אחרי תקופה ארוכה במהלכה מכרזי מדינה לשיווק קרקעות למגורים נכשלו בזה אחר זה, נראה כי לאחרונה חלה התאוששות בקרב היזמים שנקלעו לבעיות תזרים וקשיי מימון. אתמול היה זה מכרז ענק של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שכלל קרוב ל-9,000 דירות חדשות בקריית גת, אשר הושלם כמעט במלואו לאחר שניגשו אליו 18 יזמים שיבנו בסך הכול כ-6,000 דירות בשתי שכונות בעיר; והיום נרשמה הצלחה למכרז להשכרה ארוכת טווח, תחום שספג בשנה האחרונה פגיעה קשה מאוד בצל סביבת הריבית הגבוהה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מדובר במכרז של החברה הממשלתית דירה להשכיר ורמ"י במתחם גני אז"ר ברמת גן, במסגרתו הציעו ליזמים לבנות קרוב ל-300 דירות להשכרה ארוכת טווח. למכרז ניגשו ארבע חברות, כאשר הזוכים הציעו סכום של 97 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח ומע"מ, זאת כאשר מחיר המינימום עמד על 23 מיליון שקל (ללא מע"מ וללא הוצאות פיתוח).
3 צפייה בגלריה
הדמיה של פרויקט דירה להשכיר גני אזר רמת גן
הדמיה של פרויקט דירה להשכיר גני אזר רמת גן
הדמיה של פרויקט דירה להשכיר בגני אז"ר ברמת גן
(הדמיה: EVOLVE MEDIA )
תוכנית "גני אז"ר תמל/1038" נמצאת במיקום מרכזי ברמת גן, בסמוך לכביש 461, לאוניברסיטת בר אילן ולבית החולים שיבא תל השומר, בין כביש 4 לכפר אז"ר. השכונה החדשה ממוקמת צפונית לציר הקו הסגול של הרכבת הקלה המתוכנן ותכלול כ-1920 יחידות דיור, מתוכן 393 דירות קטנות ו-250 יחידות דיור מוגן. 30 אלף מ"ר יוקצו למבני ציבור, 120 אלף מ"ר ישמשו לתעסוקה ו-10,000 מ"ר נוספים מיועדים למסחר.
פרויקט דירה להשכיר בגני אז"ר יכלול 279 דירות בשני מגרשים בשטח כולל של כ-8 דונם. הפרויקט יכלול מגדלים בני 25-31 קומות עם תמהיל דירות מגוון, שיושכרו לתקופה של 20 שנים בשכירות מפוקחת, כאשר 140 מהן יסובסדו על ידי המדינה ויוגרלו לזכאים חסרי דירה, עם עדיפות לבני מקום. בתום התקופה יוכלו היזמים למכור את הדירות בשוק בחופשי. הדיירים שיתגוררו בפרויקט יוכלו לחתום על חוזה לתקופה של 10 שנים.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של פרויקט דירה להשכיר גני אזר רמת גן
הדמיה של פרויקט דירה להשכיר גני אזר רמת גן
הדמיה של פרויקט דירה להשכיר בגני אז"ר ברמת גן
(הדמיה: EVOLVE MEDIA )
במכרז זכו שתי חברות שכבר פועלות במסגרת הפרויקטים של דירה להשכיר עם מאות דירות לכל חברה: חברת רמי שבירו, שמקימה בימים אלה 741 דירות בשלושה פרויקטים הנמצאים בחיפה ובאשדוד; וחברת רייסדור של היזם יקי רייסנר, המקימה 550 דירות בשלושה פרויקטים בשדרות, ראש העין ופתח תקווה. רייסנר ושבירו זכו גם במכרז שהושלם אתמול בקריית גת, ויבנו במשותף את מרבית הדירות למגזר החרדי במערב העיר. החברה של רייסנר אף תבנה כ-300 דירות לציבור הכללי בשכונת כרמי גת.
מכרז זה מצטרף לכ-22 אלף יחידות דיור ששיווקה עד כה דירה להשכיר, מתוכן כ-13 אלף דירות ששווקו ב-2021-2022 ונמצאות בשלבי הקמה. בין היתר זכו במכרזי שכירות ארוכת טווח חברות הנדל"ן אקרו נדל"ן, קבוצת עזריאלי, בנייני רובינשטיין, האחים חסיד ועוד, אשר זכו לראשונה במכרזים.

