"אין בשורה, ציפינו לפתרונות מידיים". כך סיכם יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ וליד טאהא, את הדיון בנושא היעדר התורים הזמינים להנפקת דרכונים ותעודות זהות במשרד הפנים בשנה האחרונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במהלך הדיון, חברי הכנסת הציפו את הבעיה החמורה ואמרו כי הם לא מפסיקים לקבל פניות מאזרחים מתוסכלים שלא מצליחים לקבוע תור ומנכ"ל רשות האוכלוסין הציג את הפתרונות שכבר פורסמו.
2 צפייה בגלריה
מצאו את ההבדלים: מימין דלפקי החתמת הדרכונים לבעלי דרכון ישראלי. משמאל לדרכונים זרים
מצאו את ההבדלים: מימין דלפקי החתמת הדרכונים לבעלי דרכון ישראלי. משמאל לדרכונים זרים
ביקורת דרכונים בנתב"ג
(צילום: שירי הדר)
יו"ר הוועדה, ח"כ טאהא, אמר בין היתר כי "יש פה פאשלה של משרד הפנים ורשות האוכלוסין, אזרחי המדינה עוברים סיוט כדי לחדש או להנפיק דרכון או תעודת זהות. זאת לא סוגייה במחלוקת, מדובר בשירות בסיסי לו זכאי כל אזרח במדינה. מדוע לא הכינו תוכניות גיבוי למצבים כאלה, יש פה כשל של רשות האוכלוסין".
ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה אמר כי לשכתו מתעסקת בסוגיית התורים כבר מספר חודשים והם לא רואים שיפור. "אני רוצה לדעת מה הצפי לגבי העתיד, מתי יהיו תורים בזמנים סבירים - שבועיים שלושה - לדרכונים קבועים. אנחנו רוצים לשמוע מה התהליך".
הוא גם התייחס למחיר של הדרכון הקבוע: "לא הגיוני שיגבו פעמיים - גם על הדרכון הזמני קרוב ל-1,000 שקל ואחר כך גם על הדרכון הקבוע כשיגיע התור שלו".
ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן אמר כי "זו זכות בסיסית של אדם לצאת מהארץ ואזרחים שרוצים לעשות זאת נתקלים בבירוקרטיה מאוד ארוכה, זה ממש סיוט מתמשך לקבל דרכון, זה הפך להיות פרויקט, ולהוציא דרכון עבור חמש נפשות זה באמת פרויקט. הדבר הכי בסיסי של קבלת שירות הפך להיות פרויקט, זה פסיכי, לא הגיוני שאזרח ימתין שלושה-ארבעה חודשים לתור". עוד הוסיף: "השירותים הדיגיטליים של הממשלה חייבים לעלות רמה, לא ככה מתנהלת סטארט אפ ניישן".
יו"ר הוועדה פנה לתומר מוסקוביץ, מנכ"ל רשות האוכלוסין שנכח בדיון, ושאל מהם הפתרונות של הרשות למצוקה. "אנחנו צריכים להגדיל את התורים שזה כוח אדם ואת מהירות הייצור וגם את הדרכונים הזמניים", השיב מוסקוביץ ופירט על הצעדים שנעשו עד כה. "הארכת תוקף הדרכון הזמני משנה לשנתיים, ואת האפשרות להנפיק דרכון כזה מפעם אחת לפעמיים. בנוסף, כבר ביום ראשון הקרוב, יופעל מרכז ייעודי, הממוקם בסמוך לקניון איילון, להנפקת דרכונים זמניים, שיופעל עד 22:00 ובו יונפקו מאות דרכונים זמניים ביום, עלות הנפקת דרכון כזה תעמוד על כ-400 שקל בלבד.
"לגבי קצב הייצור, משרד הפנים הגיע להסכמות עם ועד העובדים שהמתקן לייצור דרכונים יתוגבר במשמרת נוספת וכך הזמן לקבלת הדרכון יצומצם משישה שבועות לשלושה שבועות. לגבי התורים בלשכות, ייקלטו בשבועות הקרובים עוד 100 עובדים נוסף על 20 העובדים שנקלטו לאחרונה".
2 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
שרת הפנים, איילת שקד
(צילום: דנה קופל)
כפי שטענו בעבר ברשות, מוסקוביץ הסביר כי מדובר בעומס שנוצר בעקבות הקורונה. "מדובר ב-700 אלף ישראלים שפג להם התוקף בדרכון ובזמן הקורונה לא טסו אז כשזה התאפשר כולם רצו לחדש דרכון ומחודש ספטמבר התחיל העומס". עוד אמר כי "אנשים קובעים תורים ו-30% לא מגיעים לתור שלהם". חברי הכנסת צעקו בדיון "נו בטח, עברו שלושה חודשים אז הם כבר לא טסים, או ששילמו כפול בנתב"ג".
יו"ר הוועדה שאל את מוסקוביץ, "למה הסכום של דרכון זמני בנתב"ג כזה מוגזם? אזרח שלא הצליח לקבוע תור צריך להיענש?". מוסקוביץ השיב כי "אם הדרכון בנתב"ג ידעו שהם יכולים לשלם את אותו תעריף אז כולם יבואו לנתב"ג, הלשכה החדשה בבני ברק תאפשר דרכון זמני בחצי מחיר". ח"כ יצחק פינדרוס אמר בתגובה: "זה משהו שאתה יכול להגיד בשגרה ולא כשאין תורים כמו עכשיו - המדינה צריכה לתת שירות ב-100-150 שקלים, זה שירות בסיסי".
יו"ר הוועדה סיכם: "אנחנו מסיימים ולצערי אין בשורה בדיון הזה, למרות שכל אזרחי המדינה חיכו לשמוע מה יצא ממנו".
מנכ"ל הרשות אמר בסיום כי הוא מאמין שלאור השינויים שנעשים בימים אלה, "נראה הקלה בימים הקרובים ובחודשים הקרובים", והוסיף בנוגע לעלויות הדרכון הזמני כי "נושא האגרות יבחן על ידינו ועל ידי משרד האוצר".
ח"כ טאהא אמר: "רצינו לפתור את הבעיה באופן מיידי, על הפיצוי על התשלום היקר על הדרכונים הזמניים נשמח לשמוע ממך ומהם הצעדים להמשיך - אנחנו רוצים לתת לאזרח את השירות הבסיסי שמגיע לו".
בתוך כך, משרד הפנים פרסם את שעות הפעילות של המרכז החדש להוצאת דרכונים זמניים שיחל לפעול ביום ראשון, 22 במאי, ויקבל לקוחות הנמצאים לפני נסיעה ואין בידם דרכון.
שעות קבלת הקהל: ימים ראשון עד חמישי בשעות 9:00-22:00. ביום הפתיחה, באופן חד פעמי, קבלת קהל תחל בשעה 13:00. הכתובת: מבצע קדש 64, בני ברק, מול קניון איילון.