09 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2022, ובכך פספסה את תחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 70.7 מיליארד דולר. במקביל, גם הרווח הנקי של החברה המשיך לרדת והגיע ל-13.91 מיליארד דולר, לאחר ירידה של 26.5%.
2 צפייה בגלריה
גוגל ומיקרוסופט
גוגל ומיקרוסופט
גם הן הודיעו על פיטורים נרחבים. גוגל ומיקרוסופט
(צילום: יח"צ)
כמה ימים לפני גוגל, גם מיקרוסופט הודיעה על קיצוץ של 5% מכלל עובדיה, שעומדים על 220 אלף ברחבי העולם. סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, אמר במכתב לעובדים כי "זוהי אחת מאותן החלטות קשות שנאלצנו לעשות ב-47 שנות החברה כדי להישאר משמעותיים בתעשייה הזו, שהיא אינה סלחנית כלפי מי שלא מוכן לאמץ שינויים". מדובר בפיטורים הנרחבים ביותר שנעשו בחברה מזה כשמונה שנים, אז פוטרו כ-25 אלף עובדים בין השנים 2014 ל-2015.
לדברי נאדלה, המהלך צפוי לעלות לחברה כ-1.2 מיליארד דולר, כולל מענקי פיצויים והוצאות נלוות. יחד עם זאת, נאדלה ציין כי החברה תמשיך לגייס ב"אזורים אסטרטגיים", וכינה את ההתקדמות האחרונה בבינה מלאכותית "הגל הגדול הבא בתחום המחשוב". ההודעה הנוכחית הגיעה לאחר שכבר בחודש אוקטובר האחרון אישרה החברה כי החלה במהלך של פיטורים קודם, אחרי שביולי הודיעה כי היא מתכננת לקצץ קצת פחות מ-1% מכלל העובדים שלה.
המהלכים האחרונים של ספוטיפיי, גוגל ומיקרוסופט, מגיעים אחרי שכמה ענקיות טכנולוגיה נוספות הודיעו על מהלכים דומים בחודשים האחרונים. בתחילת החודש הודיעה אמזון על פיטורי 18 אלף עובדים, שהם כ-6% מכוח האדם שלה; יום לפני כן הודיעה סיילפורס על פיטורי 8,000 עובדים, שהם כ-10% מכוח האדם שלה ובנובמבר הודיעה גם מטא על פיטורי 11 אלף עובדים (13% מכוח האדם).