נמשכת המחאה הציבורית הנרחבת סביב המהפכה המשפטית והאזהרות החריפות על ההשלכות האפשריות שלה על הכלכלה הישראלית: "פורום העסקים", המכיל מעסיקים ומנהלים בכירים במשק הישראלי, פרסם היום (ה') מכתב בו הזהירו מפני ההשלכות האפשריות של החקיקה וטענו כי הם "מביעים חשש כבד מפני אסון כלכלי ברור ומיידי לכל אזרח במדינה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בין החברים בפורום אשר חתמו על המכתב: ליאורה עופר - יו"ר ובעלים מליסרון; לילך אשר טופילסקי - שותפה בכירה בקרן פימי; איתן בר זאב - יו"ר דירקטוריון ביג ויו"ר דירקטוריון אפריקה נכסים; הראל ויזל - מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס; יצחק אברכהן - יו"ר שופרסל; ליאור רביב - מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל; חי גאליס - מנכ"ל ביג מרכזי קניות; נטלי משען זכאי - מנכ"לית דסק"ש נכסים ובניין ודויד פתאל - בעלים ומייסד רשת מלונות פתאל.
1 צפייה בגלריה
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
(צילום: עמית שעל, אריאל בשור, רפי דלויה, סיון פרג', יח"צ, אוראל כהן, שלמי מזרחי)
"אנחנו קוראים לממשלה לנהוג באחריות, במתינות ובזהירות כמתחייב בנסיבות שנוצרו, ולעצור מיד את כל הליכי החקיקה שהחלו את "התגלגלותו של כדור השלג הכלכלי" ולבחון מחדש בשקט ברוגע ובדרכים מקובלות את התהליכים והשינויים שנדרשים להיעשות בהסכמה לאומית רחבה, תוך בחינת השפעתם באופן רוחבי גם על הכלכלה, החברה והביטחון הלאומי של מדינת ישראל", נכתב בקריאה של בכירי המשק.
>> לקריאת המכתב המלא לחצו כאן
עוד נטען, כי "כמעסיקים וכמנהלים של למעלה מ-500 אלף עובדים במשק הישראלי, אנחנו מקפידים על שווין זכויות מלא ועל שיח מכבד בחברות שלנו, ורוצים להביא לידיעת הציבור כי בשיחות שקיימנו בשבועות ובימים האחרונים עם כבוד נשיא המדינה ועם חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, הבאנו לידיעתם את הערכתנו הכלכלית והחשש הכבד מהמשך הדרדרות כלכלת המדינה כתוצאה מהמשך קידומה של הרפורמה המשפטית באופן ובדרך שהדבר נעשה עד כה.
"להערכתנו, כתוצאה מהרפורמה הנ"ל כל בית בישראל יפגע כלכלית, ההשקעות בארץ על ידי משקיעים מקומיים וזרים יפסקו, הפיחות בערך השקל יחריף, דרוג האשראי של מדינת ישראל ירד ובעקבותיו הריבית בארץ תמשיך לעלות בקצב גבוה כך שכל תשלומי המשכנתאות ימשיכו לעלות ולהתייקר, תוך חשש לפגיעה קשה בחסכונות הציבור ובקרנות הפנסיה".
עוד כתבו הבכירים, כי "התוצאה של האירועים הללו היא פגיעה חמורה ביציבות הכלכלית של מדינת ישראל, אשר למרבה הצער תגרום לפיטורים המוניים במשק ואבטלה של רבבות רבות של עובדים בכל מגזרי המשק מקומי, שימצאו עצמם ללא מקור פרנסה בכבוד".
בעקבות נאומו של הנשיא הרצוג שעות אחרי פרסום המכתב, בפורום העסקים, אליו הצטרפו גם מנכ"לי הבנקים הגדולים, אמרו כי "אנו, ראשי חברות במשק שמעסיקות יחדיו מאות אלפי עובדים ואחראים על מרבית הכלכלה הישראלית, מחזקים את ידיו של הנשיא במאמציו להביא למתווה שיזכה להסכמה רחבה, שתשמור על אחדות העם ותבטיח שמירה על ישראל יהודית ודמוקרטית והמשך שגשוג של כלכלתה".

"בניגוד לכלכלנים, לנו יש מה להפסיד"

המכתב הנוכחי מהווה החרפת טון משמעותית מצד כמה מבכירי המשק, כאשר חלק מהחתומים עליו - בהם הראל ויזל וחי גאליס - היו חתומים על מכתב קודם בנושא שנשלח לפני כחודש ופורסם לראשונה ב-ynet, ובו למעלה מ-50 ממנהלי חברות ורשתות גדולות בישראל קראו להידברות בין רה"מ, נשיא המדינה, נשיאת העליון ויו"ר האופוזיציה. אולם, בעוד אז טענו בכירי המשק כי "המהפכה המשפטית עשויה לפגוע בכלכלה", כעת הביעו כאמור עמדה נחרצת הרבה יותר נגד החקיקה.
בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio שחר תורג'מן, יו"ר דירקטוריון קבוצת בריל ויוזם מכתב מנהלי הרשתות הגדולות, טען כי "בניגוד לכלכלכנים ולמשפטנים, לנו יש מה להפסיד. ציבור הלקוחות בא לקנות אצלנו ואם הוא יזהה שיש לנו עמדה פוליטית - זה עשוי להזיק לנו. ובכל זאת, מה שגבר על כך זה החרדה והתחושה שאנחנו נמצאים בנקודה שלא היינו בה וזה רק הולך ומחמיר".
לדברי תורג'מן, "מה שמביא אותנו לכתוב את המכתב הזה זה מה שכולם הבינו: יש פה הסלמה והידרדרות קיצונית בשיח. אין ספק שזה משפיע וישפיע גם על הכלכלה בקצב הזה".
במקביל, רק השבוע הצטרפה חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס לאזהרות מפני השלכות המהפכה על הכלכלה הישראלית ואף הזהירה כי "יישום הרפורמה יוריד תחזית ועלול לפגוע בדירוג האשראי של ישראל". בשבוע שעבר חברת פיץ' הזהירה מפגיעה עתידית בשל הרפורמה תוך השארת דירוג האשראי של ישראל על כנו.
פורסם לראשונה: 15:50, 09.03.23