ועדות התכנון: מאות דירות בהתחדשות עירונית

בתוך כך, ועדות התכנון והבנייה אישרו בשבוע החולף רצף של תוכניות התחדשות עירונית במרכז הארץ, הכוללות אלפי יחידות דיור חדשות. כך למשל, ברמלה אישרה היום הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), שתפקידה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז, תוכנית התחדשות במתחם "מבצע יונתן" הכוללת 591 דירות חדשות, לצד מבני ציבור בשטח של 2,430 מ"ר ושטחי מסחר בהיקף של 960 מ"ר. התוכנית, שאושרה בתוך חצי שנה, חלה על שטח של כ-25 דונם בלב העיר, בין הרחובות יהודה שטיין, מבצע יונתן ופארק עופר.
כיום מצויים במתחם 11 בנייני מגורים בני 10-4 קומות במצב תחזוקתי ירוד ובהם 246 יחידות דיור. במסגרת התוכנית, שקודמה על ידי העירייה וחברת היצירה בבעלות היזם יהודה לוי ונערכה על ידי פלג אדריכלים, יחוזקו 4 מבנים בני 9 קומות עם 144 דירות שלהן יתווספו ממ"דים, מרפסות, יוסדרו החניות וכן יתווספו שטחי מסחר בקומות הקרקע; ויפונו 7 מבנים עם 102 דירות לטובת 8 בנייני מגורים בני 10-25 קומות עם 591 דירות.
מתוך כלל יחידות הדיור, התוכנית כולל 158 דירות קטנות (עד 80 מ"ר) ודירות קטנות מאוד (עד 55 מ"ר). בנוסף, התוכנית כוללת הקמת קרן תחזוקה עבור הדיירים הוותיקים, שיחזרו להתגורר במגדלי המגורים, לתקופה של 10 שנים.
3 צפייה בגלריה
פרויקט מתחם בן חיים רמת השרון
פרויקט מתחם בן חיים רמת השרון
הדמיה של פרויקט מתחם בן חיים רמת השרון
(הדמיה: משרד אירית צרף-נתניהו)
תוכנית נוספת שאושרה אתמול להפקדה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב כוללת 427 דירות חדשות במתחם בן חיים בשכונת הדר ברמת השרון. התוכנית, שקודמה על ידי העירייה והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חלה על שטח של כ-27 דונם בדרום-מזרח השכונה, בחלקה הדרום-מערבי של העיר.
כיום מצויים במתחם 10 מבני שיכון בני 6-8 קומות ובהם 180 יחידות דיור, שיפונו לטובת 7 מבנים בני 7-21 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 43 יוקצו לטובת דירות זעירות (30-55 מ"ר); 128 יוקצו לטובת דירות קטנות (עד 75 מ"ר); ו-171 יחידות דיור בינוניות (עד 105 מ"ר). עוד כוללת התוכנית, שנערכה על ידי משרד אירית צרף-נתניהו, שטחי מסחר בהיקף של כ-2,600 מ"ר; תוספת של 4,900 מ"ר לשטח ציבורי המיועד למבני חינוך; וכ-22 דונם שטחים פתוחים.
ביהוד-מונסון אושרה בתחילת השבוע תוכנית התחדשות עירונית ברחוב ויצמן. התוכנית, שאושרה להפקדה להתנגדויות הציבור על ידי הוועדה המחוזית מרכז, כוללת 300 דירות חדשות שיוקמו ב-6 בניינים בני 4-12 קומות, שישולבו בהם מבני ציבור עבור גני ילדים ומעונות יום. כיום מצויים במתחם 76 יחידות דיור ב-4 מבני רכבת בני 3 קומות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש.
התוכנית, שקודמה על ידי חברת אאורה ונערכה על ידי משרד קיקה ברא"ז אדריכלים ומתכנני ערים, חלה על שטח של כ-10 דונם וכוללת כיכר עירונית פתוחה בהיקף של 1.8 דונם. מתוך כלל יחידות הדיור, 15 יוקצו עבור דירות מיקרו (בשטח כולל של 55 מ"ר) ו-60 נוספות יוקצו עבור דירות קטנות (בשטח כולל של 80 מ"ר).