רכישה משמעותית לשופרסל בתחום מוצרי החשמל. רשת המזון הודיעה הבוקר (חמישי) על רכישת 60 אחוזים ממניות מיני ליין, היבואנית הרשמית של מוצרי החשמל הביתיים מבית AEG, Samsung ואלקטרולוקס, שמשווקת גם את מערכות מיזוג האוויר של המותג היפני Fujitsu ומפעילה הקבוצה את רשת חנויות החשמל א.ל.מ.
שופרסל רכשה למעשה את השליטה במיני ליין תמורת 560 מיליון שקלים, והעסקה משקפת שווי לחברה של 936 מיליון שקלים. לשופרסל יהיה רוב בדירקטוריון מיני ליין, והיא תמנה גם את יושב הראש. אבי אשר יכהן כמנכ"ל מיני ליין למשך תקופה של שלוש שנים לפחות.
3 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
שופרסל. מתרחבת
(צילום: אביהו שפירא)
בתום שלוש שנים ממועד השלמת העסקה, לשופרסל תהיה אופציה לרכוש את יתרת המניות לפי שווי מיני ליין בעסקה הנוכחית (936 מיליון ש"ח), או לפי מכפיל 10 על הרווח הנקי, הגבוה מבינהם, וליתר בעלי המניות במיני ליין תהיה האופציה למכור לשופרסל את יתרת מניותיהם לפי שווי החברה בעסקה הנוכחית, או לפי מכפיל 10 על הרווח הנקי, הנמוך מבניהם.
היוזמה לעסקה הייתה של יו"ר שופרסל, יקי ודמני, ולפי הערכות הייתה אחת מסלעי המחלוקת בינו לבין מנכ"ל שופרסל הפורש, איציק אברכהן, שהתנגד לעסקה. כעת עם פרישתו העסקה נחתמה.
שוק החשמל הוא שוק תחרותי מאוד הסובל גם מיבוא מקביל במחירים מוזלים יותר בהשוואה ליבואן הרשמי. יחד עם זאת, לשופרסל יש יתרון בכך שתוכל להשתמש ברצפת המכירה שלה בסניפי שופרסל כנקודת מכירה נוספות ולקדם את מוצרי מיני ליין למועדון הלקוחות שלה שמונה 1.5 מיליון חברים.

חנות בתוך חנות

כיום רק 5% ממכירות שופרסל הן בתחום הנון פוד, שכולל גם מוצרי חשמל שנמכרים בסניפים הגדולים. העסקה מתבצעת במסגרת המדיניות שמוביל יושב הראש יקי ודמני להתרחב לתחום הנון פוד במטרה להפוך את שופרסל לקבוצה שמתמחה במוצרי צריכה, כדוגמת אלקטרה מוצרי צריכה, שבין פעילותיה גם הבעלות על שקם אלקטריק ויבוא מוצרי חשמל לבית (בעבר ודמני היה מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה).
כיום, שופרסל עוסקת לצד עסקי המזון גם בשירותים פיננסיים, כרטיסי אשראי, תחום הפארם וכעת גם מוצרי חמשל. במסגרת העסקה יורחבו מחלקות החשמל בתוך שופרסל, ובסניפים הגדולים של שופרסל, א.ל.מ תפעל כחנות בתוך חנות.
3 צפייה בגלריה
חנות א.ל.מ
חנות א.ל.מ
חנות א.ל.מ
(צילום: דוברות שדות התעופה)

מהתפטרות המנכ"ל ועד שמועות על רכישה ע"י אייפקס

על שופרסל עבר לא מעט ב-11 הימים האחרונים. ב-23 בינואר הודיע במפתיע המנכ"ל איציק אברכהן על התפטרותו אחרי עשור בתפקיד, ומעל 21 שנים ברשת. התפטרותו של אברכהן תיכנס לתקופה בסוף מרץ. "החלטתי שהגיע העת להיפרד מהחברה ומתפקידי כמנכ"ל הקבוצה. שנות עבודתי בחברה היו מרתקות ומספקות מאוד. אני מוקיר ומעריך מאוד את נוחי דנקנר שהאמין בי ומינה אותי למנכ"ל הקבוצה. כניסתי לתפקיד בינואר 2012 הייתה בימים לא פשוטים לחברה ואני מסיים ומשאיר אחרי חברה בריאה, חזקה ומקצועית", כתב אברכהן במכתב הפרידה שלו מהעובדים.
אחד המועמדים להחלפתו של אברכהן הוא אורי קילשטיין, שהיה במשך שמונה שנים המשנה שלו, ונחשב בזמנו ליורש המיועד להחליפו. לפני למעלה משנה פרש קלישטיין משופרסל, עבר לקבוצת עזריאלי ומונה לתפקיד מנכ"ל קניוני עזריאלי, אבל התפטר יומיים לאחר ההודעה של אברכהן על עזיבתו, במה שיכול לרמז על כוונותיו.
3 צפייה בגלריה
איציק אברכהן
איציק אברכהן
איציק אברכהן
(צילום: אביגיל עוזי)
כמו כן, בסוף ינואר מניית שופרסל זינקה באופן חריג ב-9 אחוזים, והיקף המסחר שלה הסתכם ב-130 מיליון שקל (כמעט פי 10 מיום רגיל), מה שהצית גל שמועות בנוגע למאבק השליטה ברשת המזון הגדולה בישראל - והתפרש כרכישה אגרסיבית של גורם בשוק. בנוסף, נפוצו שמועות לפיהן מדובר באייפקס בראשות זהבית כהן, שמטרתה כביכול למזג את שופרסל עם רשת מקס סטוק שבבעלותה. אייפקס הכחישה את הדברים.